به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در این آیین با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست برای نسل های آینده ، گفت: اگر امروز به فکر زباله مازندران نباشیم و هشدار ها را جدی نگیریم در آینده ای نزدیک این استان به کویری خشک تبدیل خواهد شد.
سید محمد محمدی تاکامی به چهار برنامه اساسی برای رفع معضل زباله در شهرستان تنکابن اشاره کرد و افزود: با تفکیک زباله از مبداء، ساماندهی مراکز دفع زباله، راه اندازی خط دوم و سوم کارخانه کمپوست و تصفیه شیرابه می توان معضل زباله را از این منطقه رفع نمود.
وی اظهار داشت: برای تصفیه شیرابه مرکز انباشت زباله پرده سر مبلغ 4 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که باید با برنامه ریزی دقیق و بکار گیری روش های علمی انجام شود.
محمدی تاکامی اجرای فاز دوم کارخانه کمپوست را منوط به ورود دستگاه ترنر از خارج از کشور دانست و خاطرنشان کرد: تحریم های ظالمانه مشکلاتی را برای ورود این دستگاه به کشور ایجاد کرد که با رایزنی های صورت گرفته امیدواریم هر چه سریعتر این دستگاه وارد کشور شود .
شهردار تنکابن نیز در این آئین با اشاره به اینکه پروژه کارخانه کمپوست در بهمن ماه 96 تنها 24 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، گفت: کل اعتبار اختصاص داده شده برای این پروژه 8 میلیارد تومان است که برای فاز نخست آن با حذف کسورات قانونی حدود 6 میلیارد تومان هزینه شده است.
محمد زرودی افزود: افتتاح فاز نخست این کارخانه که مراحل تفکیک زباله را شامل می شود در کمتر از 10 ماه صورت گرفته که با رفع مشکلات ورود دستگاه ترنر به کشور فاز دوم آن تا 2 ماه دیگر راه اندازی خواهد شد.
وی همچنین به نصب باسکول 60 تنی در سایت زباله پرده سر تنکابن اشاره کرد و اظهار داشت: از قابلیت های این باسکول که مطابق با آخرین تکنولوژی دنیا ساخته شده ، وزن کشی همزمان دو خودرو زباله بر است.
زرودی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این باسکول میزان زباله ورودی به مرکز انباشت زباله پرده سر در بازه های زمانی مختلف مشخص خواهد شد.
وی احداث تصفیه خانه شیرابه های مرکز پرده سر را ضروری دانست و تصریح کرد : بخش زیادی از شیرابه های این مرکز به لایه های آهکی زمین نفوذ کرده که منجر به سست شدن خاک این منطقه شده که باید این شیرابه ها استخراج شود.
به گفته شهردار تنکابن، در صورت حفر تونل و بازچرخش شیرابه، هزینه تصفیه شیرابه تا 60 درصد کاهش می یابد.
فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز با بیان اینکه انجام کارهای بزرگ با مدیریت احساسی امکان پذیر نیست، گفت: نگاه کارشناسانه و دقیق به این پروژه باعث شد تا فاز نخست کارخانه کمپوست به بهره برداری برسد و اگر این نگاه در گذشته نیز وجود داشت مشکل معضل زباله به حداقل رسیده بود.
سید امیر حسینی جو افزود: تفکیک زباله از مبدا می تواند در نتیجه بخش بودن این پروژه تاثیر گذار باشد و باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه شرایط زیست محیطی باید مورد رضایت مردم باشد، اظهار داشت: قضاوت های مردم ارزشمند است و انها خدمتگذار واقعی خود را بهتر می شناسند.
وی همکاری و همدلی بین شهرداری و شورا را برای اجرای پروژه های شهری ضروری دانست و خواستار ادامه این روند تا رسیدن به نتیجه مطلوب شد.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن با تولید روزانه 250 تن زباله در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.