به گزارش خبرنگار ایرنا، گردشگری امروز پر سودترین صنعت جهان محسوب می شود، زیرا نه تنها بیشترین میزان درآمد را همراه دارد، بلکه در صورت اجرای درست و بهینه ، کمترین آسیب به طبیعت و بیشترین میزان اشتغال زایی را نیز همراه دارد.
لازم به ذکر نیست که ظرفیت گردشگری در مازندران چه میزان گسترده است. کنار هم قرار گرفتن دریا، جنگل، دشت و کوهستان در یک جغرافیای واحد، این استان را به محیطی بی همتا برای حوزه های مختلف گردشگری تبدیل کرده است.
در میان انواع گردشگری، گردشگری دریایی شکلی از گردشگری است که فعالیت‌های مربوط به آن در دو محیط ساحلی و دریا یا هر نوع محیط آبی قابلیت اجرا دارد و می تواند با برنامه ریزی درست، صورت گیرد.
فریدونکنار نیز به عنوان یکی از شهرهای ساحلی مازندران با داشتن حدود 10 کیلومتر ساحل شنی و ماسه ای برای هر نوع فعالیت گردشگری دریایی مساعد می باشد.
علاوه بر این، بر اساس آمارهای رسمی، فریدونکنار و ساحل آن سالانه میزبان بیش از پنج میلیون نفر شب اقامت گردشگر است که نشان می دهد این شهرستان حتی از جزیره کیش با تمام امکانات گردشگری اش، بیشتر مورد استقبال گردشگران است.
مهم ترین ظرفیت شهرستان فریدونکنار در کنار سواحل ماسه ای آن، وجود بندر فریدونکنار است که به نوعی یکی از بسترهای گردشگری دریایی است.
بندر فریدونکنار با 10 سال فعالیت تجاری و بیش از 70 هکتار مساحت، به همراه اسکله های کوچک، می تواند اصلی ترین و مهیاترین ظرفیت شکل گیری گردشگری دریایی در این شهرستان باشد.
فعالیت‌های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی و ماهیگیری در آب‌های عمیق و کم عمق از مهم‌ترین بخش های گردشگری دریایی است که اسکله های یک بندر می تواند میزبان آن باشد.
اما با وجود اینکه چندین سال است توسعه گردشگری دریایی در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است، عملا تاکنون هیچگونه قدمی جهت استقرار فعالیت های حوزه گردشگری دریایی در بندر فریدونکنار برداشته نشد و درهای این بندر جهت بهره برداری توریستی به روی هیچ گردشگری باز نشده است.
** پیشنهادی در حد حرف
درست چهار سال پیش بود که معاون وقت سرمایه گذاری و طرح های توسعه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران از تغییر کاربری بخشی از بندر تجاری فریدونکنار به توریستی خبر داد.
پس از آن نیز مدیران مختلف شهرستانی ، استانی و حتی کشوری در راستای لزوم شکل گیری گردشگری دریایی در مازندران و بخصوص فریدونکنار شعارهایی میان رسانه ها تزریق کردند که حداقل برای فریدونکنار هیچگاه رنگ عمل به خود نگرفت.
سال گذشته محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بود که سیاست‌های اجرایی این سازمان در بخش گردشگری دریایی ابلاغ شده است.
وی با مهم و ویژه برشمردن موضوع گردشکری دریایی در کشور و با اشاره به استقبال و حمایت رئیس جمهوری از این رویکرد، گفته بود که ' توسعه گردشگری دریایی با تولید، تهیه و تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری در بنادر توسط معاونت بندری و اقتصادی و مشارکت سایر معاونت‌های سازمان، به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف سال آتی مدنظر قرار گرفته است.'
اما همچنان شاهد خالی بودن اسکله های بندر فریدونکنار از هر گونه فعالیت گردشگری هستیم.
محسن جمالی کارشناس جهانگردی اهل شهرستان فریدونکنار به ایرنا گفت: فریدونکنار از نظر گردشگری دریایی دارای ظرفیت های بسیاری است که مسئولان شهری از آن غافل هستند.
وی با بیان اینکه بندر فریدونکنار توان ترانزیتی بالایی ندارد، اما از نظر گردشگری دریایی به واسطه اسکله های کوچک توان خوبی برای فعالیت در حوزه گردشگری دریایی دارد، افزود: این بندر برخلاف 2 بندر دیگر مازندران به دلیل قرار گیری بر سر شاهراه گردشگری و کم تردد بودن کشتی های تجاری فضای مناسب تری برای استقرار گردشگری دریایی و سرمایه گذاری در این حوزه دارد.
این کارشناس جهانگردی ادامه داد: استقرار گردشگری دریایی در فریدونکنار با توجه به ظرفیت های اسکله ای و ساحلی آن می تواند بستر مناسبی برای اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی فعال این شهرستان به شهرها و استان های اطراف ایجاد کند.
جمالی افزود: متاسفانه مدیران شهرستانی و استانی به ارایه فریدونکناری با سواحل رایگان به مسافران بسنده کردند و هیچگونه برنامه ای برای بهره مندی از ظرفیت های این شهرستان و ایجاد گردشگری هدفمند ندارند و اگر همچنان این مسیر ادامه یابد توسعه ای در صنعت گردشگری فریدونکنار نباید متصور شد.
** سدی به نام حلقه نامعلوم
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در گردشگری دریایی فریدونکنار حلقه ای نامرئی وجود دارد که عملیاتی شدن این نوع گردشگری را لنگ گذاشته است.
مهران حسنی افزود: این شهرستان از تمامی ظرفیت و زیرساخت های گردشگری دریایی برخوردار است که مهترین آن وجود اسکله های مناسب با پهلوگیری کشتی های گردشگری و همچنین سواحل ماسه ای و باز برای تفریحات آبی می باشد.
وی ادامه داد: در این زمینه از سوی برخی سرمایه گذار و بخش خصوصی پیشنهاداتی ارائه شده است، اما عملا هیچگونه اقدامی صورت نمی گیرد و تمامی این توافقات بر روی کاغذ و یا در حد حرف باقی می ماند، به گونه ای که برای خود میراث فرهنگی هم جای سوال و تعجب دارد.
معاون گردشگری مازندران گفت: مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران آمادگی دارند تا هر سرمایه گذاری را برای فعالیت در گردشگری دریایی و دیگر حوزه های گردشگری یاری کند.
حسنی افزود: تعداد سالانه گردشگران در مازندران جای هر گونه شک و تردیدی برای سرمایه گذاری در این منطقه را از بین می برد و میزان ریسک سرمایه ای را کاهش می دهد.
فصول پر مسافر مازندران و شهرستان فریدونکنار نیز گذشت و چندی دیگر با آغاز فصل جدید مسافر در ایام نوروز، همچنان جای گردشگری دریایی در این شهرستان پرظرفیت ،خالی است، گویی که گردشگری دریایی برای این شهرستان هیچ وقت قصد رقم خوردن ندارد.
9919/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.