به گزارش خبرنگار ایرنا، مفید غلامی راد عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران بدون اشاره به دلیل کم میلی مازنی ها نسبت به بچه دار شدن در مقیاس کشور افزود: براساس آخرین آمار نرخ باروری در این استان 1.5 نفر به ازای هر صد نفر است که این آمار در سطح کشور 2 نفر است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت که هم اکنون میانگین امید به زندگی در این استان حدود 75 سال است که این میانگین در سطح کشور 74 سال است.
غلامی راد اظهار داشت: همچنین میانگین امید به زندگی در بین زنان مازنی 3.5 سال بیشتر از مردان است به طوری که مردان 73.5 سال و زنان 77 سال عمر دارند.
*** کاهش 2.4 درصدی بیکاری مازندران نسبت به کشور
دبیر شورای برنامه ریزی مازندران نرخ بیکاری در این استان را طبق آخرین آمار ( بهاره) 10 درصد اعلام کرده که این نرخ در کشور 12.4 درصد است.
غلامی راد گفت که براساس آمار، نرخ بیکاری در استان مازندران 2.4 درصد از میانگین کشوری پایین تر است و نیز نرخ مشارکت اقتصادی مازندران 3 درصد از کشور وضعیت بهتری دارد.
وی سهم اشتغال را در این خطه شمال کشور 28.5 درصد در صنایع و معادن، 19 درصد در حوزه کشاورزی و افزون بر 52 درصد خدمات عنوان کرد.
وی بهبود فضای کسب و کار را یکی از پارامترهای اصلی برای اشتغال و کاهش ملموس بیکاری دانست و راه اندازی پنجره واحد را راهکاری مناسب برای رونق فضای کسب و کار بیان کرده است.
غلامی راد اظهار داشت: در سیاست های اقتصادی مقاومتی در استان نیز پنجره واحد در زمره برنامه های الویت دار اجرایی در این حوزه است.
وی شفاف سازی را از دیگر کارکردها برای بهبود فضای کسب و کار در مازندران بیان کرده که از برنامه های الویت دار استانی است.
غلامی راد نبود رویکرد آمایشی را مهمترین مشکل برای توسعه استان بیان کرد وگفت که نگاه برنامه ای با تکمیل طرح مطالعات آمایش در مازندران شروع شده است.
وی جهت گیری توسعه مازندران را از این پس براساس طرح آمایش بیان کرده است.
*** امیرآباد اولویت اول منطقه آزاد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت که امیرآباد همچنان به عنوان گزینه مصوب شورای برنامه ریزی استان برای تشکیل منطقه آزاد است و با تصویب شورا به دولت ارسال شده است.
غلامی راد خاطرنشان کرد: امیرآباد به دلیل داشتن زیرساخت های مناسب با رای اکثریت مدیران دستگاههای اجرایی استان پس از کار کارشناسی معرفی شده است.
وی اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران همچنان این گزینه را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.
*** برگشت ناچیز بودجه
دبیر شورای برنامه ریزی مازندران گفت که در سال گذشته صرفا 20 میلیارد ریال اعتبار استانی به دلیل مشکلات اداری برگشت خورده است.
غلامی راد تاخیر در ابلاغ بودجه را دلیل دیگری برای برگشت بودجه دانست و خاطرنشان کرد: میزان اعتبار برگشتی نسبت به سهم کل استانی بسیار ناچیز بود.
*** عقب ماندگی مازندران در فاضلاب شهری
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی مازندران فاضلاب شهری و پسماند را از چالش های زیست محیطی این خطه شمال کشور بیان کرد.
غلامی راد میزان برخورداری این استان از فاضلاب شهری را حدود 11 درصد اعلام کرد که این میانگین در سطح کشور افزون بر 40 درصد است.
وی خاطرنشان کرد: برای توسعه فاضلاب شهری و پسماند مازندران نیازمند توجه بیشتری است و در این بخش نیز برنامه های اساسی در دست اجراست.
غلامی راد کمک 300 میلیارد ریالی دولت به شهرداری ساری برای نیروگاه زباله سوز را از گام های عملی برای کاهش این چالش زیست محیطی بیان کرد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.