به گزارش ایرنا، چهارخطه کردن محور مواصلاتی ازنا - شازند در این سال ها به مطالبه مردم و مسئولان لرستان تبدیل شده و افکار عمومی همچنان خواستار اجرا و اتمام این طرح هستند.
طول جاده شازند در استان مرکزی تا ازنا در استان لرستان حدود 70 کیلومتر است که 35 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی لرستان قرار دارد که از این طول، عملیات چهارخطه ازنا تا مومن آباد به طول 14 کیلومتر به عنوان حادثه خیزترین نقطه محور در دست اجرا است.
نبود اعتبارات کافی و ملی برای تعریض و ساماندهی این جاده، مهمترین دلیلی است که موجب بروز سوانح رانندگی و دادن لقب جاده مرگ به این محور شده است.
گفته می شود روزانه حدود 6 هزار تردد در جاده شازند - ازنا و بالعکس انجام می شود که این میزان تردد و حجم ترافیک با جاده دو بانده و کم عرض فعلی همخوانی ندراد.
کارشناسان اتفاق نظر دارند در حال حاضر وضعیت این محور با کاربری کنونی آن سازگار نیست و به دلیل حجم تردد بالای وسایل نقلیه سنگین که حدود 30 درصد بارترافیکی این محور را به خود اختصاص داده، این مسیر برای خودروهای سواری ایمن نیست.
سال 95 فوتی‌های این جاده 22 نفر گزارش شد و در سال 96 نیز 12 نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شده مردادماه 96 اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند.
نمایندگان استان‌های مرکزی و لرستان نیز مهر ماه 95 با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند.
در نامه نمایندگان 2 استان عنوان شد احداث جاده ازنا ــ شازند به‌طول تقریبی 72 کیلومتر در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی در سال 84 آغاز شد و با گذشت 10 سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود 710 کشته، رکورددار حوادث جاده‌ای در استان‌های یادشده است.
نمایندگان اذعان کرده بودند در حال حاضر به‌دلیل نبود اعتبار و ردیف مناسب تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز این محور با کندی پیش می‌رود و حوادث متعدد در این محور سبب شده تا خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و عزادار شوند و استدعا می شود با دستور صریح و قاطع به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جهت تامین اعتبار مناسب و ملزم نمودن وزارت راه و شهرسازی ضمن برنامه‌ریزی لازم برای تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در دستور کار قرار دهد و در یک برنامه منسجم در حداقل زمان این مهم را به نتیجه رساند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تیرماه امسال در سفر به لرستان در پاسخ به ایرنا در خصوص وضعیت مسیر 80 کیلومتری جاده ازنا - شازند و آمار تصادفات در این محور گفت: این مسیر در سال های گذشته ردیف اعتباری نداشته و به دلیل تخصیص اعتبار از محل استانی یا متفرقه روند کندی داشته است.
خیراله خادمی اظهار داشت: با پیگیری مسئولان استان و نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، این طرح امسال در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته و مبلغ مناسبی به آن اختصاص یافته است.
وی بدون اشاره به میزان اعتبار اختصاص یافته بیان کرد: هم اکنون قطعه اول این مسیر که نیمه کاره بود فعال تر شده و مناقصه قطعه دوم نیز در حال برگزاری است.
استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم دورود و ازنا و اقدامات دولت، طرح چهار خطه ازنا - شازند سرعت خوبی گرفته است.
سید موسی خادمی اظهار داشت: مردم به اندازه کافی منتظر مانده اند و امروز زمان آن فرا رسیده که نتیجه اقدامات در سطح جامعه نمایان شود.
وی تصریح کرد: جاده ازنا - شازند محور حادثه‌خیزی است که با وجود اینکه پروژه اصلی و تعریف شده استان نیست اما امسال برای آن ردیف اعتباری تعریف شد.
استاندار لرستان افزود: با تعهدی که از راه و شهرسازی گرفتیم قرار شد تا هفته دولت 18 و تا آبان ماه نیز هفت کیلومتر از این محور چهار خطه شود.
مدیر ساخت و توسعه راههای لرستان نیز به ایرنا گفت: محور ازنا - شازند سال گذشته از محل اعتبارات گلوبال ملی 160 میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده است.
صادق مریدی افزود: این طرح ردیف ملی داشته اما تا پیش از این در قانون بودجه نبوده که امسال برای نخستین بار در پیوست قانون بودجه 150 میلیارد ریال اعتبار مصوب دارد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات چهار خطه 35 کیلومتر محدوده استحفاظی لرستان در دست انجام است که حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: این طرح در سه قطعه ی 10، 9 و 6 کیلومتری فعال است و انتظار می رود امسال محور ازنا - مومن اباد به طول 14 کیلومتر بهره برداری شود.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.