داستان مشکلات سهام عدالت تمامی ندارد و به جز نارضایتی‌های برخی از دارندگان سهام عدالت؛ این روزها نارضایتی افرادی که برای سهام عدالت و ثبت شماره حساب شبا اقدام نکردند؛ هم بر آن اضافه شده است.

به گزارش ایلنا، با پایان یافتن مهلت ثبت نام و اعلام شماره حساب شبا و با توجه به اینکه دو روز گذشته ( دوشنبه سی ام مهرماه) آخرین مهلت برای اعلام شماره حساب شبا برای دریافت سود سهام عدالت بود، عده ای که موفق به ثبت شماره حساب شبا در سامانه نشدند به این نوع ثبت نام و اطلاع رسانی متعرض هستند و این موضوع مورد اعتراض برخی از مازندرانی ها شده است.

دولت های مختلف، کارهای متفاوتی را برای توجه به اقشار ضعیف جامعه و از بین بردن فقر در دستور کار دارند و در این راستا سهام عدالت که نوعی یارانه است طبق نظر دولت نهم، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد و دولت وقت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد که بنا بر طرح «سهام عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.

براساس آنچه در تعریف سهام عدالت و چگونگی واگذاری آمده است؛ آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت» در تاریخ ۹ بهمن ۸۴ و پس از اصلاح متن اولیه که خود در ۲۳ آبان ۸۴ مصوب هیئت وزیران شده بود، به تصویب این هیئت رسید.

 تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همین روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵ در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد.

در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت و اکنون براساس انچه توسط مسئولان اعلام شده است به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است؛ اما همان افراد محروم، نیازمند، کم درآمد این روزها از چگونگی ثبت نام و دریافت سود سهامک عدالت گلایه دارند.

بلاتکلیفی مشمولان طرح در دریافت سود سهام اگر چه طرح توزیع سهام عدالت بین اقشار کم درآمد موجب ایجاد بارقه های امید در دل مردم برای بهتر شدن زندگی شد اما بلاتکلیفی در دریافت سود سهام از جمله مشکلاتی است که در سراسر کشور و از جمله مازندران، عده ای از افراد که از واجدین دریافت این سهام هستند؛ با آن دست به گریبان هستند.

احمد حامدی یکی از سهامداران طرح سهام عدالت در مازندران با اعلام اینکه وضعیت و زمان درستی برای پرداخت سود سهادم عدالت وجود ندارد؛ می گوید: از یک خانواده عده ای از سهام و سود آن استفاده می کنند و برای عده ای هم سود آن پرداخت نمی‌شود.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: برای خانواده 5 نفری سه نفر از سود سهام عدالت استفاده می کنند اما دو نفر از این افراد که ثبت نام شان انجام و حتی شماره شبای آنان هم اعلام و ارائه شده است؛ سودی برای آنان پرداخت نمی شود.

حامدی اظهار کرد: برخی از مردم هم به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب موفق به دریافت سهام عدالت نشدند و به نوعی از دریافت سهام عدالت جا ماندند و باید در این بخش بازنگری انجام شود.

وی با اشاره به آخرین مهلت برای اعلام شماره حساب شبا برای دریافت سود سهام عدالت در روزهای گذشته گفت: متاسفانه در این بخش هم اطلاع رسانی مناسبی انجام نشد و همچنان عده ای که سزاوار دریافت این شهام هستند، جاماندند و باید بازنگری بیشتری انجام شود.

آقا برار ابراهیمی یکی از روستانشینان مازندرانی هم با اعلام اینکه با وجود اینکه درآمد مناسبی از زمین کشاورزی در روستا ندارد؛ به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه هیچ اطلاعی از سوی دهیار و شورا به ما اعلام نشد و اکنون هم ما از هیچ اداره ای خدمات نمی گیریم و به سختی زندگی می کنیم و امیدوار بودیم که از این سهام استفاده کنیم که با مراجعه به فرمانداری و اداره سهام عدالت؛ متوجه شدیم که باید ثبت نام می شد و ما ثبت نام نکردیم و باید منتظر بماینم.

