به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین نحوی نژاد روز چهارشنبه در همایش نابینایان مازندران در دانشگاه مازندران اظهار کرد: دریکی دو سال اخیر اتفاقات خوب در حوزه معلولان کم نداشتیم، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مرهون نابینایان است.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی برای اولین بار با رایزنی، دولت را راضی کرده که برای انجام این قانون خودش لایحه بدهد، چون اگر مجلس بخواهد، طرح تصویب کند، باید منابع اعتباری اش تامین شود.
نحوی نژاد گفت: نکته دوم یک ساز و کار نظارتی در مجلس در این زمینه تعیین شده و ریاست مجلس گزارشها را بررسی و تعیین می کند که حقوق معلولان محقق شده است یا نه و بعدا گزارشها از تریبون مجلس به مردم اعلام خواهد شد.
معاون توانبخشی بهزیستی کشور گفت: اقدام سوم این بود که برای اولین بار مجازات را برای متولیانی که مناسب سازی را رعایت نکنند خواهیم داشت.
وی گفت: هر مشکلی که معلولان دارند به بهزیستی ارجاع نشود کمیته امداد و بهزیستی نهادهای حمایتی هستند و قرار نیست تمام بارها به دوش آنها باشد.
معاون بهزیستی کشور اضافه کرد: برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان 12 هزار میلیارد تومان پول می خواهیم در حالیکه الان کل بودجه حوزه توانبخشی برای خدمت به یک و نیم میلیون معلول هزار میلیارد تومان است.
نحوی نژاد افزود: با توجه به اینکه معلول هر مشکلی دارد تمام وزارت خانه ها ارجاع می دهند به بهزیستی، از دولت می خواهیم که مقدمات اجرای این قانون را فراهم کند.
مدیر کل بهزیستی استان مازندران در این مراسم گفت: حضور در مراسم امروز سعادت میخواست، گلایه دارم از مدیرانی که از سه ماه پیش دعوت و هماهنگ شده بودند اما حاضر نشدند به احترام نابینایان یک روز را با آنها باشند.
سید سعید آرام افزود: نابینایان روزهای متمادی تبعیض ماها را تحمل می کنند و ما مدیران نتوانستیم یک روز آنها را تحمل کنیم، نابینایانی که جمع شده اند بگویند 'ندیدن درد ما نیست درد ما شهری است که موقع ساختنش ما را ندیدند'.
مدیر کل بهزیستی مازندران اضافه کرد: این روز وامدار مطالبات بحق نابینایان است که منجر به زندگی شکوفا در جامعه شود، مطالباتی از جنس و نوع دسترسی کامل به امکانات آموزشی و بهداشتی، تردد در شهرها، مشارکت فعالانه در مسایل اقتصادی و اجتماعی و امروز این مطالبات باید واضح تر و بهتر و بلند تر به مسئولان برسد.
آرام گفت: باید برنامه ریزی کنیم که این نواقص و تبعیض ها را از بین ببریم، نابینایان نیازمند توجه ویژه خاص نیستند همین که تبعیض ها را از بین ببریم، همین که به یاد داشته باشیم در برنامه ریزی ها قشری از افراد نیازمند دریافت خدمات ویژه هستند همین کفایت می کند تا نابینایان بتوانند نقش خود را بروز داده و به عنوان فعال اجتماعی در جامعه ظاهر شوند .
مدیر کل بهزیستی مازندران ادامه داد : از 51 هزار معلول مازندران پنج هزار و 300 نفر دچار اختلال بینایی هستند که حدود 10.5 درصد است و با میانگین کشوری همخوانی دارد.
وی از آغاز خدمت ویژه دولت تدبیر و امید برای معلولان از سال گذشته خبر داد و افزود: میزان کمک هزینه پرداختی به معلولان سه برابر شد و نیز از ابتدای سال 97 طرح تحت پوشش قرار دادن پشت نوبتی ها به صورت ویژه در سطح کشور اجرا شد.
آرام گفت: تا پایان سال گذشته، حدود 18 هزار و 500 نفر در مازندران تحت پوشش خدمات کمک هزینه نگهداری بودند که از سال 97 تاکنون این رقم به بیش از 46 هزار نفر رسید و توانستیم تمام پشت نوبتی ها را تحت پوشش مستمری قرار دهیم.
وی افزود: از نابینایان استان هم یکهزار و 35 نفر تا سال 96 تحت پوشش مستمری بودند که این رقم در سال 97 به سه هزار و 500 نفر رسید و در حال حاضر 70 درصد نابینایان ما تحت پوشش دریافت کمک هزینه هستند.
ارام غربالگری بینایی نوزادان را یکی از اقدامات موثر بهزیستی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از 95 هزار کودک در مازندران غربالگری شدند که از این تعداد بیش از چهار هزار و 400 کودک دچار اختلال بینایی شناسایی و به مراکز تخصصی برای پیگیری و رفع اختلال ارجاع شدند و از این تعداد 850 نفر مبتلا به تنبلی چشم بودند که اگر به موقع شناسایی صورت نمی گرفت قطعا در آینده با مشکلات نابینایی و کم بینایی مواجه می شدند.
استاندار مازندران نیز در این همایش ضمن تشکر از نهادهای دست اندرکار خدمت رسانی به معلولان و نابینایان گفت:وظیفه شهروندی و فردی و اجتماعی همه است که پشتیبان نابینایان باشند و مسیر و شرایط را برای بهبود زندگی نابینایان فراهم کنند.
محمد اسلامی افزود: همواره این را به عنوان یک باور گفته ایم، معنای معلولیت محدودیت نیست، با عزم و اراده می توان در پیشرفت و سازندگی جامعه نقش موثر ایفا کرد.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.