به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله یکی از شهرستان های کوچک اما پر ظرفیت استان لرستان است که به دلیل شرایط ویژه منطقه دارای آب و هوایی معتدل با منابع آبی و خاکی بی نظیر است.
اقتصاد بیشتر مردم این شهرستان مبتنی بر کشاورزی و دامداری است اما این شهرستان کوچک، امن و خوش موقعیت متاسفانه فاقد صنعتی برای جذب جوانان تحصیلکرده است.
به جرات می توان گفت اغلب جوانان این شهرستان دارای تحصیلات عالی هستند اما به دلیل نبود کارخانه و صعنتی برای جذب شدن در بازار کار، شغلی برای تامین معیشت خود و خانواده ندارند.
نبود صنایع کوچک و متوسط و نداشتن پشتوانه مالی کافی برای ورود جوانان این شهرستان به بازار کار و سرمایه اغلب سبب مهاجرت آنان به سایر شهرها به ویژه پایتخت کشور و ورود به عرصه های کاری غیرمرتبط با مدرک تحصیلی می شود.
به رغم قابلیت های بالایی که این شهرستان در بخش های کشاورزی، منابع آبی و گردشگری دارد اما این قابلیت ها به صورت بالفعل در نیامده اند و حداقل هایی از این ظرفیت ها در آن شکوفا شده است.
به رغم توسعه و رشد شهری در اغلب شهرها، بخش های صنعت و معدن در شهرستان سلسله رشدی نداشته و این شهرستان دارای وضعیت نامناسبی در حوزه صنعت است به گونه ای که واحدهای صنعتی موجود در این شهرستان تنها یک درصد بخش صنعت استان را شامل می شوند و این امر در کنار نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و اشباع بخش کشاورزی به مهاجرت گسترده مردم به خارج از شهرستان منجر شده است.
طی چند دهه اخیر تغییر کاربری بیش از 50 هکتار از زمین های کشاورزی سلسله به امید صنعتی شدن هم دردی از این شهرستان دوا نکرده و همچنان تنها شهرک صنعتی این شهرستان با داشتن امکانات زیربنایی خوب از قبیل آب، برق، تلفن، معافیت از قانون شهرداری ها، پرداخت نکردن هزینه پروانه ساخت و پایان کار و لازم نبودن استعلام های اداری هنوز نتوانسته منجر به جذب سرمایه گذران و رونق این شهرک برای احداث واحدهای صنعتی و جذب جوانان تحصیلکرده این دیار شود.
تنها واحد در حال فعالیت در این شهرک یک واحد تولید عایق رطوبتی است که در حال حاضر مشغول فعالیت و تولید در این پهنه صنعتی غیرفعال است.

** جلوگیری از مهاجرت جوانان با فعالیت شهرک صنعتی سلسله
فرماندار سلسله در این باره اظهار داشت: شهرک صنعتی سلسله با مساحت بیش از 51 هکتار از جمله شهرک های صنعتی دارای امکانات و ظرفیت های خوبی برای احداث صنایع کوچک و متوسط است.
شریف خسروی افزود: شهرستان سلسله دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بخش کشاورزی است که احداث صنایع مرتبط با این بخش در شهرستان می تواند منجر به افزایش تولید، رشد و توسعه شهرستان و اشتغال جوانان بیکار شود.
وی با اشاره به امکانات زیربنایی و معافیت های خوبی که این شهرک برای سرمایه گذران وجود دارد، گفت: پیگیر جذب چند سرمایه گذار از بخش خصوصی برای احداث صنایع در این شهرک هستیم که رایزنی های لازم صورت گرفته و به زودی عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
خسروی افزود: به طور قطع احداث صنایع در این شهرک صنعتی می تواند هم در رشد و توسعه شهرستان اثرگذار باشد و هم از مهاجرت جوانان جویای کار شهرستان جلوگیری کند.

** نبود زیرساخت، مشکل اصلی شهرک صنعتی سلسله
نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مسائلی که در اغلب شهرهای صنعتی نشده وجود دارد و شهرستان سلسله هم از این حیث مستثنی نیست، نبود زیرساخت است.
علی رستمیان افزود: زیرساخت های اساسی باید برای رونق شهرک های صنعتی و زمینه کار ارزان برای سرمایه گذران ایجاد شوند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذار در جایی اقدام به سرمایه گذاری می کند که هزینه زیرساخت ها بر هزینه سرمایه گذاری تحمیل نشود، عنوان کرد: باید از اعتبارات توازن منطقه ای برای تجهیز زیرساخت های استان، ایجاد اشتغال و استقرار کارخانجات و صنایع در استان استفاده کرد.
رستمیان خاطرنشان کرد: برای حضور چند سرمایه گذار بخش خصوصی و احداث صنایع در این شهرک رایزنی شده است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث چند واحد صنعتی در این شهرک باشیم.
پیش از این نیز بختیار رازانی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی لرستان از واگذاری 17 هکتار از اراضی این شهرک به یک سرمایه گذار جهت ایجاد کارخانه تولید قند و شکر و همچنین 20 هکتار از مساحت شهرک به یک سرمایه گذار آلمانی برای احداث نیروگاه خورشیدی برق خبر داده بود که امیدواریم این وعده ها عملی شود تا مردم شهرستان سلسله نیز شاهد شکوفایی صنعت در این دیار خوش آب و هوا و سرشار از نعمت های خدادای باشند.
7265/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.