به گزارش خبرنگار ایرنا، نشتی بنزین خط لوله 12اینچ مسیر شهرری به ساری عصر دیروز جمعه رخ داد که بر اساس اعلام مسئولان محلی با حضور بموقع نیروهای امدادی هلال احمر ، آتش نشانی ، راه و خطوط انتقال لوله و مخابرات شمال شناسایی و مهار شد.
مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال به خبرنگار ایرنا گفت که به دلیل وقوع زلزله و در نتیجه رانش زمین، لوله بنزین در منطقه ای از سوادکوه دچار خمیدگی و سپس ترکیدگی شد که به محض اطلاع برای مهار و ترمیم آن اقدام شد.
طی یک هفته اخیر 2 زمین لرزه به بزرگی 4.7 و 4.2 ریشتر بخش هایی از مازندران را لرزاند که مرکزیت هر دو زلزله شهرستان جویبار در مرکز استان تعیین شد.
شدت زمین لرزه ها به حدی بود که لرزش آن علاوه بر مناطق مرکزی مازندران، در مناطقی از شرق و غرب استان نیز احساس شد.
ارسلان رحیمی با اعلام این که خطر بزرگی از بیخ گوش مازندران گذشت، از همکاری همه دستگاههای اجرایی بویژه مدیریت بحران فرمانداری سوادکوه و اهالی روستای ' طالع رودبار ' قدردانی کرد و افزود: با تلاش های صورت گرفته از روز گذشته تاکنون، نشتی بنزین مهار شد و نیروها در حال ترمیم خط لوله هستند .
روستای طالع رودبار که 30 خانوار جمعیت دارد از عصر دیروز با همکاری و هماهنگی نهادهای مسئول روستایشان را تخلیه کردند ولی با ایمن سازی محیط اکنون به محل زندگی بازگشته اند.
این مسئول گفت: در حال حاضر هیچ خطری مردم و طبیعت استان را تهدید نمی کند و همه فرایندهای انتقال سوخت تحت کنترل است.
وی با اعلام این که بخشی از بنزین نشتی جمع آوری و به وسیله تانکر ها انتقال داده شده است، افزود که به لحاظ زیست محیطی هم هیچ مشکلی برای منطقه رخ نداده است.
مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: اگر چه این شبه حادثه با ورود بموقع نیروهای امدادی و عملیاتی مهار و از پیامد خسارت بار آن جلوگیری شد ، ولی این زنگ خطر را به صدا در آورده است که همواره حوادث غیر مترقبه خطوط لوله نفت را تهدید می کند و باید هوشیار باشیم.
رحیمی به اهمیت حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان مازندران و جلوگیری از دست اندازی های بشر تاکید کرد و هشدار داد: برداشت غیر اصولی و بی رویه از بستر رودخانه ها و بی توجهی به حفظ حریم سبب می شود تا در زمان سیل بخشی از پوشش خطوط لوله نفت را بشدت از بین برود و سنگ های سنگینی روی خط لوله بیفتد.
وی افزود : پیمانکاران به بهانه ساماندهی رودخانه و اجرای طرح لایروبی برداشت بی رویه مصالح از بستر رودخانه و حتی تغییر مسیر را انجام می دهند ، بدون توجه به این مساله که با هر بیلی که بر بستر رودخانه وارد می شود، شبه حادثه ای رخ می دهد که عواقب و پیامدهای زیادی را به وجود می آورد.
رحیمی با بیان اینکه لوله های نفت از حدود 45 سال پیش در این مسیر کشیده شده است، گفت: در سال های اخیر به دلیل دست اندازی بر طبیعت بویژه برداشت بی رویه مصالح از بستر رودخانه ها و واریزه های کوهی ، خطر شکستگی لوله نفت در منطقه شمال همچنان از دغدغه های جدی است.
شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال که یک سازمان دولتی است، وظیفه انتقال فرآورده های نفتی شامل بنزین، نفت گاز و نفت سفید را به استان های مازندران و گلستان و همچنین انتقال نفت خام کشورهای آسیای میانه (طرح سوآپ) را از طریق تقریبا 605 کیلومتر خطوط لوله بر عهده دارد که عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می کند.
منطقه شمال با 620 کیلومتر خطوط لوله، قدرت انتقال 24 ساعته 500 هزار بشکه نفت خام و 27 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی، شامل بنزین معمولی، بنزین سوپر، نفت گاز و نفت سفید را دارد.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.