محور سوادکوه یکی از مهم ترین محورهای مواصلاتی مازندران به تهران و بالعکس است که در تمامی ایام سال به ویژه در روزهای تعطیل با تردد بالای خودروها روبرو است و مسافران زیادی برای رسیدن به مقصد این محور را انتخاب می کنند.
برای عبور و مرور مسافران در این محور به خصوص در آخر هفته ها و روزهای تعطیل که با حجم ترافیک مواجه بوده مسئولان ذی ربط در یک دهه گذشته برای روان سازی ترافیک در چند نقطه از 2 شهر سوادکوه ( پل سفید و زیراب ) نسبت به اجرای طرح های چون ساخت پل در پل سفید ، سه راه آزادمهر ، میدان زیراب و بالازیراب اقدام کردند.
پروژه ' پل ' پل سفید که در مرکز شهر است در زمان کلنگ زنی آن به عنوان یک پروژه کلیدی برای رفع گره ترافیکی همان منطقه تعبیه شده بود اما اکنون به دلیل اختلاف نظر میان دستگاه ها به رنج مضاعفی برای اهالی آن منطقه تبدیل شده و علاوه برآن مسافران هم از این مساله رنج می برند.
طرح بالا زیراب و میدان زیراب هم دیگر طرح های بودند که به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهری با یک سری اشکالات مواجه شد و محور آزادمهر هم بعد از گذر این سال ها، اکنون پیمانکار این طرح انتخاب شده است.
جاده سوادکوه تا قائمشهر حدود 84 کیلومتر است و از پل سفید تا شهر زیراب هشت کیلومتر فاصله است.
** اختلاف نظرها مهم ترین عامل توقف طرح پل سفید
رئیس شورای شهر پل سفید در خصوص طرح های این شهر برای کاهش ترافیک، روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا ، گفت: مشاور طرح محور اصلی ' پل پل سفید ' معین شده و هم اکنون قسمتی از طرح اجرا شده است.
مهرعلی قدیری بیان کرد: با انتخاب پیمانکار 500 مترمربع از سمت پل چوبی به سمت پایین این طرح بتن ریزی آن برای احداث دیوار حفاظتی انجام شده است، اما این طرح به دلیل اختلاف نظر میان اعضای شورا ، شهرداری و شرکت زیرساخت متوقف ماند.
وی با بیان اینکه نظر شهروندان و اعضای شورا بر اجرای این طرح به صورت همسطح بوده است، افزود: همسطح یودن این طرح توام با صرفه جویی اقتصادی خواهد بود و همچنین زمینه ساز رفاه مردم را فراهم خواهد کرد که برای رفع شدن این مساله در حال تبادل نظر با شرکت زیرساخت هستیم.
قدیری دیگر طرح در پل سفید برای کاهش ترافیک را طرح سه راه آزادمهر اعلام کرد و گفت: پیمانکار این طرح مشخص شده و به محض قطعی شدن این پروژه، پیمانکار عملیات اجرایی آن را آغاز خواهد کرد.
رئیس شورای شهر زیراب نیز در خصوص طرح میدان زیراب به خبرنگار ایرنا ، گفت: شهرداری برای این طرح مشاور در نظر گرفته و این طرح هم در شورای ترافیک شهرستان تائید شده است.
علی سبحانی با بیان اینکه در این جاده بیشترین استفاده را راه و ترابری می برد، افزود : با عملیاتی کردن این طرح توسط راه و ترابری می توانیم به کاهش بار ترافیکی در این شهرستان کمک کنیم.
وی در خصوص ترافیک های مکرر در بالا زیراب گفت: طی جلسه ای که در وزارت راه برگزار شد بنا شد تا در نزدیکی پلیس راه این شهرستان نسبت به ساخت یک میدان اقدام شود.
رئیس شورای شهر زیراب با اعلام اینکه این طرح نیز مشاور آن انتخاب شده بیان کرد: این طرح در شورای ترافیک تصویب شد اما برای اجرایی شدن این طرح باید بودجه لازم تخصیص داده شود تا بتوانیم نسبت به عملیات اجرایی ان اقدام کنیم.
** پایان دادن اختلاف نظرها مهم ترین راه حل
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران وجود پاره ای مسائل و مشکلات برای تکمیل در طرح تعریض جاده سوادکوه در چند نقطه را تایید کرد .
غلام عباس رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، گفت: طرح پل پل سفید یکی از این‌ گره های ترافیکی است که ایجاد پل دیگر روگذر همسطح و موازی مصوبه وزارت راه است.
وی ادامه داد: اما در روند اجرای طرح اختلاف میان مجموعه های شهر پل سفید از شهرداری، شورای اسلامی و فرمانداری در اینکه پروژه روگذر یا زیر گذر احداث شود، باعث توقف چندساله طرح شد.
نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران ادامه داد: در حالی اجرای این پروژه مثل توپ میان این نهادها پاس کاری می شود که با توجه به مشخص شدن پیمانکار در آن زمان اجرای پروژه با اعتبار کمتر اجرا می شد.
رستمی در خصوص این سوال که آیا این اختلاف نظرها کارشناسی شده است یا خیر ؟ گفت: برخی از این اظهار نظرها کارشناسی است اما برخی از اظهار نظرها بواسطه وابستگی و تعلقی که این مسولان به منطقه دارند در قالب مطالبات مردمی عنوان می شود.
وی با اعلام اینکه طی یک ماه گذشته جلسه ای در تهران برگزار شد، افزود: طی آن جلسه فرماندار مامور شد تا با رفع اختلاف نظرها ، نتیجه نهایی را اعلام کند چرا که برای وزارت راه و شهرسازی فرقی نمی کند این طرح روگذر یا زیرگذر باشد.
نماینده شرکت زیرساخت در خصوص طرح آزادمهر گفت : در این طرح بنا است تا 2 تقاطع روگذر از سر تقاطع آزادمهر به سمت قائمشهر 500 متر و به همین میزان به سمت پل سفید احداث شود.
رستمی در خصوص طرح بالا زیراب و میدان زیراب گفت که در طرح بالا زیراب در مرحله تملک اراضی و خرید زمین هستیم و طرح میدان زیراب هم بنا است تا به صورت زیرگذر و چهار خطه احداث شود .
وی عرض جاده برای چهار خطه کردن این طرح ها را حدود 22 متر اعلام کرد .
معاون عمرانی فرمانداری شهرستان سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل توقف طرح پل سفید را اختلاف نظرها اعلام کرد و گفت که اصلاحیه این طرح به تهران ارسال شده و با اعلام نتیجه نهایی پیمانکار می تواند نسبت به شروع مجدد این طرح اقدام کند.
کیان الهی افزود: بنا است تا بعد از گذشت یک هفته شرکت زیرساخت نتیجه نهایی را به ما اعلام کند.
معاون عمرانی فرمانداری شهرستان سوادکوه با بیان اینکه طرح منطقه آزادمهر با تامین اعتبار پیمانکار آن انتخاب شده است، گفت: طرح بالازیراب نیز هنوز قطعی نشده است و باید روند قانونی این طرح طی شود.
الهی در خصوص طرح میدان هسته مرکزی شهر زیراب گفت: مشاور این طرح انتخاب شد و بنا شد تا در این طرح هم اصلاح نهایی انجام گیرد.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.