به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان جهاد کشاورزی مازندران 2هفته پیش خطاب به کشاورزان درباره گسترش شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داده بود و اعلام کرد که سطح ردیابی این مگس به حدود 54 هزار هکتار از باغ های مرکبات استان رسیده است.
مگس مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که بررسی ها نشان می دهد که خسارت این آفات به باغ های تجاری و وسیع مرکبات به صفر رسیده و ردی از پرواز این مگس دیده نمی شود.
عبدالرحمان زاغی با بیان اینکه اقدامات به موقع باغداران سبب شد تا سطح آلودگی این آفت از پنج هزار هکتار از باغ های استان فراتر نرود، افزود: بیشتر باغداران با گرفتن مشاوره از کارشناسان باغبانی، مبارزه غیر شیمیایی را با نصب کارت های زرد چسبنده و تله ها با استفاده از مایع سراتراپ و فرمون های جلب کننده انجام دادند.
وی با بیان اینکه بیش از 60 هکتار از باغات استان مجهز به تله های جلب کننده فرمونی و مایع سراترپ به منظور شکار انبوه این آفت است، ادامه داد: انجام طعمه پاشی از طریق پروتئین هیدرولیزات مسموم شده با حشره کش مالاتیون در زمان های مناسب نیز سبب شد تا این آفت در باغات مرکبات مهار شود.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران از باغداران خواست تا هرچه سریع تر نسبت به برداشت میوه‌های رسیده موجود در سر درخت اقدام کنند.
زاغی گفت: باغداران میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق 40 تا 50 سانتی متری زمین دفن کنند.
مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.
هلو ، خرمالو ، انجیر ، سیب زرد ، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا 2 ماه زنده می‌ ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا 6 ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.
وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت بهترین شرایط برای فعالیت آفت مگس میوه است.
مهم ترین میوه باغ های مرکبات مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
انشو، پیج، کلمانتین، یافا و یونسی از انواغ نارنگی های است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهریور ماه امسال آغاز شد و هم اکنون نیز زمان برداشت رقم دیررس آغاز شده است.
برداشت گونه های مختلف پرتقال در مازندران نیز آغاز شد و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوائی تا اواخر ماه دی ادامه می یابد.
مازندران 160 هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که 110 هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود 2 و نیم میلیون تن محصول از این باغ ها برداشت می شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.