به گزارش خبرنگار ایرنا ، پرویز موسی نژاد سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در قائمشهر افزود: آموزش و اجرای خاک ورزی حفاظتی یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی مازندران در سال جاری بود که از مرداد ماه کلید خورد.
وی توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی در حالی که انتظار داشتیم خاک ورزی در 20 درصد از مزارع جو ، گندم و کلزا اجرایی شود ولی با استقبال کشاورزان تاکنون به 30 درصد رسیده ایم.
موسی نژاد بیشترین استقبال را مربوط به شرق مازندران به خاطر وجود اراضی شیب دار و درک اهمیت خاک ورزی در این زمین ها توسط کشاورزان دانست.
مازندران 460 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که در حدود 50 هزار هکتار گندم، 20 هزار هکتار کلزا و حدود 40 هزار هکتار هم جو کشت می شود. بیشتر این محصولات در زمین های شیب دار شرق و مناطق کوهستانی کشت می شود.
فرسایش خاک مهم ترین معضل زمین های کشاورزی این مناطق است که خاک ورزی در آنها سنتی است و سبب تشدید آن می شود. خاک‌ورزی حفاظتی روشی نوین برای جلوگیری از فرسایش و به هم خوردن توازن و تعادل مواد موجود در خاک با به کارگیری شیوه های علمی در کاشت، داشت و برداشت محصول از کشتزارهاست که در مازندران در دستور کار قرار گرفته است..
هدف از این کار، فـراهم آوردن محیطی مناسب جهت سبز شدن بذر ، رشد و نمو ریشه، کنترل علف های هرز، کنترل فرسایش خاک و کنترل رطوبت است که از طریق حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، تردد کمتر در زمین و دستکاری کمتر خاک انجام می شود.
یکی از مزیت های خاک ورزی حفاظتی مقابله با خشکسالی است زیرا این کوشش سبب می‌شود تا بقایای گیاهان پیشین درون خاک، به شکل یک کود گیاهی خوب برای زمین درآید و زمین را به شکل یک اسفنج ظرفشویی درآورد و در نتیجه آب باران و شبنم راحت‌تر در زمین فرومی‌رود و کمک بسیار بزرگی برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی می کند.
بقایای گیاهی نه تنها از تبخیر آب به وسیله تابش آفتاب جلوگیری می‌کند،بلکه با فرو دادن سریع آب در زمین سبب جلوگیری از بروز سیلاب شده و باعث می شود تا هوا (اکسیژن، نیتروژن و…) نیز راحت‌تر در زمین نفوذ کند.
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.