به گزارش ایرنا، بارندگی‌ های گسترده و زیاد هفته اخیر سبب بروز آسیب جدی به پل آبنما در جنوب شرقی رویان و قطع شدن راه دسترسی شهروندان قسمتی از این شهر شد.
بر اثر طغیان رودخانه سبزه رود پس از بارش های اخیر، پل جنب استخر نگین در قسمت جنوب شرقی رویان به دلیل فشار آب و چوب هایی که از مناطق بالادست همراه با سیل به پایین آمد تخریب شد و راه دسترسی محلی تعدادی از ساکنان این شهر به شرق و غرب سبزه رود قطع شده است.
یکی از شهروندان رویان در این باره به ایرنا گفت: با بسته شدن این پل، بخش زیادی از رفت وآمدهای مردم ساکن این منطقه به خیابان مسجد جامع و بلوار اصلی شهر منتقل شده است.
هادی خزایی اظهار کرد: علاوه بر بسته شدن این راه ارتباطی، به دلیل شسته شدن بخشی از قسمت زیرین خیابان ساحلی کنار رودخانه، قسمتی از این خیابان نیز بسته شده است که سبب می شود شهروندان ساکن منطقه اگر قصد رفتن به ابتدای این خیابان را داشته باشند هم مسیری طولانی را به داخل شهر و بلوار اصلی بروند.
وی افزود: هنگام تعطیلی مدارس تردد در این منطقه بیشتر می شود که با توجه به قطع شدن این راه ارتباطی، طبیعتا بر حجم ترافیک داخل شهر تاثیر می گذارد.
این شهروند با بیان این که شهردار و مسئولان شهر برنامه هایی برای بازسازی مسیر و ساخت پل جدید دارند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که مسئولان شهرستان و استان در ساخت این پل که نقش مهمی در ترافیک شهر رویان دارد به شهرداری کمک کنند.
رویان در تعطیلات ترافیک سنگینی دارد. بنابراین اگر این مسیر تا ابتدای سال و تعطیلات نوروز بازگشایی نشود، شهروندان با مشکلات زیادی در رفت و آمد مواجه خواهند شد.
شهرداری رویان پیش از تخریب این پل نیز برنامه ریزی هایی برای ساخت پل جدید داشت. حتی بازدیدهایی نیز با حضور مسئولان شهرستان و استان از این محدوده انجام شده بود تا تصمیمی برای ساخت پل جایگزین گرفته شود.
شهردار رویان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از تخریب پل نیز در نظر داشتیم که پل مناسبی برای این مسیر ساخته شود. حدود دو هفته پیش همراه با مدیرکل مدیریت بحران مازندران ، فرماندار و معاون عمرانی فرماندار از این محل بازدید داشتیم.
احمد توکلی اظهار کرد: به دلیل جاری بودن دائمی رودخانه، امکان این که به صورت موقت با ساخت رمپ راهی برای شهروندان ایجاد شود وجود ندارد و به همین خاطر باید هر چه زودتر نسبت به ساخت پل جایگزین در این منطقه اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: پل موجود چون مشخصات فنی لازم را برای هدایت حجم آب که از بالا سرازیر می شود ندارد باید برچیده شود و یک پل با دهانه و ارتفاع بیشتر ساخته شود.
وی افزود: بحث اساسی دیگر نیز اجرای دیواره حائل در امتداد مسیر است تا پس از این شاهد آب بردگی دیواره و مسیر حاشیه آن نباشیم.
توکلی گفت: برآورد ما برای ساخت پلی با دهانه 22 متر، ارتفاع 4 متر و عرض 12 متر حدود یک میلیارد و 700 میلیون تومان است که تأمین تمام این مبلغ از توان شهرداری خارج است و باید حتما اعتبار حوادثی و دولتی اختصاص یابد تا مسیر زیر بار ترافیک برود.
وی افزود : از ستاد مدیریت بحران مازندران درخواست کردیم تا از محل بازدید داشته باشند و امیدواریم با تخصیص فوری اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران، بتوانیم در مدت مناسبی پل جایگزین را در این منطقه بسازیم.
