به گزارش خبرنگار ایرنا، سیل 14 مهر ماه امسال مازندران که با بارش 330 میلی متری باران در کمتر از 24 ساعت به وقوع پیوست، بیشترین خسارت را به زیر ساخت ها ، واحد های مسکونی ، زمین های کشاورزی و باغ های شهرستان تنکابن وارد کرد.
با فروکش کردن سیلاب بسیاری از مسئولان استانی و ملی به غرب مازندران و بویژه شهرستان تنکابن سفر کردند تا از نزدیک با مردم سیلزده دیدار و عمق فاجعه را از نزدیک ارزیابی کنند که در این میان حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
حضور دولتمردان یکی پس از دیگری در مناطق سیلزده تنکابن این نوید را می داد که دولت با تمام توان به دنبال رفع مشکلات سیلزدگان این شهرستان است و مردم خسارت دیده نیز با آغوش باز از آنها استقبال می کردند.
هر چند در ابتدا، کار بازسازی به کندی پیش می رفت اما با حضور مستمر مسئولان استانی از جمله استاندار وقت و سرپرست استانداری در مناطق سیلزده، تعداد بیشتری از امکانات و تجهیزات لجستیکی به شهرستان تنکابن اعزام شد تا نتایج مطلوب تری حاصل گردد و به همین خاطر هم با بسیج تمامی نیروها بلافاصله خدمات چهارگانه به روستاهای آسیب دیده تنکابن بازگردانده شد تا روند امداد رسانی و خدمات رسانی از سرعت بیشتری برخوردار شود که این اقدامات جهادی ، رضایتمندی مردم آسیب دیده را به همراه داشت.
همچنین با پایان یافتن مرحله نخست امداد رسانی ، مسئولان محلی با اعزام کارشناسان خود به مناطق حادثه دیده به برآورد خسارت ها پرداختند و تمامی خسارت دیدگان را در بخش های مختلف شناسایی نمودند تا پرداخت تسهیلات با شتاب بیشتری صورت گیرد.
بر اساس برآورد های صورت گرفته ، شهرستان تنکابن 680 میلیارد تومان در سیل مهرماه خسارت دید که از این مبلغ 230 میلیارد تومان مربوط به بخش کشاورزی ، 196 میلیارد تومان راهداری ، 150 میلیارد تومان مسکن شهری و روستایی و بقیه نیز مربوط به سایر بخش ها بوده است.
اکنون که حدود 2 ماه از وقوع سیل می گذرد، سیلزدگان انتظار دارند که گام های بعدی برای کمک به آنها و سر و سامان دادن به خرابی ها هر چه زودتر برداشته شود تا بتوانند به زندگی عادی خود بر گردند و مهم ترین اقدام در این زمینه پرداخت تسهیلات مربوط به بخش کشاورزی است.
اگر چه به استثنای بخش کشاورزی ، سایر حوزه ها بویژه خسارت دیدگان بخش واحد های مسکونی شهری و روستایی تا حدودی از تسهیلات بنیاد مسکن بهره مند شدند، اما به دلیل حجم بالای خسارت ها نیاز است که اعتبارات بیشتری در این زمینه اختصاص یابد تا رضایتمندی سیلزدگان تنکابنی فراهم گردد.
** دولت سیلزدگان تنکابنی را تنها نگذارد
یکی از ساکنان روستای ' کراتچال ' بخش مرکزی تنکابن که برای پیگیری مشکلات خود به جهاد کشاورزی مراجعه کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: سالها تک و تنها و بدون سرپرست در روستا زندگی می کنم و تنها درآمدم یک باغ کیوی بود که با فروش محصول آن زندگی خود را می گذراندم.
محترم سلیم کوده ای که با لحنی بغض آلود از مشکلاتش سخن می گفت، افزود: از 300 درخت کیوی تنها یک پایه کیوی بر جای مانده و سیل تمام باغ را نابود کرده است و نمی دانم با این بدبختی چطور کنار بیایم.
وی اظهار داشت : محصول کیوی این باغ را به مبلغ 11 میلیون تومان پیش فروش کرده بودم اما اکنون نه از باغ خبری است و نه از محصولی که بخواهم به خریدار بدهم.
