حیدر تورانی روز چهارشنبه در کنفرانس رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش در محمودآباد افزود: ما تسلیم و مجبور به تغییر هستیم زیرا در چند دهه گذشته تغییرات به همه سرزمین ها و در همه حوزه ها هجوم آورد و گریزی جز همراهی با آن نیست، اما باید از تغییرات با مدیریت صحیح در جهت منافع و توسعه خود بهره بگیریم.
وی گفت: متاسفانه در چند دهه اخیر در بسیاری از مسائل تغییر مدیریت ندادیم و به همین دلیل است که در بسیاری از مسائل آموزشی امروز لنگ می زنیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: امروز لنگیدن چرخ توسعه و پیشرفت در بسیاری از حوزه ها مانند صنعت ، کشاورزی ، آموزش و خدمات، به دلیل عدم تناسب سرعت تغییرات مدیریتی همراه با تغییرات جهانی بوده است و در این مسیر موفق عمل نکردیم.
وی توضیح داد: وقتی همه ویژگی ها و شاخص های عصر فراصنعتی را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که در بسیاری از حوزه ها همچنان در عصر صنعتی و حتی کشاورزی قرار داریم.
** گوش به زنگ باشیم
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش استفاده از تجارب کشورهای دیگر در زمینه تغییرات آموزشی را ضروری دانست و گفت: برای توسعه فرآیند آموزشی باید از تجربیات و ابزار کشور های پیشرو بهره ببریم و این مساله نباید موجب دلسردی و خجالت ما شود.
وی هشدار داد: باید گوش به زنگ باشیم که بر اساس تازه ترین گزارش ها و تحقیقات تا سال 2045 فقط چهار درصد از فعالیت های دنیا در بخش کشاورزی و سه درصد در بخش صنعتی خواهد بود و 93 درصد به حوزه خدمات فکری و اطلاعاتی و تجهیزاتی اختصاص می یابد.
تورانی افزود: در حال حاضر در هر 12 ماه حجم دانش 2 برابر می شود و در آینده هر 12 ساعت حجم دانش 2 برابر خواهد شد که سرعتی بی سابقه است و این زنگ هشداری برای ماست که نه تنها باید عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم بلکه باید با سرعتی بیشتر پیش برویم تا از تحولات حال جا نمانیم و بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.
وی ادامه داد: یکی از الزامات افزایش سرعت پیشرفت در کشور و رسیدن به نقطه مطلوب، بهره مندی از نیروهای متخصص و خلاق و مغزهای جامعه در فرایند های تصمیم گیری و تصمیم سازی و اجرایی است.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید متخصصان و دانش آموختگان نظری و عملی وارد میدان تحولات در کشور شوند و با حمایت آنها و حمایت سیستم از آنها نظام توسعه در همه ابعاد سرعت بگیرد.
** فردامحوری به جای حفظ وضع موجود
تورانی همچنین بر ضرورت تحول در تغییر در سیاستگذاری و برنامه ریزی های وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش ، برنامه ها و سیاست های آن باید مبتنی بر رویکرد فردا محور باشد نه رویکرد مبتنی و حفظ وضع موجود.
وی افزود: آموزش و پرورش باید بر مبنای توسعه و فرآیند حرکت کند، نه این که با اجرای برنامه ها به صورت جهشی، داشته های گذشته را نادیده گرفته و یا پاکسازی کند، زیرا معیار موفقیت همه برنامه ها بهره مندی از تجربیات گذشته است.
تورانی گفت: اگر نارسایی های خود را سامان ندهیم به ناتوانی خود ما باز می گردد و نباید ناتوانی خود را بر گردن تهدیدات دشمن بیندازیم، ولی باید بدانیم که تهدیدات دشمنان زمانی کارساز است که ما از انجام وظایف حود ناتوان باشیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: به اندازه کافی منابع و استعداد در کشور وجود دارد که بهتر از این اداره شود و آنچه جایش خالی است نگاه مثبت و مدیریت مناسب است.
9919/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.