به گزارش خبرنگار ایرنا، پیش از این و در سالهای قبل شهرهای بهشهر ، بلده نور و مالخواست کیاسر با اخذ مصوبه شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی به ترتیب عناوین شهر ملی متکازین ، شهر ملی صنایع چوبی و شهر ملی نساجی سنتی را کسب کرده بودند.
شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مستقر است و سالانه یک بار جلسه برگزار می‌ کند و در ان مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهر یا روستای متقاضی ثبت ملی صنایع دستی با ارائه گزارشی از شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود از آن دفاع می‌کنند.
اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با تصویب شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور، آلاشت واقع در مازندران به عنوان شهر ملی جاجیم انتخاب شد.
حسین ایزدی افزود: با تصویب این شورا ، آلاشت نیز به جمع سه شهر دیگر ملی صنایع دستی مازندران یعنی بهشهر ، کیاسر و بلده نور پیوست.
وی ادامه داد:به دلیل ریشه دار بودن هنر جاجیم بافی و همچنین ویژگی های خاص محصولات این رشته از صنایع دستی در آلاشت از سوی اداره کل میراث فرهنگی مازندران به عنوان شهر ملی جاجیم به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پیشنهاد شده بود که مورد موافقت قرار گرفت.
معاون صنایع دستی مازندران علاوه بر ریشه دار بودن جاجیم بافی در میان مردم آلاشت، استفاده از مواد اولیه طبیعی از جمله پشم گوسفند و نیز استفاده از رنگ های طبیعی ( گیاهان منطقه ) در خلق این هنر را از دلایل انتخاب این شهر به عنوان شهر ملی جاجیم نام برد.
وی گفت: برای ثبت شهر ملی صنایع دستی ابتدا باید صنایع دستی آن شهر ثبت ملی شود که جاجیم آلاشت سالها قبل درفهرست صنایع دستی ملی قرار گرفت.
به گفته ایزدی ثبت ملی شدن یک شهر باعث می شود تا این شهر در تمام کشور با این صنایع دستی شناخته و معرفی شود.
وی قدم بعدی برای حفظ و ماندگاری جاجیم آلاشت را ثبت آن در فهرست شهر بین المللی جاجیم در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو ) اعلام کرد و گفت: در صورت تحقق این موضوع ، سازمان یونسکو با پرداخت اعتبارات کمک های بلاعوض از هنرمندان این شهر و جاجیم حمایت می کند.
معاون صنایع دستی مازندران با اشاره به اینکه یک کارگاه عمومی جاجیم بافی در شهر آلاشت فعالیت دارد ، اظهار داشت: این کارگاه از حدود 15 سال قبل فعالیت خود را زیر نظر اداره کل صنایع دستی مازندران آغاز کرد و مدتی نیز بخاطر مشکلات هنرمندان، حالت نیمه تعطیل داشت.
وی افزود: تلاش سالهای اخیر این اداره کل در قالب تامین مواد اولیه مورد نیاز و خرید تجهیزات بافندگی باعث شد تا این مجموعه اکنون با 40 بافنده فعالیت بکند و از حالت رکود گذشته خارج شود.
ایزدی گفت: این کارگاه در زمان رونق فعالیت روزانه 50 تخته جاجیم تولید می کرد که اکنون با توجه به کمرنگ بودن فعالیت هنرمندان در این زمینه روزانه 10 تخته جاجیم در این کارگاه تولید می شود.
وی اظهار داشت: البته میزان تولید روزانه جاجیم در شهر آلاشت فراتر از این میزان است که مربوط به تولید این نوع محصول در کارگاههای خانگی می باشد.
ایزدی با اشاره به اینکه در حال حاضر آماری از تعداد کارگاههای خانگی جاجیم بافی در آلاشت وجود ندارد ، افزود: در مراحل بعدی حمایت از این رشته صنایع دستی، اخذ اطلاعات مربوط به این کارگاهها و هنرمندانی که در آنها مشغول به کار هستند را در دستور کار داریم.
وی ادامه داد: برای رونق بخشی جاجیم آلاشت علاوه بر تامین مواد اولیه، کارشناسان صنایع دستی به این شهر می روند تا هنرمندان را با طراحی های جدید و مورد استفاده بازار اشنا بکنند و آنها براساس نیاز جامعه به بافت جاجیم بپردازند.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.