براساس بازدید میدانی و گزارش خبرنگار ایرنا از مسوولان استانی متولی نظارت بر اجرای پروژه، تاکنون اقدام عملی دال برشروع پروژه ساخت پالایشگاه نفت در اراضی در اختیار مجری جز چند حوضچه نفتی کوچک کار بیشتری انجام نشده است.
اگرچه چندین بار شرکت هایی از کشورهای چین، امارات و حتی اروپا با درخواست سرمایه گذار و حمایت مسوولان استانی به محل پروژه سفر کردند که تازه ترین این بازدید روز گذشته (23 مهرماه 97) انجام شد،ولی هیچ یک از این سفرها به دلیل نامعلومی تاکنون منجر به حتی کلنگ زنی این پروژه ختم نشد.
*** واگذاری زمین چند ده هکتاری
براساس گزارش مسوولان استانی برای ساخت پالایشگاه نفت در روستای حسین آباد شهرستان بهشهر در نزدیکی تالاب بین المللی میانکاله برای 24 هکتار زمین کشاورزی خریداری شده از سوی سرمایه گذار از سوی امور اراضی با تایید جهاد کشاورزی مجوز تغییر کاربری صادر شد.
علاوه بر تصویب کمیسیون واگذاری زمین برای پروژه های صنعتی و کشاورزی مازندران حدود 160 هکتار زمین مربوط به اراضی ملی برای این کار فریز شد که تاکنون به دلیل عملیاتی نشدن کار واگذاری از سوی منابع طبیعی صادر نشده است.
براساس قانون مدت زمان واگذاری زمین از اراضی ملی به سرمایه گذاران صنعتی و کشاورزی سه ساله است که در صورت عملیاتی نشدن کار، در صورت درخواست متقاضی و بررسی مستندات احتمال تمدید دوباره وجود دارد و در غیر این صورت باید زمین به خصوص مجوز تغییر کاربری بازپس گرفته شود.
این در حالیست که گفته می شود تاکنون برای این پروژه خاص، سه بار با فشار مدیران استانی تمدید مجوز صادر شده است.
***عدم صدور مجوز سرمایه گذاری
مدیرکل اقتصاد و دارایی مازندران در این باره گفت: هر گونه درخواست سرمایه گذاری مشارکتی ایرانی- خارجی باید به مرکز خدمات سرمایه گذاری استانی ارایه شود و با تصویب این مرکز سرمایه گذاری خارجی تضمین خواهد شد.
موسی قاسم پیشه به خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون هیچ درخواستی به مرکز سرمایه گذاری برای صدور مجوز ارایه نشد و این مرکز نیز مجوزی برای سرمایه گذاری خارجی برای ساخت پالایشگاه نفت در شرق استان صادر نکرده است.
وی اضافه کرد: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در صورتی برای درخواست های سرمایه گذاری خارجی مجوز صادر می کند که قرارداد با شرکت خارجی از سوی متقاضی ارایه شود و این مراحل نیز طی نشده است.
جانشین مرکز خدمات سرمایه گذاری مازندران ارایه قرارداد با شرکت های خارجی را برای برخورداری از معافیت گمرکی و عوارضی نیز برای بخش خصوصی مفید دانست و گفت که این کار نیز عملیاتی نشده است.
قاسم پیشه ابهام دیگر در اجرای این پروژه را مشخص نبودن چگونگی تامین خوراک پالایشگاه و داشتن مجوزهای زیست محیطی، صنعت، معدن و تجارت دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه مدیرعامل مدعی داشتن چنین مجوزی به روز از هر یک از این دستگاه های متولی است، ولی به مرکز خدمات چنین مجوزهایی را ارسال نکرده است.
*** صدور مجوز تغییر کاربری
مدیرامور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در سال 89 برای 24 هکتار از اراضی منطقه حسین آباد در شرق مازندران ( بهشهر) تغییر کاربری برای ساخت پالایشگاه نفت صادر شد.
بهرام درخشان محلی به خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون این مجوز 3 بار تمدید شد که نزدیک ترین زمان تمدید مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری است که با توصیه مسوولان استانی برای کار راه اندازی سرمایه گذار انجام شد.
وی اضافه کرد: همچنین با تصویب کمیسیون واگذاری ( ماده 33) منابع طبیعی هم 131 هکتار از اراضی ملی منطقه را برای ساخت این واحد صنعتی اختصاص داد که به دلیل عملیاتی نشدن کار، واگذاری انجام نشده است.
درخشان گفت که براساس بازدید میدانی در محل اراضی واگذاری که از سوی سرمایه گذار خریداری شد، هیچ کار اجرایی انجام نشد و صرفا چند حوضچه کوچک ساخته شد.
وی اضافه کرد: اگر در مدت سه سال آینده بر روی این اراضی عملیات عمرانی ساخت پالایشگاه انجام نشود، مجوز تغییر کاربری آن باطل می شود.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیشرفت فیزیکی این پروژه را کمتر از 20 درصد اعلام کرده است.
*** صدور مجوز زیست محیطی در دولت دهم
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: مجوز زیست محیطی برای اجرای این پروژه با رعایت خواسته های محیط زیست در دولت دهم صادر شده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط فعلی سرمایه گذار خواهان تغییرمکان ساخت پروژه از اراضی کشاورزی به شورزار است.
وی خاطرنشان کرد: درخواست سرمایه گذار برای اجرای طرح در مکان جدید وصدور مجوز زیست محیطی در دست بررسی است و در صورت رعایت مقررات زیست محیطی این مجوز صادر خواهد شد.
به گفته ابراهیمی کارنامی مجوز زیست محیطی سابق نیز با رعایت مقررات قانونی دارای اعتبار است.
*** پالایشگاه در انتظار سرمایه گذار خارجی
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پالایشگاه نفت مازندران دلیل اجرایی نشدن این پروژه صنعتی بزرگ را در این خطه شمال کشور نبود سرمایه گذار خارجی پای کار اعلام کرد و گفت که به دنبال سرمایه گذاری است که بتواند حداقل 90 درصد از سرمایه مورد نیاز این پروژه که 2 میلیارد دلار پیش بینی می شود را تامین کند.
وفاعلی فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون حدود 20 درصد از عملیات اجرایی پروژه انجام شد و مابقی نیز درانتطار سرمایه گذار خارجی هستیم و چند شرکت خارجی از جمله چین پای کار ایستادند.
وی خاطرنشان کرد: تمام مجوزهای لازم از جمله زیست محیطی برای اجرای این پروژه دریافت شد و مشکلی برای اجرای پروژه وجود ندارد.
فرجی در مورد سرمایه گذار چینی گفت که سرمایه گذار سرگرم طرح های مطالعاتی برای این پروژه است و پس از اتمام طرح مطالعاتی قرارداد سرمایه گذاری منعقد خواهد شد.
وی میزان سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه را حدود 2 میلیارد دلار اعلام کرد.
در حالی مدیرعامل پالایشگاه نفت مازندران خبر از انعقاد قرارداد با سرمایه گذار چینی برای ساخت این پروژه را داد که در نشست شورای برنامه ریزی مازندران در مردادماه سال 92 اعلام کرد که این پروژه در سال 93 به بهره برداری می رسد.
مازندران 3 هزار و 30 واحد تولیدی و صنعتی دارد و 60 هزار نفر در این واحدها اشتغال دارند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.