به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان در همایش رابطین پدافند غیر عامل دستگاههای اجرایی استان، افزود که برنامه جامع پدافند غیرعامل باید مبتنی بر مدل های استراتژیک از جمله تدوین نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها باشد.
وی بر اجرای پدافند غیرعامل برای استحکام بخشی زیرساخت ها ، جایگزینی و دو منظوره کردن تاسیسات دولتی و بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: استحکام زیرساخت ها در حوزه های راه، ابنیه ، ساخت و ساز باید استاندارد سازی شود و کیفیت آن ها با پیوست پدافند غیرعامل همراه باشد.
جانشین رییس شورای پدافند غیر عامل مازندران بر توسعه زیرساخت های دستگاههای اجرایی تاکید کرد و یادآور شد: تمامی دستگاه های اجرایی استان با توجه به بند ' ز ' تبصره 12 قانون بودجه سال 96 یک درصد از اعتبارات تملک دارایی را به طرح های پدافندی استان اختصاص دهند.
او افزود: توجه به دستورالعمل های پدافند غیر عامل از سوی دستگاه های اجرایی می تواند در پیشگیری از حوادث و اتفاقات موثر باشد.
حسین زادگان بر ضرورت مقابله با آفت شب پره شمشاد در مازندران با استفاده از ظرفیت پدافندغیرعامل تاکید کرد و گفت که برای این منظور باید از ظرفیت تشکل های غیر دولتی و سمن های حوزه های کشاورزی و منابع طبیعی و بخش خصوصی در شورای پدافند غیر عامل شهرستان ها استفاده شود.
وی افزود: در هجوم آفت شب پره به شمشاد های استان دستگاه های متولی و فرمانداری و شهرداری های استان اهتمام و همکاری جدی داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم به کارگیری نهاد های غیر دولتی در این حوزه، بیان کرد: ظرفیت نهاد های دولتی در گستردگی و افزایش توانایی برای مقابله با این آفت بسیار تاثیرگذار است.
معاون استاندار مازندران همچنین مقابله با آفت شب پره را یکی از مسائل حوزه پدافند غیر عامل عنوان کرد و تدوین یک برنامه جامع برای تمامی دستگاه ها در خصوص پدافند غیرعامل را یک ضرورت دانست.
بیماری بلایت یا سوختگی شمشاد (Boxwood blight) در ایران نخستین بار در سال ۱۳۸۹ در جنگل های آستارا و تالش دیده شد و در جنگل های هیرکانی از غرب به شرق گسترش یافت و در سال 91 در جنگل های نوشهر مشاهده شد.
توسعه بیماری سبب ایجاد سوختگی، ریزش برگها و خزان یکنواخت نهال ها ، درختچه ها و درختان شمشاد شد.
عامل این بیماری دو نوع قارچ به نام های علمیˈسیلندروکلادیوم بُوکْسیکولاˈ (cylindrocladium buxicola) و ˈکالونکتریا پسودوناویکولاتاˈ (Calonectria pseudonaviculata) است که باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.
آفت شب پره شمشاد چند نسلی بودن و انتشار سریع آفت در مدت زمان کوتاه از خصوصیات بیولوژی منحصر به فرد این آفت نسبت به سایر آفات برگخوار جنگلی است.
شب‌پره شمشاد با نام علمی Cydalima perspectalis یک آفت جدید بوده و خرداد ماه سال 1395 برای نخستین بار در ایران در توده‌های شمشاد شهرستان چالوس مشاهده شد.
لارو این آفت از طریق تغذیه از برگ و همچنین پوست و سرشاخه‌های درخت طی چهار نسل در هر سال موجب خزان و سرخشکیدگی و در برخی موارد موجب مرگ کامل درختان جوان شمشاد می‌شود.
شمشاد هیرکانی با نام علمی ˈبُوکسوس هیرکاناˈ (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد
جنگل های هیرکانی دارای 90 گونه درختی و 211 گونه درختچه ای و یکهزار و 588 گونه علفی است که از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی داغ در شرق استان گلستان گسترده است.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.