جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در پهنه‌ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد.
داریوش بیات روز دوشنبه درحاشیهٔ جلسهٔ بررسی اجرای طرح جنگل‌داری اجتماع‌محور، در در چالوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای تعیین میزان تنوع زیستی، از شاخص‌های مختلفی استفاده شده و با توجه به نوع گیاهان و جانوران و مساحت منطقه و امکان جلب پشتیبانی برای حفظ تنوع زیستی، به هر منطقه امتیاز داده شده است.
بیات تأکید کرد: همچنین هر منطقه از نظر بوم‌شناسی و زمین‌شناسی و زمین‌ریخت‌شناسی و وضع اقتصادی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیر اجرایی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی بیان کرد: از بین مناطق پانزده‌گانه، حوزه‌های 22 و 23 در شهرستان رودبار با امتیاز هشت بیشترین امتیاز را به دست آوردند و حوزهٔ 88 در استان گلستان با امتیاز هفت در رتبهٔ بعدی قرار گرفت.
او با بیان اینکه تلاش می‌ کنیم در مناطق مذکور، معیشت مردم را تغییر دهیم تا فشار به جنگل کمتر شود، گفت: برای 15 منطقهٔ مذکور، برنامهٔ مدیریت در قالب منطقهٔ ویژهٔ تنوع زیستی تدوین می‌شود که در بخش اصلی آن، با سامان‌دهی مردم بومی، معیشت آنان را تغییر می‌دهیم تا زمینه برای حفظ بهتر جنگل فراهم شود.
مدیر اجرایی پروژه مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی افزود: برای دست یابی به این مهم تلاش می شود تا با حمایت از تولیدات روستائیان حاشیه جنگل ها نظیر گیاهان دارویی، صنایع دستی و بوم گردی و طبیعت گردی و .... نسبت به تغییر معیشت و درامدی انان، این مناطق حفظ شود.
بیات یادآور شد: در قسمت‌های خارج از بخش اصلی منطقهٔ ویژهٔ تنوع زیستی که به نام منطقهٔ ضربه‌گیر معروف است، طرح‌های جنگل‌داری اجتماعی را اجرا می‌کنیم و در این منطقه نیز تلاش می‌کنیم تا حد امکان وابستگی معیشت مردم به جنگل کاهش یابد.
وی اظهار داشت: هم اکنون مردم از جنگل استفاده‌های زیادی می‌کنند که قطع سرشاخه برای تعلیف دام، چوب برای هیزم، میوه‌های جنگلی، شاخ و برگ همیشک برای نوروز و مناسبت‌های خاص، از آن جمله است.
به گفته بیات، برخی از این فعالیت‌ها غیرقانونی است ولی مردم را نمی‌توان از طبیعت جنگل حذف کرد و لازم است با تغییر سبک زندگی و کسب درآمد، انگیزه تخریب جنگل را کاهش دهیم.
پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عمران ملل متحد (UNDP) از اردیبهشت 1392 به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد و در اردیبهشت 1398 پایان می‌یابد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.
7517/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.