به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدخت بروجردی علوی چهارشنبه شب در آیین اختتامیه چهارمین نمایشگاه اشتغال وتوسعه کارآفرینی مازندران در آمل افزود: در زمان حاضر هیچ بهانه برای حذف و یا نپذیرفتن شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و شرکت های رویدادهای شتاب در چرخه ایجاد کارآفرینی در کشور پذیرفتنی نیست.
وی توضیح داد: این مجموعه ها اکنون به عنوان واحدهای کارآفرین ، قشر زیادی از جوانان فارغ التحصیل ونخبه های دانشگاهی را جذب بازار کسب وکار کرده اند و بازدهی و اثرگذاری آنها مورد اقبال عمومی قرارگرفته است.
بروجردی علوی با تاکید بر این نکته که بخش های مهم تولیدی کشور باید از این ظرفیت های علمی برای افزایش بهره بری استفاده کنند، اظهار داشت: شرکت ها و واحدهای تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی که از وجود این مجموعه های تحقیقاتی و علمی استفاده می کنند، به اهمیت آنها پی بردند و در ارزیابی های صورت گرفته مشخص شد ضریب بهره وری تولید و عملکرد نیروهای انسانی ارتقاء داشته است.
سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با بیان اینکه نباید اجازه داد فاصله میان بخش تولید و علم در کشور بیشتر شود، گفت: مهم ترین گام برای کاهش این فاصله ها، تغییر سیاستگذاری و نوع مدیریت در واحدهای تولیدی است که هنوز توانمندی های شرکت های دانش بنیان ومراکز را باور نکردند.
وی سیاست دولت را پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان با هدف ایجاد کسب و کارهای سالم و هدایت دانش آموختگان دانشگاهی به این سمت توصیف کرد و افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده تا سال 1399 باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود که یکی از مهم ترین راهکارها برای تحقق این میزان اشتغال حمایت از این نوع کسب و کار و شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد در واحدهای تولیدی وصنعتی است.
این مسئول فلسفه تاسیس دانشگاههای علمی کاربردی را تربیت نیروهای ماهر متناسب با بازار کار و دانست و تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف راه اندازی این مجموعه علمی و آموزشی هم ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه است.
بروجردی علوی حرکت شتابان تولید علم در کشور و دستیابی به جایگاه پانزدهم جهان در سال میلادی جاری را نتیجه توجه ویژه به مراکز علمی و آموزشی دانست و تاکید کرد: با داشتن چنین جایگاه علمی در جهان پذیرفته نیست که یک واحد تولیدی و صنعتی ما لنگ یک قطعه وارداتی باشد.
وی با تاکید بر این که قبول نداشتن بخش های پژوهشی و شرکت های تحقیقاتی و دانش بنیان کشور بی انصافی است، افزود:
برپایی نمایشگاههای اشتغال و توسعه کارآفرینی در استان ها بهترین اقدام برای برقراری ارتباط نزدیک تر میان شرکت های دانش بنیان با واحدهای تولیدی و صنعتی خواهد بود.
** ضرورت تبدیل مدارس به کانون آموزش و مهارت
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش مازندران هم در این آیین گفت: متاسفانه نگاه ' بخوان، حفظ کن و امتحان بده ' در سیستم تعلیم و تربیت کشور یک نقص و ضعف بزرگ است که همچنان وجود دارد و تنها راه درمان این مشکل هم کارآفرینی با رویکرد آموزش و مهارت آموزی است.
اسفندیار نظری افزود: مدارس به خصوص هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش اکنون به کانون آموزش و مهارت آموزی تبدیل شدند و حرکت به این سمت نیز اکنون هدفگذاری شده است.
وی با استناد به این آمار رسمی که حدود 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاههای کشور بیکار و بدون شغل هستند، گفت: این در حالی است که دانش آموزان در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش پیش از ورود به دانشگاه تا حدود 80 درصد دارای مهارت های تخصصی هستند و حتی به دنبال فضای کسب و کار می روند.
در این آیین از پنج شرکت دانش بنیان و مراکز دانشگاهی علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای مازندران تجلیل شد.
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.