به گزارش ایرنا، الهیار ملکشاهی روز یکشنبه در آیین بهره برداری از سیلوی 50 هزار تنی کوهدشت افزود: آخرین جلسه در خصوص سد معشوره ماه جاری به همراه استاندار لرستان در وزارت نیرو برگزار و نتایج مطلوبی حاصل شد.
وی اظهار داشت: طرح سد معشوره پبش از این برای مطالعات و بازبینی متوقف شده بود اما در حال حاضر دولت پشتیبان اجرای طرح است.
ملکشاهی تصریح کرد: امسال اعتبار به نسبت خوبی برای این طرح اختصاص یافته و عملیات اجرایی ان 2 هفته گذشته آغاز شده است.
وی گفت: با توجه به تغییر روش جدیدتری برای احداث سد، این روند نسبت به برنامه قبلی سرعت و دفقت بیشتری خواهد داشت.
وی بیان کرد: با احداث و بهره برداری از سد معشوره دست کم 100 میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود که 23 میلیون متر مکعب برای آب شرب و صنعت و مابقی در بخش کشاورزی استفاده می شود که زمینه تحول بزرگی در منطقه فراهم می کند.
نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجموعه مدیریت ارشد استان اجرای این سد را به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های خود پیگیری کرده چرا که بدون شک، اجرای این طرح خواسته اصلی 95درصد مردم کوهدشت است.
سد معشوره استان لرستان مصوب سفر هیات دولت در 12 سال گذشته است که در سال های اخیر به دلیل اختلاف میان وزرات نیرو و مسئولان استانی بر سر نوع کاربرد ان و همچنین انچه نداشتن مجوز ماده 215 عنوان می شد، متوقف و مسکوت مانده بود.
علیرغم اغاز عملیات اجرایی و مقدمات این طرح توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبا (ص)، طرح تعطیل شده بود و مردم کوهدشت با وجود همجواری 2 رودخانه بزرگ کشکان و سیمره، از شهرهای خشکسالی زده استان و کشور محسوب می شوند که تنها 10 درصد اراضی کشاورزی آنها آبی است.
برای احداث سیلوی 50 هزار تنی کوهدشت 140 میلیارد ریال هزینه شده که 110 میلیارد ریال آن آورده بخش خصوصی و مابقی تسهیلات بانکی است که با بهره برداری از این واحد، ظرفیت ذخیره گندم در کوهدشت به 100 هزار تن رسید و مشکل صف های طولانی کامیون داران برای تحویل این محصول، برطرف می شود.
در حال حاضر 800 هزار تن سیلوی مکانیزه در استان ایجاد شده و کار احداث 200 هزار تن سیلوی جدید در شهرهای الشتر، دلفان، ازنا و بروجرد در دست انجام است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.