احداث کتابخانه مرکزی مازندران در هیات دولت وقت در سال 89تصویب شد و با اهدای زمین بیش از هفت هزار متر مربعی از سوی شهرداری ساری این پروژه در همان سال در این شهر کلنگ زنی شد و عملیات اجرایی آن یکسال بعد آغاز شد.
کتابخانه مرکزی مازندران که شامل بخش هایی از جمله مخزن، سالن مطالعه مردان و زنان، سالن مطالعه ویژه کودکان، کلاس های آموزشی، سالن آمفی تئاتر، فضای اداری، رفاهی و خدماتی است در نوع خود به عنوان استانداردترین کتابخانه به شمار می رود.
در حالیکه در زمان آغاز عملیات اجرایی این کتابخانه، وعده داده شد تا ظرف مدت سه سال این پروژه به بهره برداری برسد اما هنوز و با گذشت بیش از هفت سال، بعید به نظر می رسد با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی این کتابخانه به این زودی ها به بهره برداری برسد.
کتابخانه مرکزی با توجه به داشتن مخزن استاندارد که تنوع کتاب با موضوعات مختلف در آن یافت می شود در نگاه کتابخوانان و محققان به عنوان مرکزی برای انجام کارهای تحقیقاتی و مقالات علمی به شمار می رود.
با توجه به ویژگی خاص و منحصر بفرد کتابخانه مرکزی، مازندران هنوز از این زیرساخت فرهنگی مهم بی بهره است و این در حالیست که این استان ، دانشجو پذیرترین استان کشور به شمار می رود.
براساس آمارهای رسمی هم اکنون به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت مازندران هفت هزار دانشجو وجود دارد.
مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که فعالیت تعداد زیاد مراکز دانشگاهی اعم از دولتی، غیر دولتی و پیام نور یکی از دلایل بالا بودن تعداد دانشجو در این استان است.
بر اساس آمارهای رسمی ، مازندران 200 مرکز دانشگاهی دارد که بیشتر آنها غیردولتی هستند.
** زخم فقدان کتابخانه مرکزی در مازندران
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با تاکید بر ضرورت وجود کتابخانه مرکزی در هر استانی، گفت: در حال حاضر در بیشتر استان های کشور یک کتابخانه مرکزی وجود دارد اما در این میان مازندران برغم فعالیت تعداد زیادی واحدهای دانشگاهی هنوز از داشتن این امکانات بی بهره است.
آرزو ولیپور افزود: شکل و تیپ کتابخانه مرکزی به صورتی است که امکانات و فضاهای موجود در آن از قبیل سالن های مطالعه استاندارد تر از دیگر کتابخانه ها، تنوع و تعداد بیشتر کتاب ها در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: بخش مرجع و مخزن این تیپ کتابخانه ها، مملو از انواع کتاب ها در هر زمینه ای است که دسترسی افراد و علاقمندان به کارهای تحقیقاتی و علمی به منابع را راحت تر می کند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران، کتابخانه مرکزی را همچون فروشگاهی توصیف کرد که در آن انواع کتاب ها در هر موضوعی برای اقشار مختلف کتابخوان یافت می شود.
وی گفت: کتابخانه مرکزی محیطی مرجع برای کتابخوانان، دانشجویان و افرادی که بدنبال کار تحقیقی هستند به شمار می رود و با توجه به این ضرورت، وزارت ارشاد کتابخانه مرکزی در استان ها را می سازد.
ولیپور با گلایه از آماده نشدن تنها کتابخانه مرکزی مازندران با گذشت سالها از کلنگ زنی آن، ادامه داد: هرچند سالها قبل کلنگ احداث این کتابخانه به زمین زده شد اما هنوز این مجموعه به بار ننشسته است تا افراد بتوانند طعم شیرین داشتن این زیرساخت را بچشند.
وی داشتن کتابخانه مرکزی را به عنوان عیار فرهنگی هر استانی نام برد و افزود: مازندران اکنون از داشتن این عیار بی بهره است و مجموعه ارشاد می بایست در این زمینه پیگیرتر وارد عمل شود.
** وزارت ارشاد متولی صفر تا صد کتابخانه مرکزی مازندران
معاون اداری – مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در اواخر دهه 80 با مصوبه هیات دولت وقت، کلنگ احداث کتابخانه مرکزی استان با اهدای زمین از سوی شهرداری در ساری به زمین زده شد.
علی امینی افزود: با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجری این طرح است تامین و تخصیص اعتبار و انتخاب پیمانکار نیز از طریق این وزارتخانه انجام شد.
وی ادامه داد: تکمیل و بهره برداری این طرح در زمان آغاز عملیات اجرایی سه ساله اعلام شد که به دلیل کمبود اعتبار این مهم محقق نشده است.
** کمبود اعتبار پای لنگ کتابخانه مرکزی مازندران
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران پیشرفت فیزیکی این کتابخانه بیش از هفت هزار متر مربعی را 60 درصد اعلام کرد و گفت که تاکنون برای ساخت آن 90 میلیارد ریال اعتبار صرف شد.
عباس مهدوی افزود: اعتبار قطره چکانی و محدود باعث شده تا این پروژه به مساله طولانی شدن اجرای طرح و در ادامه فرسوده شدن ساختمان مبتلا شود .
وی ادامه داد: وزارت ارشاد اخیرا میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را 195 میلیارد ریال اعلام کرده است که با توجه به مسائل اقتصادی اخیر بیم آن می رود که این پروژه به سرانجام نرسد.
این کارشناس حوزه فرهنگی مازندران تاکید کرد: این استان از لحاظ دارا بودن مراکز دانشگاهی و علمی جز استان های مطرح کشور به شمار می رود و فعالیت کتابخانه مرکزی می تواند منبع و ماخذ خوبی برای افراد علاقمند به کارهای تحقیقاتی و علمی باشد.
در حال حاضر 115 باب کتابخانه در مازندران وجود دارد که 110 هزار نفر در این کتابخانه ها عضو هستند.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.