به گزارش خبرنگار ایرنا ،این تفاهم نامه روز دوشنبه به منظور افزایش سطح بهره برداری خانواده بهزیستی از کتابخانه های عمومی، استفاده از فضای کتابخانه ای برای معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی و همکاری طرفین در پژوهش ها و مطالعات علمی برای کاهش آسیب های اجتماعی امضا شد.
مدیرکل بهزیستی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از این تفاهم نامه ارتقای سطح کتابخوانی و کاهش آسیب های اجتماعی جامعه هدف بهزیستی استان مازندران است.
سعید آرام با تاکید بر این که این خدمات صرفا محدود به نابینایان و دیگر معلولان جسمی نمی شود، افزود: هدف ما بهره مندی تمامی جامعه هدف بهزیستی از کودکان تا بزرگ سالان و سالمندان از اطلاعات و منابع کتابخوانی است.
وی گفت: کتابخانه های عمومی از منابع مناسب برخوردار هستند که متاسفانه معلولان به دلیل محدودیت های جسمی و حرکتی خود نمی توانند به صورت عادی از آنها بهره مند شوند و هدف ما نیز ایجاد فضایی است که عادی بودن زندگی برای معلولان نیز اتفاق بیافتد.
آرام همچنین افزود: بر اساس تفاهم نامه جدید با کتابخانه های عمومی استان مقرر شد که تمامی کتابخانه های قبلی و جدید ساخت با همکاری مشترک برای استفاده معلولان تجهیز و استاندارد سازی شود.
بیش از 250 هزار نفر از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری استان مازندران تحت پوشش مستقیم بهزیستی هستند که از این تعداد 50 هزار نفر معلول جسمی و حرکتی می باشند.
** استفاده از ظرفیت مشترک برای تجهیز منابع کتابخانه های استان برای معلولان
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: هدف از این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت های متعدد و مشترک طرفین برای تجهیز کتابخانه های عمومی استان برای بهره مندی معلولان است.
ارزو ولی پور افزود: در حال حاضر سه کتابخانه در شهر های قائمشهر ، بهشهر و چالوس مجهز به دستگاه ها و امکانات استاندارد برای استفاده معلولان از جمله نابینایان شده است و هدف ما در آینده داشتن حداقل یک کتابخانه استاندارد در هر شهر برای بهره مندی معلولان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 15 هزار جلد کتاب به خط بریل (خط مخصوص نابینایان) و چند هزار نسخه صوتی کتابها در کتابخانه ای عمومی استان وجود دارد، گفت: بهزیستی مازندران از امکانات خوبی برخوردار است که می تواند کتابخانه های عمومی را برای استفاده معلولان از کتاب تقویت کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ادامه داد: یکی از تعهدات کتابخانه های عمومی فراهم کردم منابع مورد استفاده معلولان و یا تبدیل منابع موجود به کتابهای صوتی است که کتابخوانی را برای معلولان آسان می کند.
او گفت: مجموعه بهزیستی نه تنها منابع کتابهای معلولان، بلکه ارتباط خوبی با بهزیستی و معلولان دیگر استان ها برای تامین منابع دارد که می تواند به کتابخانه های عمومی استان کمک کند.
ولی پور با بیان اینکه تفریبا تمامی 115 کتابخانه عمومی استان از نظر رفت و آمد و 'رمپ' معلولین دارد، افزود: یکی از مشکلات در بهره مندی معلولان از کتابخانه، نبود ایاب و ذهاب مناسب برای معلولان است که از مناطق دور و بعضا روستایی به کتابخانه مراجعه می کنند.
وی افزود: بر اساس تفاهم نامه جدید مقرر شد که بهزیستی از ظرفیت خود برای ایاب و ذهاب معلولان استفاده کند و خدمات رفت و آمد از جمله خودرو و یا هزینه ایاب و ذهاب در اختیار معلولان بگذارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران ارائه خدمات کتاب خوانی برای سالمندان حاضر در سرای سالمندان بهزیستی را از تعهدات کتابخانه های عمومی استان دانست که در تفاهم نامه یاد شده آمده است.
در حاضر 115 کتابخانه عمومی در روستاها و شهرهای استان مازندران فعال هستند که حدود یک میلیون و 890 هزار جلد کتاب در آن موجود است .
این تفاهم نامه که صبح امروز منعقد شد شامل تعهدات طرفین برای ترویج کتابخوانی و ارتقای سطح فرهنگی افراد و خانواده های تحت پوشش بهزیستی است.
مدت این تفاهم نامه سه ساله بوده که در صورت موفقیت آمیز بودن آن با رضایت طرفین تمدید می شود.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.