به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی، روز دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران که به میزبانی مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) آمل برگزار شد، گفت: برای 5 ساله نخست این برنامه حدود 500 طرح و برنامه جدید در هر بخش پیش بینی شده که حدود 20 عنوان برنامه فقط مختص استانها و شهرستانها است.
وی افزود: حدود 200 رشته جدید و بازنگری شده متناسب با نیاز روز جامعه اسلامی و ایرانی در دروس حوزوی، متون درسی نظام آموزشی حوزه ها و مدارس علمیه، پیش بینی شده که با حضور استادان برجسته و مراجع تقلید عظام مشورت و همفکری شده است.
اعرافی با بیان اینکه تاکید بر کیفیت به جای توسعه حوزه ها و مدارس علمیه در دستور عمل مدیریت حوزه های علمیه قرار دارد، گفت: از جمله برنامه هایی که در این راستا درحال پیگیری است، واگذاری اختیارات بیشتر به مدیریت استان ها است.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: حوزه های استانها باید به سمت کیفی تر شدن آموزش ها و جذب مخاطبان بیشتر در سخنرانی ها و منبرها بروند.
ایت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه های علمیه با اتکاء به مرجعیت و اندیشه های بالای علمای برجسته کشوری همواره پیشگام در تحولات بزرگ کشور است، گفت: نگاه جامع کاربردی در این خصوص متناسب با نیازهای جامعه در حال طراحی است که ان شاءالله در آینده نزدیک تنظیم و اجرا خواهد شد.
مدیرحوزه های علمیه کشور ادامه داد، باید بدانیم که پیشرفت کمی و کیفی حوزه های علمیه منحصر در افزایش امکانات تحصیلی نیست بلکه رکن اصلی آن به روحیه جهادی و علمی طلاب وابسته است.
** حوزه های علمیه قابل معامله نیست
آیت الله اعرافی همچنین دربخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حفظ هویت حوزه ها تأکید کرد و گفت: نباید تعصب بی جا داشته باشیم و نقد را نفی کنیم، چرا که حوزه از یک هویت تاریخی برخوردار است.
وی اضافه کرد: حوزه های علمیه در ایران اسلامی به عنوان یک پایگاه بزرگ علمی معرفتی و حیات بخش است که در مقاطع مختلف جامعه بشری را در مسیر هدایت قرار داده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر این که کالای معرفت حوزه ای را با هیچ چیزی نباید مبادله کنیم، اضافه کرد: احساس هویت حوزه ای داشته باشیم و اگر اشکالی در حوزه است باید رفع شود، اما ذات حوزه ذات درخشانی است.
آیت الله اعرافی افزود: قبول داریم که حوزه های علمیه نیاز به تفکر عقلی دارد و برای فقه نهایت جایگاه را قائل هستیم اما تفکر عقلی و فلسفی باید مورد هدایت باشد.
وی همچنین بر ضرورت تقویت و عمق بخشی به بنیه علمی حوزه با بهره گیری از تفکر تأکید کرد.
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.