محمد رضا پارسایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پیش بینی می شود 2 هزار و 500 فرد آلوده به ویروس این بیماری در مازندران وجود داشته باشند.
وی ترس از ' انگ های اجتماعی ' را اصلی ترین عامل در خودداری افراد برای انجام آزمایش تشخیص ایدز عنوان کرد و ادامه داد: افراد پرخطر می توانند با مراجعه به 22 شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها و نیز مراکز مشاوره بیماری های رفتاری آزمایش تشخیص ایدز را انجام دهند در حالیکه تمامی اطلاعات این آزمایش ها محرمانه است.
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران گفت: کوتاهی و تاخیر در درمان فرد آلوده به ویروس ایدز باعث می شود تا دچار عوارض و بیماری های ناشی از آن شود و عمرشان کوتاه شود.
وی افزود: بدن افراد مبتلا به ایدز در برابر بیماری ها ناتوان می شود و این افراد به بیماری هایی نظیر سرطان و انواع عفونت ها مبتلا می شوند.
به گفته پارسایی، در حالیکه با انجام آزمایش خون، تشخیص و درمان بموقع این بیماری علاوه بر کاهش اثرات و تبعات آن طول عمرشان افزایش یابد.
وی گفت: پس از تشخیص بیماری و در صورت انجام درمان بموقع ، این بیماران می توانند تا 50 سال بیشتر به زندگیشان ادامه بدهند.
** تغییر خزنده شیوه ابتلا به ایدز
مدیر گروه بیماری های واگیر مازندران با اشاره به اینکه تماس چنسی، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین سه راه انتقال به این بیماری است، افزود: تا سال 94 تزریق اولین راه انتقال ویروس این بیماری در افراد بود که اکنون این راه انتقال به تماس جنسی تغییر کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 90 درصد بیماران HIV از طریق تماس جنسی به ویروس این بیماری مبتلا شدند که تا سال 94 این رقم 20 درصد بود.
پارسایی افزود: تغییر شیوه ابتلا به ایدز باعث شده تا دیگر ردیابی مبتلایان به این بیماری در کانون های پرخطر شناخته شده همچون زندان ها جواب ندهد.
وی گفت: با اقدامات پیشگیرانه سالهای اخیر در زندان ها از قبیل جلوگیری از تزریق معتادان و متادون درمانی، راههای انتقال از این شیوه بسته شده است.
پارسایی به شعار امسال روز جهانی ایدز با عنوان ' برای آگاهی از سلامتی خود من هم آزمایش اچ آی وی می دهم ' اشاره کرد و افزود: با توجه به همین مسائل پیش آمده در خصوص راههای انتقال ایدز ، انتخاب این شعار به نوعی دعوت افراد پرخطر برای انجام آزمایش رایگان است.
وی با تاکید بر اینکه در صورت مشخص شدن ابتلا افراد به ایدز ، تمامی اطلاعات محرمانه باقی می ماند، ادامه داد: همچنین علوم پزشکی خدمات درمانی رایگان به این بیماران ارائه می کند تا آنها بتوانند به زندگیشان ادامه بدهند.
در ایران هشتم تا چهاردهم آذر ماه به عنوان هفته ایدز نامگذاری شده است.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.