به گزارش ایرنا برای کنکاش در خصوص نحوه عبور از این بحران که علاوه بر شهروندان گریبان کشاورزان را نیز گرفته است نظر کارشناسان در میزگرد ایرنا دفتر بروجرد مورد بررسی قرار گرفت.
شرکت کنندگان در میزگرد ایرنا بر مشارکت مردم، رعایت اصلاح الگوی مصرف، آگاهی شهروندان از وضعیت منابع آبی و انرژی، اصلاح الگوی کشت و شیوه درست مصرف برای عبور از تنش کم آبی و انرژی تاکید کردند.
70 درصد از آب شرب شهرستان بروجرد از منابع زیر زمینی و چاه ها تامین می شود که برداشت آن نیز به برق وابسته است.
میزان بارش ها درشهرستان بروجرد 410 میلی متربوده که نسبت به سال گذشته با کاهش 30 درصدی همراه است.
علاوه براصلاح مدیریت مصرف برق وآب باید تلاش شود تا میزان مصرف حامل های انرژی از سوی دستگاه های خدمات رسان برای مشترکان از سقف مشخص برخوردار باشد.
اجرای برنامه های تشویقی برای مشترکان کم مصرف، کاهش ساعت کار اداری درماه های گرم سال، تشویق کشاورزان به صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری ازهدررفت آب در طرح های عمران شهری، نظارت برفعالیت کارواش ها و قالیشویی ها از دیگر راهکارهای است که باید برای عبور از تنش کم آب ارائه شود.

*** مشکلات کم آبی و کمبود انرژی با مشارکت مردم محقق می شود
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بروجرد در میزگرد راهکارهای اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی درانرژی ومنابع آب گفت: برای تحقق و اصلاح الگوی مصرف مشارکت جدی مردم اساسی و نیازاست.
احمد گودرزیان افزود: مردم باید به مسئولان اعتماد کنند و با رعایت نکات مهم صرفه جویی درانرژی که توسط کارشناسان و مسئولان ارائه می شود به اصلاح الگوی مصرف کمک کنند.
وی اظهارداشت: در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی مردم با ایستادگی و اعتماد کامل به مسئولان پیروزی کشور را درمقابل رژیم بعث عراق و همپیمانانش رقم زدند.
معاون سیاسی واجتماعی فرماندار بروجرد اضافه کرد: جنگ آبی شروع شده ولی متاسفانه عده ای هنوز صدای گلوله های آن را نشنیده اند و اعتقادی به مقابله و پدافند غیرعامل ندارند که در این راستا باید آگاهی بخشی و آگاه سازی انجام شود.
گودرزیان با اشاره به اینکه باید پدافند غیرعامل را باید درحوزه انرژی جدی بگیرم، ادامه داد: دستگاه های مرتبط با انرژی مانند آب و برق باید خود را برای روزهای سخت و بحرانی آماده کنند تا بتوانیم هرچه بهتر از تنش کمبودها در این حوزه مقابله کنیم.
وی ادامه داد: پدافند غیرعامل و آمادگی برای مقابله با بحران باید از ادارات آغاز شود وهمه دستگاه ها باید با اصلاح الگوی مصرف به تحقق این مهم کمک کنند.

*** فرهنگ صرفه جویی در کشور نهادینه شود
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بروجرد بیان کرد: فرهنگ صرفه جویی باید در کشور نهادینه شود و همه مردم باید به این مهم اعتقاد داشته باشند که اگر بخواهند اینگونه مصرف کنند درآینده نزدیک بحران آب به وجود خواهد آمد.
وی اظهارداشت: اقدامات موثری درکاهش مصرف آب و برق و سایر حامل های انرژی در ادارات و اماکن عمومی و خصوصی وجود دارد که در صورت رعایت این نکات کمبودی دراین موارد نخواهیم داشت.

*** تغییر اقلیم مهمترین عامل تنش کم آبی
رئیس جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه تنش کم آبی در شهرستان بروجرد به دوره 20 سال گذشته برمی گردد، گفت: تغییراقلیم و قرار گرفتن در منطقه خشک امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و کشاورزی با کمبود آب روبرو خواهد شد.
رضا امینی اظهارداشت: منطقه اشترینان در2 دهه پیش دارای کشاورزی پررونق با قنات ها و چاه های پرآب بوده است ولی متاسفانه خشکسالی 80 درصد کشاورزی بخش اشترینان را از بین برده است.

