به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اصغر احمدی روز شنبه در جلسه هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تنکابن افزود : ایجاد سرشاخه گیر برای رودخانه های منطقه الزامی است تا در هنگام وقوع سیل از ورود تنه های درخت به مناطق پایین دست و افزایش احتمالی خسارت ها جلوگیری کند .
وی اظهار داشت : حجم بالایی از تنه های درختان در رودخانه های غرب مازندران نشان از نبود سرشاخه گیر بود که باید هر چه سریعتر نسبت به احداث آن اقدام نمود تا در سیل های بعدی بار دیگر با مشکل مواجه نشویم.
احمدی به مشکلات آب و فاضلاب روستایی در سیل اخیر نیز اشاره کرد و بیان داشت : متاسفانه بسیاری از روستاهای غرب مازندران تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار ندارند و همین وضعیت مشکلاتی را در سیل اخیر به وجود آورد .
وی خواستار مدیریت یکپارچه آبفار در استان شد و افزود: باید تمامی روستاها تحت پوشش آبفار قرار بگیرند تا در مواقع بحرانی خدمات رسانی بهتری صورت گیرد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: بخش کشاورزی بیشترین آسیب ها را در سیل اخیر داشته و با وجود اقدامات صورت گرفته ، جهاد کشاورزی تاکنون نتوانسته انتظارات آسیب دیدگان را برآورده سازد.
وی افزود : بسیاری از کشاورزان و دامداران منطقه در کمتر از 24 ساعت تمام دارایی خود را از دست داده اند و بنابراین باید در خدمت رسانی به آنها تلاش مضاعف صورت گیرد.
وی از شهرداران خواست تا نسبت به جمع آوری زیرگذرهایی را که از دهانه پل ها عبور کرده اند اقدام نمایند تا مسیر آب رودخانه ها بازتر شود.
** کمبود اعتبارات مهمترین چالش حوزه آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر نیز در این باره گفت که دستگاه اجرایی تحت مدیریتش هیچگونه کم کاری در زمینه آبخیزداری نداشته بلکه به اندازه اعتباراتی که برای آن در نظر گرفته شده کار انجام داده است.
سید وجیه الله موسوی افزود : اگر اعتبارات لازم تخصیص یابد تمام سرشاخه گیرهای رودخانه های غرب مازندران احداث خواهد شد تا در شرایط سیلابی با خسارت های کمتری مواجه شویم.
وی اعتبار 14 میلیارد تومانی برای طرح های آبخیزداری هفت شهر غرب مازندران را بسیار ناچیز دانست و اظهار داشت : برای احداث هر سرشاخه گیر حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده حتی برای یک شهر هم نمی توانیم سرشاخه گیر ایجاد کنیم.
موسوی گفت: سازمان جنگل ها اعلام کرده که هر چقدر استان ها برای آبخیزداری اعتبار بگذارد ، به همان مقدار این دستگاه اجرایی اعتبار خواهد گذاشت بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد تا بخشی از عقب ماندگی ها جبران شود.
وی در ادامه بر اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری تاکید کرد و بیان داشت : با اجرای این طرح بسیاری از مشکلات فعلی برطرف و تکلیف دستگاه ها مشخص خواهد شد.
آبخیزداری به علم و هنر برنامه ‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌ لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می شود و می‌ تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.
مازندران دارای 2 حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است .
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از 662 هزار هکتار ، معادل 9.27 درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
1654/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.