وی اعلام شماره حساب شبا در سامانه را از دیگر مشکلات اعلام کرد و بیان داشت: برخی از روستاییان از این قافله جاماندند و چون دسترسی به اینترنت در روستاها وجود نداشت و اطلاع رسانی نشد؛ سود سهامی نمی گیرند که این روش درستی نیست و باید دهیاری ها و شوراها اعلام می کردند که اعلام نشد.

 نامشخص بودن منابع مالی مناسبی برای ادامه حیات سهام عدالت مرضیه درویشی یکی دیگر از شهروندان مازندرانی با اعلام اینکه هیچ امیدی به آینده پرداخت سود سهام عدالت وجود ندارد؛ یادآور شد: منابع مالی برای ادامه حیات سهام عدالت هم از دیگر مسائلی است که وجود ندارد و نمی توان به آن امید داشت.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اعلام اینکه 12 سال از پرداخت سهام عدالت می گذرد اما هنوز سازوکار مناسبی برای پرداخت سود سهام اعلام نشده است؛ گفت: متاسفانه چون منابع مالی مناسبی برای سود سهام عدالت همچون یارانه ها در نظر گرفته نشده است.

درویشی گفت: یک عده از دریافت سهام عدالت از همان ابتدا جاماندند و اکنون هم عده ای از دریافت سود سهام عدالت جا مانده‌اند و افرادی که حق شان بوده ثبت نام شوند؛ ثبت نام نشدند.

وی افزود: با مراجعه به تعاونی های سهام عدالت هم ناقص بودن مدارک یکی از دلایل عدم ثبت نام اعلام شد که چون اطلاع رسانی دقیق انجام نشد مدارک هم ناقص بوده است و دولت و مسئولان اگر به طور واقعی در فکر رفع مشکلات محرومان هستند؛ باید با یک اطلاع رسانی درست و اصولی برای این بخش وارد میدان شود و به داد محرومان برسد.

200 هزار مازندرانی در انتظار ثبت شماره حساب شبا درسامانه سهام عدالت

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت مازندران هم با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت گفت: در کل استان مازندران، 2 میلیون و 600 هزار نفر برای دریافت سهام عدالت ثبت‌نام کردند که از این تعداد افراد ثبت ‌نام شده، تاکنون 2 میلیون و 400هزار نفر ثبت نام شان قطعی و نهایی شده و200 هزار مازندرانی در انتظار ثبت شماره حساب شبا درسامانه سهام عدالت هستند.

عسگر توکلی در گفت‌وگویی با اعلام اینکه افرادی که شماره حساب شبا خود را برای دریافت سود سهام عدالت سال 95 اعلام کرده اند؛ سود سهام به حساب سهام‌ داران واریز شده است و پرداخت سود سال 96 سهام ‌داران هم با پیگیری‌های انجام شده از دی یا بهمن ماه امسال آغاز می‌شود.

وی  در مورد نارضایتی مردم در خصوص اینکه از یک خانواده تعدادی سود سهام دریافت و عده ای از دریافت سود سهام بازماندند؛ اظهار کرد: این موضوع تنها مربوط به استان مازندران نیست و متعلق به کل کشور است که پیگیری در این بخش هم ادامه دارد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت مازندران،همچنین در مورد تمدید مهلت ثبت شماره حساب شبا گفت: در این بخش هم پیگیری های لازم در دست انجام است تا مهلتی دوباره برای افرادی که موفق به ثبت شماره شبای خود نشدند؛ گرفته شود تا این افراد هم بتوانند شماره حساب شبا را در سامانه سهام عدالت ثبت کنند.

به گزارش ایلنا، براساس اهدافی که برای سهام عدالت اعلام شده است؛ هدف از واگذاری این سهام، کم کردن فاصله طبقاتی، کاهش فقر، افزایش درآمد پایدار برای اقشار کم درآمد وفرهنگ سازی برای سهام ‌داری است که امیدواریم با فرهنگ سازی مناسب در این بخش و ارائه سهام و سود سهام به افراد واجد شرایط شاهد عملیاتی شدن اهداف درست و اصلی سهام عدالت در جامعه باشیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.