به گزارش خبرنگار ایرنا، مرحله نخست عملیات واکسیناسیون دام های کوچک علیه تب برفکی اردیبهشت امسال در سراسر استان مازندران انجام شد .
دکترسید حسین رضوانی در اطلاعیه ای که روز سه شنبه ازسوی روابط عمومی دامپزشکی صادر شده است، بر رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در خصوص نگهداری و جابجایی دام زنده برای جلوگیری از بروز و انتشار بیماری تب برفکی تاکید کرد.
وی با اشاره به خطرات ناشی از حمل و نقل غیر مجاز دام زنده بدون داشتن گواهی بهداشتی حمل، از دامداران، چوبداران، واسطه ها و فعالان در این حوزه درخواست کرد، بمنظور جلوگیری از خطر اشاعه بیماری تب برفکی در استان، برای جابجایی دام ها، ضمن مراجعه به دامپزشکی نسبت به اخذ گواهی بهداشتی حمل اقدام کنند.
رضوانی تعداد دامهای سنگین استان مازندران را در اجرای فاز دوم واکسیناسیون 25هزار و 155 راس اعلام کرد و اظهار داشت: در صورت رعایت نکردن ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در واحدهای دامداری و یا حمل و نقل غیر مجاز دام، شیوع بیماری تب برفکی سبب بروز تلفات در جمعیت دام های جوان بویژه بره و بزغاله ها می شود و ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به صنعت
دامپروری و دامداران استان نظیر کاهش تولید شیر وگوشت تحمیل می کند.
وی گفت: به جهت اینکه در دام های سنگین نوع واکسن وارداتی است، دامداران باید قیمت هر دوز واکسن که برای هر راس دام حدود پنج هزار و 600 تومان است را پرداخت کنند.
رضوانی ادامه داد: هزینه ایاب و ذهاب و حق الزحمه اکیپ های واکسیناسیون توسط دامپزشکی استان پرداخت و این مبالغ نیز برای دامداران رایگان است.
تب برفکی یا همان بیماری دهان و پا که در اصطلاح دامداران مازندران به آن طبقه نیز می گویند، از بیماری های بومی ( اپیدمی) در ایران و کشورهای منطقه محسوب می شود که از سال 78 در کشور شناسایی شد و همساله به دلیل ناآشنایی دامداران به خصوص دامداران سنتی باعث مرگ تعداد زیادی دام سبک و سنگین می شود.
**نشانه های تب برفکی در دام
تب بالای 40 درجه ، تاول دهان، دست و پا و ایجاد شکاف درسم، بی حالی و کاهش شیردهی، ساویدن دهان به یکدیگر از نشانه های بارز این بیماری در دام های با سم زوج است.
مازندران با داشتن 650 هزار راس دام سنگین و افزون بر 2 میلیون راس دام سبک با تولید سالانه 160هزار تن گوشت قرمز رتبه نهم کشور را دارد.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.