به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران دارای 2 هزار و 800 اثر شناسایی شده تاریخی است که از این تعداد تاکنون 700 اثر تاریخی، 40 اثر معنوی، 20 اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد.
حمام تاریخی روستای سوته فریدونکنار یکی از آثار میراثی و تاریخی مازندران است که قدمتی یکصد ساله دارد و در سال 1386 به عنوان یکی از آثار تاریخی استان ثبت ملی شد.
این حمام که تا اواخر دهه 60 شمسی مورد استفاده مردم محلی قرار داشت، به علت عدم رسیدگی، فرسودگی و همچنین استقبال اهالی از حمام های خانگی بی استفاده شد و در مسیر تخریب قرار گرفت.
سال گذشته با همکاری اهالی فرهنگی فریدونکنار و سازمان میراث فرهنگی استان برای احیای این بنای تاریخی و هویتی قدم هایی برداشته شد و با اختصاص 400 میلیون ریال اعتبار کار مرمت آن آغاز شد.
بر اساس گفته های مسئولان میراث فرهنگی مازندران در نخستین مرحله از مرمت این بنا، تلاش شد تا ظاهر بیرونی بنا مرمت بشود تا در مراحل بعدی مسیر مرمت به درون بنا باز شود.
در حال حاضر مرمت این بنا با اعتبار سال گذشته وارد فاز دوم شده است اما به گفته مسئول میراث فرهنگی شهرستان فریدونکنار اعتبار سال 97 که بیش از 230 میلیون ریال است تخصیص یافته اما تحویل شهرستان نشده است.
** نیاز اعتبار 2 میلیارد ریالی برای اتمام مرمت حمام تاریخی سوته
معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس پیش بینی کارشناسان، تکمیل مرمت بنای حمام تاریخی سوته نیازمند حدود 2میلیارد ریال اعتبار است.
عبدالمطلب شریفی با اشاره به سنگینی میزان اعتبار این حمام افزود: سعی شده کار مرمت این حمام به صورت دوره ای و مرحله به مرحله انجام شود تا با مشکل اعتبار برخورد نکند.
وی همچنین اعلام کرد: با مسئولان محلی برای تامین بخشی از اعتبار مرمت این حمام نیز گفت و گوهایی شده تا از محل اعتبار کار مرمت سریع تر انجام شود.
معاون میراث فرهنگی مازندران با اعلام اینکه کار مرمت بیرون بنای حمام مراحل پایانی را طی می کند، گفت: برای بازسازی و مرمت داخل حمام نیاز به نقشه کشی و طرح بندی هایی جداگانه دارد که در حال رایزنی با کارشناسان هستیم.
شریفی اهمیت مرمت اینگونه بناها را در احیای هویت تاریخی ساکنین هر منطقه عنوان کرد و گفت: وجود چنین بناهایی نه تنها ما را نسبت به گذشته آگاه تر می کند، بلکه سندی زنده از نوع زندگی و رفتار اجتماعی مردم در زمانهای مختلف است.
وی همچنین به مشکلات بناهای تاریخی در روستاها اشاره کرد و گفت:متاسفانه مردم محلی به اینگونه بناها به جهت بدون استفاده بودن آن به چشم مخروبه نگاه می کنند و درصدد تخریب آن برمی آیند.
معاون میراث فرهنگی مازندران آگاهی بخشی مردم محلی را یکی از برنامه های این نهاد عنوان کرد و گفت: تاکنون در فریدونکنار ارتباط خوبی با مردم و شوراهای محلی برقرار شد.
گفتنی است که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون تعداد بیش از 120 اثر تاریخی استان مازندران با اعتبار بیش از 90 میلیارد ریال مرمت شد.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.