وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس نتایج یک پیمایش ملی کمترین میزان نفوذ شبکه های ماهواره ای در خراسان جنوبی با هشت دقیقه است.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی در نخستین نشست سراسری خانه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور در ساری از کاهش سرانه روزنامه خوانی در کشور خبر داد و گفت: براساس طرح پیمایش ملی، مصرف رسانه‌ای که در قالب ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان در سال 94 انجام شد، زمان روزنامه خوانی در کشور رو به کاهش نهاده، این در حالی است که این پیمایش ملی نشان می‌دهد میزان گرایش مردم به سمت اینترنت و شبکه‌های مجازی و ماهواره در مقایسه با روزنامه‌ها رو به افزایش است.

وزیر ارشاد افزود: براساس نتایج این پیمایش میانگین تماشای تلویزیون در روز 194 دقیقه و شبکه‌های ماهواره‌ای به 48 دقیقه رسیده و میان استان‌های کشور، کرمانی‌ها بیشترین زمان‌شان را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند. همچنین براساس نتایج این پیمایش مردم استان کردستان با 48 دقیقه، بیشترین زمان را در شبانه‌روز به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای می‌نشینند و کمترین میزان نفوذ این شبکه‌ها هم در خراسان‌جنوبی با هشت دقیقه است.

صالحی میانگین استفاده از اینترنت را در کشور 169 دقیقه برآورد کرد و توضیح داد: بیشترین استفاده از اینترنت در کشور را هرمزگان با 215 دقیقه در اختیار دارد.

وی میانگین روزنامه خوانی در کشور را حدود 28 دقیقه در روز اعلام کرد و گفت: تهرانی‌ها با 43 دقیقه رتبه نخست روزنامه‌خوانی را به خود اختصاص داده‌اند. نتایج این پیمایش که سال 95 منتشر شد همچنین نشان می‌دهد تماشای تلویزیون، شبکه‌های ماهواره و استفاده از اینترنت در کشور رو به افزایش است.

وزیر ارشاد یادآور شد: با این وجود نتایج طرح پیمایشی که شهریورماه سال‌جاری در تهران انجام شد، نشان می‌دهد همچنان بیش از نیمی از مردم علاقه‌مند به چاپ روزنامه به‌صورت کاغذی هستند و این نتیجه یعنی اینکه باید به مخاطب در مطبوعات توجه بیشتری شود.

صالحی مهمترین کارکرد مطبوعات را اطلاع‌رسانی، پرکردن اوقات فراغت، تهیه آگهی و تامین اقتصادی برشمرد و اظهار داشت: رسانه‌های کلاسیک ما با مزیت‌های اعتمادسازی و عمق‌بخشی به سوژه‌ها می‌توانند مخاطب خود را بازیابی کنند.

وزیر ارشاد از فضای مجازی به عنوان تهدید فضای حقیقی رسانه‌ای یاد کرد و گفت: در شرایط فعلی فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال تولید انبوه خبر با سرعت زیاد هستند و همانند خودروهایی که با سرعت زیاد حرکت می‌کنند، قطعا با خطر مواجه‌اند. در چنین شرایطی اعتماد مردم به سمت رسانه‌های کلاسیک و سنتی افزایش خواهد یافت و اگر این‌گونه نشود، حوزه‌های فرهنگی ما سطحی‌نگر می‌شود و نمی‌تواند کارکرد مناسبی از خود نشان دهد.

صالحی بازیابی نقش مطبوعات را در شرایط گسترش روزافزون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مرهون همکاری خانه های مطبوعات با رسانه‌ها و تبادل نظر و اطلاعات دانست و یادآور شد: خانه‌های مطبوعات می‌توانند با بهره‌گیری از مزیت‌های اعتمادآفرینی رسانه‌های کلاسیک نقش اصلی را به این مطبوعات برگردانند.

وزیر ارشاد به دست‌اندرکاران رسانه‌های مکتوب توصیه کرد با شناسایی مزیت‌های خود و مخاطب‌پذیری، جایگاه خود را بازیابند و در غیر این صورت در معرض افول قرار می‌گیرند. کار بررسی و تایید لایحه قانون مطبوعات در هیات‌دولت به پایان رسید و به‌زودی برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود. در این قانون سعی شده تمام مقررات مورد نیاز مطبوعات به‌طور کامل دیده شود و نگاه حاکم بر آن نیز پیشروانه است.

وی با اشاره به مطالبات موجود برای تشکیل نظام جامع رسانه‌ای، اظهار داشت: نظام جامع رسانه‌ای یک بار در دولت مطرح شد که به دلیل برخی انتقادهایی که اهالی رسانه به آن مطرح کردند متوقف ماند. پیش‌نویش جدید نظام جامع رسانه‌ای تدوین شد و اکنون در کمیسیون فرهنگی در دست بررسی است و آماده ارجاع به دولت برای تصویب است.تلاش می شود تا نظام جامع رسانه‌ای هر چه زودتر در دولت بررسی و تایید شود.

وزیر ارشاد تدوین نظام دسترسی آزاد به اطلاعات را از برنامه‌های مثبت دولت تدبیر و امید برای پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی برشمرد و گفت: این کار روند رو به پیشرفتی را طی می‌کند طوری به دنبال این است که دستگاه‌های حاکمیتی را نیز در برابر پرسش های مردم پاسخگو کند.

صالحی به مقوله پرداخت یارانه به مطبوعات هم اشاره کرد و افزود: برای ایجاد استقلال مالی بیشتر در مطبوعات نوبنیاد، این روزنامه ها تا سه سال نخست از دریافت یارانه دولتی محروم هستند. این روزنامه‌ها تا سه سال اول شروع فعالیت هیچ طلبی از محل یارانه دولتی نخواهند داشت و این کار نیز در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود.

وزیر ارشاد همچنین گفت: همگرایی بین خانه‌های مطبوعات و وزارت ارشاد باعث شد تا پیگیری‌ها به نتیجه برسد و کاغذ در زمره دریافت ارز دولتی قرار گیرد. دولت با وجود مشکلات اقتصادی موجود در کشور قبول کرد که کاغذ مطبوعات با ارز دولتی 4200 تومانی تامین شود که اقدامی درخور و کمک بزرگی برای رسانه‌ها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.