حدود 120 رشته رودخانه در مازندران جریان دارد که برخی از آنها به اظهار نظر کارشناسان این حوزه به عنوان ' رودخانه های وحشی ' از آنها یاد می شود.
500 کیلومتر از مسیر رودخانه های مازندران از درون شهرها و روستاها عبور می کنند که به علت سالها بی توجهی درخصوص رعایت حریم رودخانه ها، ساخت و سازهای زیادی در مسیر این رودخانه ها صورت گرفت.
این رودخانه ها هنگام بارش باران طغیان می کنند و قادر به تخریب بناها و فضاهای مسیرشان هستند که حادثه طغیان رودخانه تلار در سال 1394 در شهر زیراب، طغیان رودخانه بلده در فروردین 96 ، طغیان رودخانه سردآبرود کلاردشت در تیر 90 و یا رودخانه نکارود و فرو ریختن خانه ها از این دست اتفاقات است.
علی اصغر احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس طرح جامع سیلاب در حاشیه رودخانه ها که در سال 1394 مصوب شد 530 واحد مسکونی مازندران مشمول طرح تخریب شدند که 129 واحد تاکنون تخریب شد و مابقی می بایست خریده و تخریب شود.
وی هدف از انجام این طرح کشوری را ایمن سازی مسیر عبور رودخانه ها از داخل شهرها و روستاها اعلام کرد و ادامه داد: برای این منظور سازمان مدیریت بحران کشور با تصویب این طرح، اعتبار برای اجرای آن در نظر گرفت.
مدیرکل بحران استاندار مازندران گفت: در آنزمان 220 میلیارد ریال اعتبار برای خرید این تعداد واحد مسکونی از سوی سازمان مدیریت بحران کشور در نظر گرفته شد که در این سالها تنها 117 میلیارد ریال آن تخصیص یافت که با آن بخشی از این طرح اجرا شد.
احمدی افزود: با تخصیص این میزان اعتبار 129 واحد مسکونی خریداری و تخریب شد و حاشیه مسیر عبور بخشی از رودخانه ها از داخل شهرها و روستاهای استان ایمن سازی شد و مابقی خانه ها به دلیل عدم تخصیص اعتبار همچنان به صورت ناایمن در مسیر وجود دارند.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای خرید این تعداد منزل باقی مانده را متغییر دانست و افزود: با توجه به افزایش قیمت مسکن و نیاز به کارشناسی و قیمت گذاری دوباره در این خصوص، میزان اعتبار موردنیاز تعیین نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تسریع در روند تخصیص اعتبارات را که منجر به ایمن سازی حاشیه رودخانه ها برای ساکنان می شود، ضروری دانست و تاکید کرد: در سالهای اخیر حوادثی نظیر فرو ریختن منزل در شهر زیراب و ورود سیلاب رودخانه به داخل خانه شهروندان بهشهر بخاطر وجود این خانه ها در حاشیه رودخانه بوده است.
البته در سالهای اخیر با نظارت های سخت گیرانه آب منطقه ای به عنوان متولی حریم و بستر رودخانه ها، پرونده ساخت و ساز در حریم رودخانه ها بسته شده است اما عدم تخلیه و تخریب واحدهای مسکونی از گذشته باقی مانده همواره زنگ خطر را برای مسئولان مدیریت بحران و شهروندان این مناطق به صدا در می آورد.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.