واگذار کردن اماکن ورزشی به بخش خصوصی گرچه موجب ایجاد درآمد برای دولت و هزینه آن در توسعه اماکن ورزشی استان و یا شهرستان می شود اما برخی کارشناسان این واگذاری های را بیشتر تهدید برای ورزش می دانند و عمده دلایل آنها ورود افراد غیر ورزشی در این حوزه است.
آنان معتقدند بحث خصوصی‌سازی اماکن ورزشی تنها به‌صرف درآمدزایی بوده و این بخش کمک شایانی به ورزش نکرده و حتی صدماتی را نیز به آن وارد کرده است.
همچنین واگذار کردن سالن‌ها و اماکن ورزشی، ورود افراد غیرورزشی که هیچ تخصص خاصی در این زمینه ندارند را تسهیل کرده است.
مشکلات دیگری در این راستا وجود دارد که یکی از آنها واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی و گرفتن قیمت‌های بسیار بالا و دلخواه برای اجاره دادن سالن‌ها است.
تجربه نشان داده واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی نه تنها کارایی آن‌ها را افزایش نداده بلکه باعث کمبود مخاطب آن‌ها شده است.
برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند با توجه به شرایط مالی دولت و لزوم مشارکت بخش خصوصی در امر توسعه یافتگی، واگذاری اماکن ورزشی به این بخش یکی از راهکارهای برون رفت از بیکاری هر استان و ایجاد اشتغال برای جوانان می شود.

**عدم نظارت بر اماکن ورزشی
در لرستان افرادی که برای استفاده از سالنهای ورزشی به این اماکن مراجع کرده اند می گویند:بسیاری از سالن ها با توجه به اینکه در فصل سرد و گرم فعالیت می کنند اما از نظر سیستم سرمایش و گرمایشی منظم نبوده و برخی ورزشکاران هم از ساده ترین نیازهای خود (سرویس های بهداشتی، آبخوری، نظافت کفپوش ها) در مکان ورزشی بی بهره هستند.
مهبود علوی نوجوان 14ساله خرم آبادی که اوقات فراغت خود را با شرکت در کلاس های زبان انگلیسی، شنا و ژیمناستیک سپری می کند می گوید، انتظار دارم زمانی که برای حداقل ساعت برای گذراندن اوقات خود به مکان های ورزشی مراجعه می کنم با بهترین امکانات روبرو شوم اما متاسفانه در برخی سالن ها نظافت رعایت نمی شود.
او که در هفته سه جلسه به استخر می رود از وضعیت کف سالن و جمع شدن آب گله مند است و می گوید بهتر است با نظافت سالن به فکر سلامتی بچه ها باشند چرا که قشر نوجوان بیشترین مخاطب مکان های ورزشی است.
علی سالاری 42ساله که پسر 15ساله خود را برای سپری کردن اوقات فراغت به کلاس های متعدد ورزشی ثبت نام کرده است می گوید به دلیل کمبود فضای ورزشی آزاد(فضای باز) مجبور هستنم با پرداخت هزینه فرزندم را به مکان های ورزشی سرپوشیده ببرم.
وی معتقد است کفپوش بسیاری از سالن های ورزشی فرسوده شده و با درآمد از ثبت نام ورزشکاران می توانند آنرا بهسازی کنند اما ظاهرا هیچ توجهی نمی شود.
او می گوید مجبور است با توجه به شرایط اقتصادی امروز، به خواسته های فرزندش تن دهد و انتظار دارد در قبال هزینه در این امر، فرزندش از حداقل امکانات بهره مند شود.
عزیز اوستا 47 ساله از درآمد کم سالن های ورزشی می گوید، او معتقد است قراردادها از طریق مزایده یکساله بوده و تاکنون تمدید نشده است.
وی که سالن ورزشی شهید سبزی پرور گلدشت شرقی خرم آباد را در اختیار دارد می گوید واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی اتفاق مهم و خوبی است و شاید علت واگذاری ها محدودیت مالی اداره کل ورزش و جوانان باشد.
سامان پوربابایی جوان 28 ساله ای که لیسانس زمین شناسی دارد می گوید در این شرایط بیکاری چاره ای نداشته و مجبور به اجاره سالن ورزشی انقلاب پشت بازار خرم آباد شده است.
وی از نوع قرارداد ها گله مند است و می گوید یکساله بستن هرسالن برای ما منفعتی ندارد و سالانه باید با مبلغی بیشتر وارد مزایده شویم.
پور بابایی معتقد است پیمانکاران تنها به منفعت خود فکر می کنند و در برخی واگذاری ها کارشناسانه عمل نمی شود.
رییس هیات بولینگ و بیلیارد لرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از مولفه های توسعه، ورود بخش خصوصی است و واگذاری اماکن ورزشی به این بخش مهم و تاثیرگذار است.
رضا طولابی گفت: بخش خصوص باید تضمین دهد که به تعهدات خود عمل می کند و نظارت اداره کل ورزش و جوانان باید مستمر و حساس باشد.
وی ادامه داد: از گذشته تاکنون واگذاری ها به خوبی صورت نگرفته است و پیمانکاران تنها به فکر منفعت خود هستند چراکه معتقد هستم نظارت کافی وجود ندارد.
مسئول واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوص اداره کل ورزش و جوانان لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تقویت بخش خصوصی، اشتغالزایی و درآمدزایی از مزایا واگذاری اماکن ورزشی است که حفظ مکان ها به خوبی انجام می شود.
ضرغام علیجانی به وجود 162 مکان ورزشی قابل واگذاری در استان اشاره کرد و گفت: 72سالن در سال گذشته به متقاضیان واگذار شد.
وی بیان کرد: واگذاری اماکن ورزشی از سه سال گذشته تاکنون انجام می شود و از طریق مزایده، دهیاری ها و هیات ورزشی به متقاضیان صورت می گیرد.
وی افزود: نظارت بر اماکن ورزشی باید بیشتر شود تا سوددهی و مزایای آن افزایش یابد چرا که درآمد آنان تنها صرف ورزش می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان اظهار داشت: 50 طرح عمرانی در حوزه ورزش استان فعال است که اعتبارات ویژه ای برای بهسازی و تعمیر مکان های ورزشی در نظر گرفته شده است.
علی یاور عزیزپور گفت: اجرای بهسازی بیش از 50 سالن ورزشی استان در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه امسال بیشترین طرح های ورزشی به سر انجام می رسد گفت: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به عنوان بازوی وزارت ورزش ، کار ساخت و ساز را انجام می دهد و مکان های ورزشی را تجهیز می کند.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.