در ادامه این مطب به قلم عباس شاه علی آمده است: بیراه نگفته‌ایم که برای عده‌ای به یک منبع کسب درآمد بی‌دردسر مبدل شده که مستلزم پرداخت هیچ‌گونه عوارض و مالیات و اجاره مغازه و ... نیست.
سوء استفاده از عواطف مردم و مقدسات پشت نقاب متکدیان... اگر بخواهیم موضوع تکدی در جامعه ‌را واکاوی نماییم بیش از آنکه نیازمندی متکدیان به این کسب حاصل گردد، به‌نوعی سوءاستفاده از عواطف پاک و انسانی مردم ایران، کلاه‌برداری و شیادی در پشت پرده تکدیگری هویدا می‌شود.
فقر و فاصله طبقاتی؛
بی‌شک به‌واسطه سوء مدیریت‌ها و ایجاد فاصله طبقاتی در مدیریت کشور نمی‌توانیم منکر فقر در جامعه باشیم و متأسفانه نهادهای اجتماعی و خدمات رسان به محرومین نیز نتوانسته‌اند در راستای کاهش فقر اقدامی کارساز انجام دهند و شاید دلیل اصلی این موضوع نبود هماهنگی، عدم تقسیم وظایف و درنهایت انداختن توپ در زمین یکدیگر و مهم‌ترین موضوع نبود اعتبارات باشد.
در حال حاضر برخی نیازمندان ازجمله مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌باشند و برخی دیگر نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی و انجمن‌هایی نظیر حمایت از خانواده‌های زندانیان و بیماری‌های خاص و ... نیز در حوزه‌های خود فعالیت می‌نمایند، اما برخی نیازمندان به‌واسطه شرایط موجود در چتر حمایتی هیچ‌کدام از نهادها و مؤسسات جا نمی‌گیرند.
اگرچه نهادهای مددرسان اجتماعی به توان بودجه و اعتبارات جمع‌آوری نذورات و صدقات نسبت به پرداخت مبلغی با عناوین مستمری به نیازمندان سعی نموده‌اند مرحمی باشند بر دردهای بسیار آن‌ها، اما یقیناً اگر بخش آموزش مهارت‌ها و ایجاد اشتغال برای مددجویان فعال‌تر گردد و بجای اینکه ماهی به آن‌ها داده شود آموزش ماهیگیری تقویت یابد به‌مرور مشکلات قشر مددجو رفع می‌شود و البته این مستلزم تقویت روحیه کار و تلاش و پرهیز از تن‌پروری مددجویان نیز می‌باشد که متأسفانه بسیاری از آن‌ها ترغیبی به آموزش و کار و تلاش و کسب درآمد بازو ندارند.

متکدیانی که معضل اساسی جامعه هستند
گذشته از نیازمندان واقعی جامعه که اغلب آبرومندانه و با مشکلات فراوان زندگی می‌کنند و حاضر نمی‌شوند تکدی گری نمایند، اما معضل امروز جامعه ما متکدیانی است که بعضاً از این طریق به کسب درآمدهای هنگفت پرداخته و حتی در شهرهای بزرگ به‌عنوان یک مجموعه منسجم و زنجیروار فعالیت می‌نمایند و اخبار دستگیری متکدیان میلیونر و میلیاردر دلیلی بر این مدعاست.
اما در شهرهای کوچک ‌تر نظیر الیگودرز تکدی گری به همان روال سوءاستفاده از عواطف پاک شهروندان و نیز علاقه آن‌ها به اهل‌بیت (س) و یا سوءاستفاده از کودکان صورت می‌گیرد.
در نمونه‌ای شفاف و ساده اگر بخواهیم به روش‌های کسب‌وکار این افراد بپردازیم گذشته از سوءاستفاده متکدیان از نام ائمه اطهار (ع) زنان متکدی مهاجری در این شهر جولان می‌دهند که کمترین شناخت و شاید اعتقادی به حضرت محمد بن حسن (ع) (مراد مردم این دیار) ندارند ولی برای نیل به اهداف خود از نام مبارک ایشان سوءاستفاده می‌کنند.
همچنین متکدیان مهاجر که بعضاً ناقل انواع بیماری هستند تهدید جدی برای سلامت مردم و به‌ویژه جوانان می‌باشند و بعضاً حتی ورود به عنف به منازل و سرقت و ... از ناحیه این افراد ناشناس و غریبه گزارش‌شده است.
امروزه جذب توریست و گردشگر به سرمایه‌ای مطمئن برای توسعه و رونق اقتصادی و فرهنگی مناطق تبدیل‌شده است و بی‌گمان یکی از شاخصه‌های مهم تحقق این خواسته مبلمان شهری و وضعیت زندگی و نوع رفتار و برخورد ساکنان یک شهر می‌باشد و مسافران و گردشگران که برای نخستین بار وارد یک شهر می‌شوند با نگاهی دقیق وضعیت شهر را بررسی نموده و اغلب متوجه معضلاتی می‌شوند که حتی ساکنان همان منطقه از آن بی‌اطلاع می‌باشند و یقیناً یکی از نازیبایی‌های هر شهر جولان متکدیان در سطح معابر و سماجت برخورد ناشایست آن‌ها هست و مسافر و رهگذر نیز بدون اطلاع و توجه به اینکه متکدی مهاجر و ساکن این شهر نیست در ذهن خود تصورات غلطی از وضعیت زندگی مردم و فرهنگ آن‌ها خواهد نمود و راوی قصه‌ای می‌شود که درنتیجه بی‌توجهی مسؤولین و شهروندان نسبت به عواقب عدم جمع‌آوری متکدیان مهاجر و حتی بومی در ذهن او ساخته‌وپرداخته شده است.
کلام آخر؛ ضمن تبریک هفته بهزیستی و قدردانی از زحمات این مجموعه امیدواریم فرماندار محترم شهرستان موضوع جمع‌آوری متکدیان را از سطح شهر در دستور کار جلساتی مکرر قرار داده و با ایجاد یک تعامل و عزم جدی در دستگاه‌های متولی پیگیر این موضوع باشد که یقیناً نقش بسزایی در صیانت از آبروی شهرستان خواهد داشت.
منبع: یافته
3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.