در ادامه این مطلب آمده است: به منظور آشنایی هر چه بهتر با وضعیت موجود سینما در لرستان با سید محمد سیف زاده به عنوان یکی از پیشکسوتان و فعالان سینمایی در این استان گفت وگویی انجام داده ایم که به شرح زیر می آید؛

**ابتدا اشاره ای داشته باشید به پیشینه سینما و تئاتر در لرستان
پیشینه تئاتر مدرن نسبت به سینما از قدمت بالاتری برخوردار بوده چنانکه در اوایل قرن حاضر تئاتر توسط معلمین و مدرسین مانند مرحوم دکتر زرین کوب در دبیرستان های خرم آباد شکل گرفت.
تئاتر لرستان در دهه های 40 و 50 توسط بزرگانی مانند حسین شیدایی، غلامحسین لطفی، محمد رایگان (پدر مسعود رایگان) فعال شد و این افراد به نوعی پایه گذار تئاتر حرفه ای در لرستان محسوب میشوند که توانستند آن را به جایگاه خوبی برسانند و در آن ایام در کنار تئاتر، نقش عمده ای نیز در مدیریت سینماهای خرم آباد بر عهده داشتند.
از طرفی بهترین سینمای استان لرستان نیز سینمای 70 میلی متری رنگین کمان خرم آباد بود که با تلاش ایرج جوادی در دهه 50 شروع به فعالیت کرد.

**اوج فعالیت سینمای لرستان چه زمانی بود؟
بدون شک اوج فعالیت تئاتر لرستان را می توان در دهه 50 و اوایل دهه 60 یاد کرد و اوج فعالیت سینمایی لرستان نیز دهه هفتاد به شمار می رود.

**وضعیت امروز سینمای لرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟
امروزه با گذشت 2 دهه از ساخت آخرین فیلم های سینمایی در لرستان شاهد آن هستیم که سینمای لرستان نسبت به دوران اوج خود فاصله بسیار زیادی گرفته و این موضوع دلایل مختلفی دارد.
اما خوشبختانه تئاتر لرستان امروز وضعیت بهتری داشته و هنرمندان لرستانی توانسته اند نمایش های خوبی در سطح کشور به اجرا در آورند و نامی از تئاتر لرستان در کشور بر سر زبان ها بیاورند.

**دلایل افول سینمای لرستان چیست؟
همانگونه که گفته شد سینمای لرستان با دوران اوج خود فاصله زیادی پیدا کرده که از جمله دلایل آن می توان به بالارفتن هزینه ساخت فیلم و عدم حمایت از فیلم سازی در لرستان و همچنین رعایت نشدن قوانین کپی رایت و صدمه دیدن فیلمسازان از این موضوع اشاره کرد.
از طرفی امروز شاهد آن هستیم که تعداد سالن های تئاتر و سینما در لرستان بسیار اندک است و این در حالی بوده که برای توسعه این هنر نیاز به سالن های بیشتر و بهتری داریم.
با وجود تمام مشکلاتی که از آنها یاد شد از طرفی در دهه های 80 و 90 هیچ حمایتی از سوی دولت از سینمای لرستان نشده است و این بار رکود بیش از پیش این هنر در لرستان افزوده است.

**وضعیت معیشتی فعالان سینمایی در لرستان به چه شکل است؟
در کنار تمام مشکلات سینما و تئاتر لرستان، متاسفانه وضعیت اقتصادی هنرمندان لرستانی در این عرصه از گذشته تاکنون بسیار بد و نامناسب بوده و تاکنون هیچ کس از این هنر در لرستان کسب درآمد نکرده است بلکه افرادی نیز در این راه بدهکار نیز شده اند و تنها هنرمندانی که شغلی غیر از فعالیت هنری داشتند توانستند معیشت خود را بگذرانند.

**حمایت دولت های مختلف از هنرمندان را راضی کننده می دانید؟
عدم حمایت دستگاه ها و مسئولان مختلف از هنر و عدم شناخت آنها از تأثیر هنر بر توسعه فرهنگ و اعتلای جامعه باعث شده است حمایت خوبی از هنر و هنرمندان در لرستان نشود و این در حالی است که با استفاده از همین هنر می توان جاذبه ها و قابلیتهای لرستان را در حوزه های مختلف از جمله ظرفیت های گردشگری و ظرفیت های مناسب برای سرمایه گذاری به خوبی معرفی کرد.
متأسفانه در این سال ها شاهد آن بودیم که مدیران نگاه درستی نسبت به هنر نداشته اند و این مانع پیشرفت آن در لرستان شده استه این در شرایطی است که همه دستگاه ها سرفصل اعتباری خاصی برای حمایت از اقدامات فرهنگی و هنری دارند اما متاسفانه این حمایتها شامل حوزه سینما و تئاتر لرستان نشده است.

**اقدامات انجام شده در راستای معرفی هنر لرستان را مناسب می دانید؟
خیر؛ چرا که بسیاری از مدیران هنر را صرفا در برگزاری نمایشگاه ها و نشان دادن لباس و صنایع دستی این دیار معطوف و محدود کرده اند در حالی که ظرفیت های بیشمار دیگری نیز در فرهنگ و هنر استان برای معرفی هرچه بهتر وجود دارد.

**چگونه می توان سینمای لرستان را بار دیگر رونق بخشید؟
امروز رونق سینما نیازمند هزینه بسیار سنگینی است و در استان لرستان تأمین این گونه سرمایه ها از سوی هنرمندان امکان پذیر نیست لذا این هنر نیاز به توجه ویژه تری از سوی مسئولان و دستگاههای مختلف دارد.
به منظور رونق سینما و تئاتر در لرستان نیازمند ساخت سالن های بزرگ و سینمایی در شهرها و حتی روستاهای بزرگ هستیم و دولت باید از جنبه های مختلف از این هنر حمایت کنند که از جمله راههای آن تأمین بخشی از هزینه ساخت فیلم ها است.
مشکلات موجود باعث شده است تا امروز حتی در حوزه سریال سازی نیز شاهد رکود در لرستان باشیم چنانکه قبلا آثاری در لرستان تولید میشد اما امروز مشابه آنها را نمی بینیم.

**با توجه به شرایط موجود آیا می توان به آینده سینمای لرستان امید داشت؟
بله، بدون شک با تلاش و برنامه ریزی مناسب و حمایت های لازم می توان به آینده امیدوار بود تجربه نشان داده است در استان هایی که شرایط مناسب بوده و زیرساخت های لازم در حوزه سینما و تئاتر وجود داشته و حمایت های لازم از سوی مسئولان صورت گرفته است شاهد وضعیت مناسب این هنر در بوده ایم، لذا می توان با برنامه ریزی مناسب وضعیت تئاتر و سینمای لرستان را بهبود بخشید.
هرچند در لرستان کارخانه ها و شرکت های بزرگ که بخواهند در حوزه فیلم سازی و هنر تئاتر ورود پیدا کرده و بخواهند حمایت لازم را در این زمینه داشته باشند اندک است، اما بدون شک اگر بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کند و دولت نیز در کنار آن حمایت های لازم را انجام دهد می توان به احیای هنر تئاتر و سینما در لرستان امیدوار بود.
منبع: ماهنامه جهش نو
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.