شهردار رویان با بیان این که تردد شهروندان ساکن این منطقه در حال حاضر از مرکز شهر انجام می شود، گفت: شهروندانی که در این محدوده از شهر سکونت یا فعالیت دارند، در صورتی که بخواهند از قسمت غربی به شرق سبزه رود یا شهر نور بروند، ناچارند که از مسیر خیابان مسجد جامع به بلوار اصلی شهر رفته و با گذر از پل اصلی سبزه رود در محور رویان-نور قرار بگیرند تا به مقصد خود برسند. توصیه می شود که عابران هم حتی الامکان از این پل عبور نکنند.
وی درباره دلایل طغیان رودخانه سبزه رود گفت: به دلیل ساخت و سازهای گسترده ای که طی سال های اخیر در منطقه صورت گرفت، بخشی از انهار کشاورزی مسدود شد، بنابراین غالب آبی که در منطقه وجود دارد از سمت عباسا و رویان به این رود سرازیر می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: پیش از این با منابع طبیعی درباره قطع درختان موجود در مسیر رودخانه مذاکراتی داشتیم، متاسفانه مسدود شدن دهانه پل با تنه درخت ها، آب را به سمت دیواره هدایت کرد و سبب شستگی دیواره و تخریب بخشی از پل شد.
توکلی به وجود مراکز اجتماعی و خدماتی مختلف در این منطقه اشاره کرد و گفت: چند مدرسه، دو مسجد بزرگ، ایستگاه آتشنشانی و استخر نگین در این محدوده قرار دارد که سبب می شد تردد زیادی هر روز از روی این پل قدیمی انجام شود. با غیر قابل استفاده شدن این پل، همه این ترددها به خیابان مسجد جامع و بلوار اصلی شهر منتقل می شود که سبب افزایش ترافیک خواهد شد.
ساخت پل در اولویت های مدیریت بحران مازندران
اداره کل مدیریت بحران مازندران که در سیل سنگین مهر ماه، با پل های تخریب شده و آسیب دیده زیادی در مازندران مواجه شده بود و انتظار از آن برای کمک به ساخت و بازسازی این پل ها زیاد است، کمک به ساخت یک پل ارتباطی دیگر را نیز در مسئولیت های خود می بیند.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان این که کمک به بازسازی این مسیر در اولویت های اداره کل مدیریت بحران استان قرار دارد، به ایرنا گفت: این پل آبنما به طور کامل تخریب نشد و قابلیت ترمیم و بازسازی دارد ولی ما هم معتقدیم که باید در این محدوده با توجه به حجم ترددها پلی با ابعاد مناسب ساخته شود.
علی اصغر احمدی اظهار کرد: طی مذاکراتی که در این زمینه با شهردار رویان داشتیم اعلام کردیم که طراح‌ های مد نظر برای ساخت یک پل مناسب را انجام دهند تا در حد توان برای اجرای این پل اعتبار تخصیص داده شود.
وی افزود: حتما در نخستین اعتباری که از سوی دولت برای حوادث استان تعلق بگیرد، کمک به اجرای این طرح مد نظر قرار خواهد گرفت.
احمدی گفت: معمولا در نیمه دوم سال اعتبارات مربوط به مدیریت بحران اعلام و ابلاغ می شود و اداره کل نیز بر اساس میزان اعتباری که تعلق گرفت، برای کمک به پروژه ها بر اساس اولویت تصمیم گیری می کند.
مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به کمک 50 میلیارد تومانی دولت به مدیریت بحران استان بابت سیل اخیر که خساراتی را در غرب مازندران بر جای گذاشت، گفت: بخشی از این اعتبار تخصیص یافته و بخش دیگر نیز پرداخت می شود اما پیگیر هستیم که باز هم تا پایان سال اعتباری برای حوادث استان اختصاص یابد.
رویان با حدود 8 هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای شهرستان نور در غرب مازندران است که رودخانه های گلندرود در مرکز و سبزه رود از شرق این شهر می گذرند.
9927/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.