حجت الاسلام محمود علیخانی روز شنبه در جمع خبرنگاران خبرگزاری ایرنا در ساری گفت: از چهار هزار و 100 مسجد فعال در استان تنها یک هزار و 132 مسجد دارای کانون فرهنگی و هنری هستند که فاصله زیادی با شرایط مناسب کانون مساجد دارد.
وی با بیان اینکه کانون مساجد از سال 1372 در کل کشور آغاز به کار کرد ادامه داد: نگاه سنتی حاکم بر مساجد و نگاه هزینه ای به کانون فرهنگی و هنری مساجد، اصلی ترین مانع از استقرار این کانون ها در مساجد مازندران است.
مسئول دبیرخانه کانون مساجد مازندران اظهار کرد: کانون فرهنگی و هنری مساجد فقط یک مجوز است تا ماهیت فرهنگی و اجتماعی و هنری مساجد گسترده تر، هدفمند، منسجم و انعطاف پذیرتر شود تا بتوان قشرهای مختلف را در فضای مسجد جذب کرد.
علیخانی همچنین از استقرار تفکر و مدیریت موروثی در مساجد انتقاد کرد و گفت: باید تفکر سنتی از مساجد زدوده شود و مسئولیت بیشتری در اداره امور مسجد به جوانان سپرد.
وی با اشاره به اینکه افکار سنتی(نه سنت) از کوچک ترین آموزه های اسلامی و دینی جلوگیری می کند، ادامه داد: باید مسجد محل مسئولیت پذیری نوجوانان و حتی کودکان باشد و این قشر باید از سنین پایین با مسجد و کارکرد آن آشنا شوند.
مسئول دبیرخانه کانون مساجد مازندران با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه اسلامی در تیررس تهاجم فرهنگی است، افزود: مساجد بهترین سنگر برای مبارزه با تهاجم فرهنگی هستند و کانون فرهنگی و هنری مساجد می تواند علاوه بر ایجاد بسترهای تدافعی، نوعی الگوسازی برای مقابله با تهاجم فرهنگی ایجاد کند.
علیخانی گفت که کانون فرهنگی هنری مسجد می تواند به مانند پلی باشد تا نسل جدید را با آموزه ها ، شادی ها، هنر و ذوق اسلامی آشنا کند و جوانان و قشر خاکستری جامعه را از فضای بسته دیجیتال به فضای آزاد و شاداب مسجد هدایت کند.
وی افزود: عمده اهداف کانون فرهنگی و هنری مساجد، تبلیغ و تعمیق‌ فرهنگ‌ اسلامی‌، گسترش‌ زمینه‌ مشارکت‌ و مباشرت‌ مردم‌ در امور فرهنگی، هنری، اجتماعی، علمی، تحقق‌ آزادی‌ فعالیتهای‌ فرهنگی‌ مردمی‌، زمینه‌سازی‌ برای‌ حضور فعال‌ جوانان‌ و نیروهای‌ متعهد و ایجاد جاذبه‌های‌ فرهنگی-هنری کانونهای‌ پرتحرک‌ و فعال‌ مذهبی، اجتماعی‌ و مردمی‌ در مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی است.
گفتنی است که کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور یکی از مراکز فرهنگی نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و از سال ١٣٧٢ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
اعضا و ارکان‌ اصلی‌ کانون شامل اعضای هیأت‌ امنای مسجد، یک مدیر مسئول‌، امام‌ جماعت‌ مسجد، یا نماینده‌ وی، یک‌ نفر از هیأت‌ امنای‌ مسجد به‌ انتخاب‌ و معرفی‌ امام‌ جماعت‌، مسئول‌ بسیج‌ و در صورت‌ فقدان‌ بسیج‌ یک‌ نفر بسیجی‌ با معرفی‌ پایگاه‌ مقاومت‌ بسیج‌ منطقه‌، 2نفر افراد مشرف به مسائل‌ فرهنگی‌ و هنری‌ به‌ انتخاب‌ امام‌ جماعت‌ مسجد است.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.