به گزارش ایرنا ، یکی از مهمترین نهادها که نقش مهمی در توسعه فرهنگی دارند کتابخانه های عمومی است.
ارتقای سطح دانش جامعه ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات برای همه ، حمایت از سواد آموز و آموزش های رسمی و غیر رسمی ، گسترش فرهنگ مطالعه مکتوب ، کمک به رواج فن آوری های جدید و پر کردن اوقات فراغت از جمله اهداف و وظایف کتابخانه های عمومی است.
یکی از پژوهشگران شهرستان دلفان می گوید: مهمترین نهادی که در کشور موظف است به نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی همه اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن سن ، مذهب ، جنسیت و میزان علاقه پاسخ دهد کتابخانه های عمومی است.
علی رضاییان اظهار داشت: در بیانیه یونسکو از کتابخانه ها به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروههای اجتماعی نام برده شده است.
وی افزود : این نهاد یک مرجع فرهنگی برای جامعه تلقی می شود که امکانات ، تجهیزات و فضای فیزیکی آن باید متناسب با نیاز مراجعه کنندگان تعریف شود.
وی وجود کتابخانه در هر شهر را نشان دهنده توسعه یافتگی آن منطقه عنوان کرد و گفت: دین مبین اسلام نیز اهمیت فراوانی به علم و دانش داده بطوریکه فراگیری دانش را بر هر مرد و زن واجب کرده است.
یکی از شهروندان نورآبادی نیز می گوید: در این شهر تنها یک کتابخانه عمومی وجود دارد که این کتابخانه نیز از داشتن کتابهای مورد نیاز محروم است.
محمد مرادی افزود : بسیاری از کتابهای مرجع که مورد نیاز دانشجویان و پژوهشگران است در این کتابخانه وجود ندارد.
یک دانشجوی دیگر نیز می گوید : با توجه به گسترش مراکز دانشگاهی در شهرستان دلفان و افزایش تعداد دانشجویان کتابهای تخصصی رشته های مختلف در این کتابخانه وجود ندارد.
الهام حسنی افزود: کمبود مکان مطالعه نیز موجب شده که تنها کتابخانه شهر نورآباد یک روز در میان به آقایان و بانوان اختصاص یابد.
یک بازنشسته فرهنگی نیز می گوید : فضای سالن مطالعه این کتابخانه بسیار کوچک است و نمی تواند جوابگوی نیاز علاقمندان باشد و این مشکل در فصل امتحانات و کنکور به اوج خود می رسد.
کیومرث نوبهاری ادامه داد: شاخص های کتاب و کتابخانه در نورآباد بسیار پایین است که وظیفه مدیران فرهنگی برای افزایش سالن ها، تعداد کتابخانه ها و افزایش کتابها سنگین است.
مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان دلفان می گوید: در شهرستان دلفان تنها 2 کتابخانه عمومی در شهر نورآباد و هفت چشمه و 2 کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد که با توجه به شاخص ها و استانداردهای کشوری جوابگوی نیاز علاقمندان نیست.
احمد نظری اظهار داشت: براساس استانداردهای بین‎المللی به ازای هر فرد باید سه جلد کتاب در کتابخانه‎های عمومی وجود داشته باشد و این در حالیست که در دلفان به طور تقریبی به ازای هر4 نفر یک جلد کتاب در کتابخانه های عمومی این شهرستان وجود دارد.
فرماندار شهرستان دلفان نیز در این باره گفت: جایگاه کتابخانه های عمومی در شهرستان دلفان با 2 مرکز شهری 440 روستا و150 هزار نفر جمیت با استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد.
جعفر طولابی بیان داشت: فضای استاندارد مطالعه جهانی برای هر 100 نفر 8 مترمربع است که درشهرستان دلفان این میزان برای هر 100 نفر کمتر از یک متر مربع است.
وی ، مجموعه کتب شهرستان دلفان را بیش از 32 هزار جلد عنوان کرد و افزود: از این تعداد ، 21 هزار و 178 نسخه مربوط به کتابخانه شهر نورآباد و مابقی آنها در کتابخانه های روستایی قرار دارند.
فرماندار دلفان اظهار داشت: افزایش مطالعه از بسیاری آسیب های اجتماعی بخصوص در خانواده ها جلوگیری می کند.
وی افزود : باتوجه به استانداردهای موجود شهرستان دلفان حداقل به چهار کتابخانه دیگر نیاز دارد .
طولابی بیان داشت: کتابخانه دوم شهر نورآباد در دست ساخت است که با بهره برداری از آن تعداد کتابخانه های موجود در شهر نورآباد به 2 کتابخانه افزایش خواهد یافت.
7270/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.