بیش از 13 هزار هکتار از اراضی زراعی شرق مازندران زیرکشت کلزا قرار می‌گیرد تا گامی برای مقابله با بخران کم آبی باشد.

به گزارش ایلنا از بهشهر، با توجه به اینکه شرق مازندران یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان است، تولید برخی از محصولات شاخص در شهرستان‌های مختلف شرق مازندران انجام می‌شود که در این بخش در سال‌های اخیر توسعه کشت کلزا در شرق مازندران با قوت در دست انجام است و بیش از 13 هزار هکتار از اراضی زراعی شرق مازندران زیرکشت کلزا قرار می‌گیرد تا گامی برای مقابله با بخران کم آبی است.

توسعه و کشت دانه‌های روغنی کلزا با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی، روغن و کنجاله و حرکت در مسیر خودکفایی انجام شده و اکنون ایران دارای رتبه مناسبی در این بخش است و شرق مازندران در سال‌های اخبر توسعه مناسبی در کشت کلزا داشته است.

افزایش 34 درصدی کشت کلزا در بهشهر

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر با اشاره به تولید مکانیزه کلزا در این شهرستان گفت: با بررسی بعمل آمده تاکنون 2 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیر کشت کلزا قرار گرفته که از این میزان یک هزار و 500 هکتار به روش کاملا مکانیزه کشت شده است.

خلیل حقیقی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود: تلاش برای توسعه کشت دانه های روغنی در شهرستان از اقدامات موثری است که در سال‌های اخیر انجام شده است و در سال جاری براساس برنامه‌ریزی های انجام شده ‌6 هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیرکشت کلزا  قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد:‌با توجه به شرایط مناسب جوی و بارندگی مناسب و نیز استقبال کشاورزان، 6 هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیرکشت کلزا  قرار می‌گیرد که در مقایسه با سال قبل 34 درصد افزایش خواهد داشت.

 وی اظهار کرد:‌با توجه به شرایط مناسب جوی و بارندگی مناسب و نیز استقبال کشاورزان، 6 هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان زیرکشت کلزا  قرار می‌گیرد که در مقایسه با سال قبل 34 درصد افزایش خواهد داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی بهشهر با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی از سوی جهاد کشاورزی بهشهر برای کشاورزان گفت: تاکنون 2 هزار و 252 نفر از کشاورزان بهشهری اقدام به کشت کلزا در 5 هزار و 144 هکتار از زمین های زراعی این شهرستان کردند.

حقیقی افزود: برای حمایت از کشاورزان و تامین نهاده‌های مورد نیاز، 33 هزار و 236 کیلوگرم ارقام مختلف بذر کلزا بین کلزاکاران این شهرستان توزیع شد.

اختصاص 4 هزار هکتار از اراضی نکا به کشت کلزا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا هم از انعقاد قرارداد کشت کلزا در شهرستان نکا خبر داد و یادآور شد: سهمیه ابلاغی این شهرستان چهار هزار هکتار است که در راستای توسعه کشت کلزا انجام می شود.

علی طاهری امیری گفت: سطح زیر کشت کلزا شهرستان در سال گذشته سه هزارو 200 هکتار بوده است و تلاش داریم تا سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان افزایش بیشتری یابد.

وی بیان داشت: کشت کلزا راهی برای مقابله با کم آبی است و به دلیل بحرانی بودن وضعیت آب در شرق مازندران امیدوارم زمین‌های بیشتری به کشت این محصول اختصاص یابد.

قرارداد 3500 هکتاری کلزا در گلوگاه

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه هم از انعقاد قرارداد 3500 هکتاری کلزا در این شهرستان خبر داد و بیان داشت: تاکنون در در دو هزار و 780 هکتار از این مزارع کشت کلزا انجام شده است.

غلامرضا قنبری به خبرنگار ایلنا گفت : به منظور توسعه کشت کلزا، تاکنون در سطح بالغ بر سه هزار و 510 هکتار قرارداد کشت کلزا، با یک هزار و 406 بهره‌بردار در شهرستان گلوگاه منعقد شده است.

وی افزود : یکهزار و 380 هکتار از این اراضی به صورت مکانیزه  و یک‌هزار و 400 هکتار بصورت دستی کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه با اشاره به بسته حمایتی دولت از کشت دانه‌های روغنی گفت: حمایت‌های دولت از این محصول در قالب تسهیلات بانکی، آموزش جدیدترین روش‌های کاشت، داشت و برداشت محصول، خرید تضمینی باقیمت مناسب و انتخاب بذر مناسب برای کشت است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.