به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله به واسطه داشتن آب و هوایی معتدل، داشتن طبیعتی بکر و زیبا و قرار گرفتن بر سر مسیر ارتباطی استان های غربی همواره در فصول گردشگری پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور است.
این شهرستان کوچک و خوش آب و هوا با جوشش بیش از 400 چشمه و سراب و داشتن 6 رودخانه دائمی و فصلی دارای جاذبه های گردشگری طبیعی زیبایی است که به جرات می توان گفت نظیر آن ها در کمتر جایی یافت می شود.
از مهمترین جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان سلسله که هر سال در فصول گردشگری گردشگران بسیاری از آن ها بازدید می کنند می توان به سراب دل انگیز کهمان، منطقه نمونه گردشگری کاکارضا، سراب فرح بخش هنام و سراب زیبای زز اشاره کرد.
به رغم وجود جاذبه های طبیعی و بی نظیر شهرستان اما هنوز زیرساخت های رفاهی گردشگری در این مناطق وجود ندارد و اغلب گردشگران از نبود امکانات رفاهی و آسایشی در مناطق گردشگری آن گلایه دارند.
یکی از اهالی روستای هنام در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان سلسله دارای طبیعتی زیبا و آب و هوایی پاک و بی نظیر است و این عوامل از جمله فاکتورهای بسیار مهم برای هر گردشگری است.
رسول نظری افزود: نبود امکانات و زیرساخت های رفاهی یکی از مشکلات بسیار مهمی است که اغلب گردشگران مناطق گردشگری شهرستان با آن مواجه هستند.
وی عنوان کرد: متاسفانه برخی گردشگران سراب هنام هنگام نیاز به سرویس بهداشتی مجبور می شوند به منزل اهالی مراجعه کنند که همین امر هم برای گردشگران و هم برای اهالی روستا مشکل ساز است.
این باغدار هنامی خاطرنشان کرد: وجود امکانات رفاهی از جمله ایجاد سرویس های بهداشتی، رستوران ها و سفره خانه های تمیز و بهداشتی و آلاچیق هایی برای آسایش گردشگران بسیار ضروری است و درآمدی پایدار هم برای اهالی ایجاد می کند اما متاسفانه تاکنون اقدامات اساسی در این خصوص صورت نگرفته است.

** ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در دستور کار است
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله در این باره اظهار داشت: شهرستان سلسله دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوانی است که هرسال در ایام گردشگری پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور است.
علی جوانمرد افزود: امسال هفت میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد راه دسترسی منطقه نمونه گردشگری گلهوی شهرستان مصوب شده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر منطقه نمونه گردشگری گلهو به دلیل نداشتن راه دسترسی مناسب کمپینگ عشایر است و اغلب کوهنوردان از این منطقه دیدن می کنند اما با ایجاد راه دسترسی مناسب تمامی گردشگران می توانند به سهولت از این منطقه زیبای گردشگری دیدن کنند.
جوانمرد با اشاره به سه روستای هدف گردشگری هنام، پرسگ و جوانمرد شهرستان سلسله، عنوان کرد: سراب زز که در دل روستای زیبای جوانمرد قرار دارد یکی از زیباترین سرابهای شهرستان سلسله محسوب می شود که برای ایجاد زیرساخت های گردشگری در این روستا نیز مبلغ 6 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی این روستای هدف گردشگری در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در طرح مطالعاتی این سراب ایجاد زیرساخت هایی از قبیل مسجد، پارکینگ، سرویس های بهداشتی، آلاچیق و ایجاد آبخوری هایی برای حیوانات پیش بینی شده است.
وی با اشاره به منطقه نمونه گردشگری کهمان، تصریح کرد: امسال نیز 400 میلیون ریال اعتبار برای انجام طرح مطالعاتی منطقه نمونه گردشگری کهمان اختصاص یافته است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سلسله با اشاره به صدور چندین مجوز طرح بوم گردی در منطقه نمونه گردشگری کهمان و هنام، خاطرنشان کرد: اگر در طرح بوم گردی مردم پای کار باشند و بخش خصوصی نیز به میدان بیاید قطعا با گسترش طرح ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در روستاها و مناطق گردشگری شهرستان در آینده نزدیک مردم منطقه از مزایای آن از جمله رونق اقتصادی روستا‌ها، کاهش مهاجرت، رونق صنعت گردشگری و افزایش اشتغال بهره مند شده و به درآمدی پایدار نیز دست خواهند یافت.

** 33 درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی داده شده است
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در این باره، می گوید: مجوز اولیه برای احداث 23 مجتمع گردشگری و خدماتی، رفاهی بین راهی در مناطق مختلف گردشگری شهرستان سلسله صادر شده است.
دیانوش چراغی با اشاره به صدور 6 مجوز گردشگری در هفته اخیر، اظهار داشت: شهرستان سلسله دارای پتانسیل و ظرفیت های خوبی در بخش ایجاد اقامتگاه های بوم گردی است و در این زمینه نیز تاکنون 33 درخواست به سازمان میراث فرهنگی داده شده که در دست بررسی و انجام مراحل اولیه برای صدور هستند.
وی با اشاره به صدور سه مجوز احداث اقامتگاه بوم گردی در منطقه گردشگری هنام، خاطرنشان کرد: در این زمینه رویکرد سازمان میراث فرهنگی حمایت از بخش خصوصی بخصوص حمایت از جوامع محلی و عشایری است تا فرهنگ بومی منطقه و میراث های طبیعی و معنوی آن بیشتر به گردشگران معرفی شود.
وی با اشاره به انجام طرح مطالعاتی سراب زز، تصریح کرد: برای انجام طرح مطالعاتی سایر مناطق گردشگری شهرستان در سال 97 اعتبار خوبی منظور خواهد شد تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه صنعت گردشگری در شهرستان سلسله باشیم.

** باید برنامه های مدون و جامعی در بخش گردشگری شهرستان داشت
فرماندار سلسله نیز با بیان اینکه شهرستان علاوه بر ظرفیت کشاورزی، پتانسیل بسیار ارزشمندی در بخش گردشگری دارد، اظهار داشت: رونق صنعت گردشگری در شهرستان سلسله می تواند در کنار بخش کشاورزی محور جدیدی برای فعالیت های اقتصادی مردم این شهرستان باشد.
شریف خسروی افزود: بالابودن آمار گردشگران بیانگر این واقعیت است که سلسله در مسیر توسعه و رونق گردشگری قرار گرفته و این رونق سال به سال افزایش بیشتری خواهد یافت لذا باید برنامه های مدون و جامعی در این بخش داشت.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و رونق این بخش در شهرستان سلسله کمتر توجه شده است، عنوان کرد: نیاز است در این مسیر قدم‌های جدی‌تری برداشته شود چرا که توسعه گردشگری باعث رونق اقتصادی، کاهش فقر، درآمدزایی و کاهش بیکاری می شود.
خسروی گفت: شهرستان سلسله دارای آب و هوای معتدل و طبیعت بی نظیری است که در صورت توجه به بخش گردشگری آن، این صنعت می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه اجتماعی مردم شهرستان و افزایش اشتغال جوانان داشته باشد.
7265/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.