پنبه کاری در سال های نه چندان دور یکی از مشغله های اصلی کشاورزی مازندران بود و به همین دلیل نیز صنعت نساجی در این استان چنان رونق داشت که گویی صنعت ویژه این است.
صنعت نساجی مازندران از قبیل کارخانه های نساجی قائمشهر و چیت سازی بهشهر و دیگر کارخانه ها و کارگاهها در اقصی نقاط استان سال هاست که به تاریخ پیوسته اند، ولی بازگشت دوباره کشت پنبه به مزارع استان امید احیای این صنایع را هم زنده خواهد کرد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در دهه 50 تا 45 هزار هکتار از زمین های استان هر ساله زیر کشت پنبه می رفت ولی سطح زیر کشت این محصول در سال 73 به حدود 16 هزار هکتار با تولید 27 هزار تن و در سال 93 به یکهزار و 600 هکتار با تولید به 2 هزار و 700 تن و سال گذشته هم به 400 هکتار کاهش یافت.
کاهش پنبه کاری به عنوان کشت دوم مزارع مازندران در همه این سال ها در حالی شتاب گرفت تا به صفر نزدیک شود که در مقابل کشت محصول آب دوست مانند برنج به دلیل قیمت مناسب و تعریف بسته های حمایتی ویژه و همچنین کشت دانه روغنی کلزا به عنوان کشت دوم مورد توجه قرار گرفت.
خشکسالی و کمبود بارش که در دو سال گذشته بیشتر رخ نشان داد سبب شد تا سدهای مهم استان از جمله سد شهید رجایی و سد گلورد تا 50 درصد کمتر نسبت به سال گذشته ذخیره آب داشته باشند و این امر سطح کشت برنج را در پائین دست این سدها طی دو سال گذشته تا 10 هزار هکتار کاهش داد.
افزایش بیش از 2 برابری قیمت وش پنبه در سال جاری سبب شد تا کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کنند که امسال سطح کشت پنبه با یکهزار هکتار افزایش نسبت به سال گذشته به یکهزار و 400هکتار افزایش بیابد.
زمان کشت پنبه به عنوان کشت دوم در مازندران اوایل خرداد و برداشت آن نیز اواخر شهریور و اوایل مهر است.
** افزایش 2.5 برابری قیمت، محرک اصلی
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قیمت هر کیلو گرم وش پنبه در سال جاری از 2 هزار تومان به بیش از پنج هزار تومان افزایش یافته است، گفت: از سویی به دلیل کمبود آب و کاهش سطح کشت برنج در زمین های شرق استان پیش بینی می شود سطح زیر کشت پنبه امسال به یک هزارو 400هکتار افزایش بیابد.
حسن عنایتی با بیان اینکه کشت پنبه در زمین های کم بازده و لب شور شهرستان های بهشهر، گلوگاه و بخشی از زمین های ساری انجام می شود، افزود: از آنجایی که کشت برنج، کلزا و گندم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر از پنبه بوده است، در چهار سال اخیر سطح کشت این محصول به کمتر از 400 هکتار رسید.
وی با تاکید بر این که جهاد کشاورزی همچنان ترغیب کشاورزان به کشت کلزا را نیز به عنوان کشت دوم مزارع استان در دستور کار دارد ، گفت: امسال برای کشت کلزا هم تا سطح 30 هزار هکتار هدف گذاری کردیم که نسبت به سال گذشته 10 هزار هکتار بیشتر است ولی کشت پنبه هم با توجه به قیمت مناسب مانند کلزا مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.
کشاورزان مازندرانی از هر هکتار زمین به طور میانگین حدود سه تن پنبه برداشت می کنند و میزان تولید این محصول در زمین های مرغوب تا پنج تن می رسد.
به اعتقاد کارشناسان تغییرات اقلیمی بازگشت کشت محصولات کم آب دوست مانند پنبه را در استان مازندران ناگزیر کرده است و چنانچه روند افزایشی کشت در سال های آینده هم ادامه یابد، لازمه آن برنامه ریزی برای خرید محصول از کشاورزان همانند کلزاست.
همچنین با روند افزایشی کشت پنبه که امسال آغاز شده ، این پرسش مطرح می شود که آیا صنایع نساجی مازندران هم به عنوان یک صنعت نوستالوژیک با بافته های ویژه ایش در استان دوباره پا خواهد گرفت؟
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.