مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: 5 رشته صنایع‌ دستی مازندران گواهی نشان جغرافیایی ملی دریافت کردند.

به گزارش ایلنا،سیف‌الله فرزانه از جاجیم آلاشت، لاک‌تراشی مازندران، سفال سلیم آباد، گلیچ هزار جریب و گلیمچه متکازین به عنوان رشته های دارای نشان جغرافیایی ملی یاد کرد و افزود: نشان جغرافیایی ملی در واقع شناسه ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی خاص هستند و یا کیفیت و شهرت آن بواسطه یک منطقه جغرافیایی بکار می‌رود اطلاق می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: این در واقع برند سازی جغرافیایی برای رشته های صنایع دستی است این علامت تجاری یا نشان ملی است که به دارنده آن این امکان را می دهد که تولید و فروش انحصاری آن را در اختیار بگیرد.

فرزانه با بیان اینکه ثبت نشان جغرافیایی ملی به نوعی حفظ و حراست از محصولات بومی و منطقه ای به شمار می آید گفت: رشته های متعدد صنایع دستی در مازندران وجود دارد که دارای شاخص های ویژه بومی و منطقه ای است که می تواند شناسه بسیار خوبی برای معرفی روستا یا شهر محل تولید یا عرضه‌اش باشد و در صورت توسعه به مقصدی برای سفر تبدیل شود.

وی از معرفی رشته صنایع‌دستی برای دریافت نشان جغرافیایی تا سقف دو رشته در طول یک سال عنوان کرد: نشان جغرافیایی ملی تنها در قالب تعاونی ثبت می شود و هنرمندان می توانند در هر رشته ای که فعالیت دارند بعد از تشکیل تعاونی مدارک مورد نیاز را به معاونت صنایع دستی اداره کل ارسال کنند.

این مقام مسئول از بازاریابی جهت فروش صنایع دستی به عنوان مهمترین مسئله در رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد و گفت: رشته های بسیار شاخصی در مازندران وجود دارد.

فرزانه بیان کرد: دریافت  48 نشان ملی و  12 نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران مازندران در رشته های مختلف صنایع دستی نشان دهنده قابلیت بالای این هنر-صنعت ملی برای برنامه ریزی اقتصادی به ویژه در زمینه صادرات دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.