این بانوی کشاورزی تنکابنی در باره پیگیری مسئولان شهرستان هم گفت: آنها تلاش زیادی در این مدت داشته اند و برای تمامی خسارت دیدگان پرونده سازی کرده اند اما می گویند تاکنون دولت پولی برای بخش کشاورزی پرداخت نکرده و باید منتظر بمانیم.
مهرداد یاراحمدی ساکن شهر شیرود که در سیل مهر ماه تمامی زندگیش را از دست داد، به خبرنگار ایرنا گفت: سیلاب همراه با گل و لای زیاد در کمتر از چند ساعت زندگیم را نابود کرد و تمام وسائل منزل غیرقابل استفاده شده است.
وی با بیان اینکه خارج کردن گل و لای از درون منزل چندین هفته به طول انجامید، افزود: با گذشت یک ماه از وقوع سیلاب همچنان منزل بنده شرایط سکونت را ندارد و باید مسئولان در این زمینه تدبیری بیندیشند.
یاراحمدی به پرداخت تسهیلات 2 میلیون تومانی معیشتی از سوی بنیاد مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: برای جبران خسارت ها تسهیلات دیگری در نظر گرفته اند اما تاکنون نسبت به پرداخت آن اقدام نکرده اند.
وی بازگشت به شرایط زندگی قبل از سیل را منوط به کمک های بیشتر دانست و گفت: مسئولان از جمله معاون رییس جمهوری وقتی از این منطقه بازدید کردند بسیار متاثر شدند و قول دادند که در اسرع وقت کمک های دولت به سیلزدگان پرداخت شود اما تاکنون بخشی از وعده ها محقق نشده است.
این شهروند تنکابنی با اظهار این که حضور مدیران ارشد کشوری در مناطق سیلزده ، سطح توقع خسارت دیدگان را به شدت افزایش داده، افزود: اگر چه کارهایی انجام شده ولی واقعیت این است که شرایط برای تعدادی از سیلزدگان که بیشترین خسارت را دیدند همچنان بحرانی است و نباید مسئولان فکر کنند که مشکلات برطرف شده و مردم به شرایط زندگی مطلوب رسیده اند.
** پرداخت تسهیلات معیشتی در دو مرحله
فرماندار شهرستان تنکابن نیز با اشاره به خسارت های سیل مهر ماه اظهار داشت: سیل اخیر منجر به قطع راه ارتباطی 42 روستا ، آبگرفتگی یک هزار و 200 واحد مسکونی ، تخریب 27 واحد مسکونی به طور کامل ، تخریب 20 پل ارتباطی ، تخریب باغ ها و مزارع کشاورزی شد که در مجموع 680 میلیارد تومان برآورد شد.
سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای ابتدایی پس از سیل با اقدامات جهادی تمامی دستگاهها توانستیم راه ارتباطی بسیاری از روستاها را وصل و خدمات چهارگانه را برقرار نماییم و در زمینه جبران خسارت ها نیز تاکنون دو مرحله تسهیلات 2 میلیون تومانی معیشتی به خسارت دیدگان پرداخت شده اما در بخش های دیگر با مشکلاتی مواجه هستیم که باید برطرف گردد.
وی به مراجعات زیاد خسارت دیدگان در حوزه واحد های مسکونی و کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت : در بخش کشاورزی با وجود آنکه بیشترین خسارت ها را داشتیم اما تاکنون ابلاغی از سوی دولت صادر نشده و همین موضوع باعث بلاتکلیفی شده است.
فرماندار تنکابن خواستار تصمیم جدی برای ساماندهی رودخانه های منطقه شد و گفت: باید در یک بازه زمانی مشخص رودخانه های منطقه ایمن سازی شود چرا که در غیر این صورت خطر سیلی دیگر دور از ذهن نخواهد بود.
وی افزود: دامنه تحمل مردم به واسطه خسارت هایی که در برف سال 92 ، سرمازدگی 95 و سیل اخیر وارد آمده به شدت کاهش یافته و آنها دیگر تحمل خسارت مجدد را ندارند.
حسینی جو گفت: سردهنه های سنتی کشاورزی منطقه کاملا تخریب شده و باید تا فصل زراعی جدید آنها را بازسازی نماییم تا مشکلی برای کشاورزان به وجود نیاید.
وی یادآور شد : رقم اختصاص داده شده برای جبران خسارت ها همچون قطره ای در اقیانوس است و باید یک تجدید نظری در این زمینه صورت گیرد.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.