*** 100هکتار از باغات اشترینان در20 سال گذشته از بین رفته اند
وی افزود: 100 هکتار از بهترین باغات اشترینان در طول 20 سال گذشته در اثر خشکسالی از بین رفته اند و این روند در اثر بروز خشکسالی در انتظار دیگر مناطق بروجرد هم است.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد بیان کرد: پایین رفتن عمق آب های زیر زمینی در دشت سیلاخور از سه متر به 130 متر نشانه خوبی نیست و باید با مدیریت منابع آب از مشکلات جدی خودداری کنیم.
امینی ادامه داد: الگوی کشت در سال 93 ابلاغ و این الگو به کشاورزان اطلاع رسانی شده است ولی متاسفانه به دلایل مختلف اقتصادی کشاورزان رغبتی به رعایت الگوی کشت ندارند و همواره به سمت کشت محصولات آب دوست تمایل دارند.
وی افزود: کشاورزان باید برای مدیریت منابع آبی آموزش های لازم را فرا بگیرند و در این راستا کلاس های آموزشی و ترویجی در روستا ها برگزار شده است.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد با اشاره به اینکه کشاورزان مهاجرمقید به رعایت الگوی کشت نیستند، گفت: کشاورزان مهاجر با اجاره زمین های کشاورزی اقدام به کشت محصولات آب دوست می کنند که دراین راستا سطح زیر کشت این محصولات در شهرستان از 2هزار و 700 هکتار در سال گذشته به سه هزار و 500 هکتار در سال زراعی جاری افزایش یافته است.
امینی افزود: برای جلوگیری از کشت محصولات آبدوست تاکنون 500 کشاورز متخلف شناسایی و به سازمان آب منطقه ای بروجرد معرفی شده اند.

*** الگوی بارندگی در کشور تغییر کرده است
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری بروجرد با اشاره به اینکه ایران در نیم کره خشک زمین واقع شده و سابقه دیرینه درخشکسالی دارد، گفت: الگوی بارندگی عوض شده و نوع بارش ها از ملایم و دانه های ریز به رگباری ودرشت تغییرکرده است.
حبیب اله حدادی اظهارداشت: برای مدیریت منابع آب باید سقف مصرف تعریف شود این موضوع درکشورهای اروپایی به خوبی اجرا می شود.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری بروجرد اضافه کرد: سقف مصارف مردم دربخش آب وبرق باید تعیین شود وکسانی که مصارف بالا دارند ازمصرف تعریف شده استفاده کنند.
حدادی افزود: برای تامین آب شرب هزینه های هنگفتی صرف می شود ومصرف بی رویه آب یک اقدام نابجاست و باید فرهنگ مصارف در بین مردم نهادینه شود.
وی بیان کرد: تولید روزانه آب شرب دربروجرد 76 هزارمترمکعب است که مصرف 84 هزارمترمکعب است که برای جبران آن از ذخیره استفاده می شود.

*** کمبود برق در بروجرد تا 2 ماه آینده ادامه دارد
مدیرامورتوزیع برق بروجرد گفت: کمبودهای موجود در بخش برق شهرستان تا 2ماه آینده ادامه دارد و قطعی هایی نیز به صورت سراسری اجرا می شود.
محمدعلی خسروی اظهارداشت: با توجه به کمبود بارندگی سال گذشته وکاهش شدید ذخایر آب پشت سدها از میزان تولید برق نیروگاه های آبی تا 70 درصد کاسته است.
وی بیان کرد: سال گذشته 11هزارمگاوات برق درنیروگاه های آبی کشور تولید شد که این مهم درسال جاری به حدود پنج هزارمگاوات رسیده است.
مدیرامورتوزیع برق بروجرد اضافه کرد: در کنارکاهش 70 درصدی نیروگاه های آبی مصرف برق از ابتدای تیرماه نسبت به مدت مشابه گذشته 6 درصد رشد داشته است.
خسروی ادامه داد: باید با صرفه جویی و استفاده بهینه ازانرژی دراین ایام از اعمال خاموشی ها جلوگیری کرد زیرا اعمال خاموشی از حوزه استان و شهرستان خارج است.
وی تاکید کرد: مدیریت شبکه ملی برق ایران خطوط 20 کیلو ولت کشور لحظه ای رصد می کند و براساس اولویت و نوبت بندی همه خطوط مورد نظر به جز خطوط اختصاصی درهرمنطقه کشور را برای 2ساعت قطع می نماید و از طریق بی سیم پست انتقال به شهرستان اطلاع رسانی می شود.
مدیرامورتوزیع برق شهرستان بروجرد یادآورشد: رهایی ازبحران کمبود برق نیازمند همکاری مستمر 33 میلیون مشترک ایرانی است زیرا با 15درصد صرفه جویی در مصارف غیر ضروری می توان از این تنش عبورکرد.

*** مصرف برق دستگاه های دولتی درفصل تابستان رصد می شود
خسروی اظهارداشت: با توجه به کمبود برق در کشور و قرار گرفتن در فصل گرما دولت توجه جدی داشته و راهکارهایی را رئیس جمهوری ارائه داده است.
وی گفت: مصرف برق تمام دستگاه های دولتی وعمومی توسط تیمی متشکل ازدستگاه های خدمات رسان و نماینده فرمانداری شهرستان ها به صورت هفتگی و به طورنامحسوس کنترل و ثبت می شود وبا مدت مشابه سال گذشته مقایسه می کند.
مدیرامورتوزیع برق شهرستان بروجرد افزود: در صورتی که براساس دستور رئیس جمهور 30 درصد کاهش نداشته باشد مسئول دستگاه برکنارخواهد شد و در مرحله اول نیز اگر کنترل صورت نگرفته باشد همان لحظه برق دستگاه قطع خواهد شد.

***طرح های تشویقی راهکاری برای رعایت الگوی مصرف
خسروی با اشاره به برنامه تشویقی وزارت نیرو برای مشترکان اظهارداشت: مشترکان بخش کشاورزی که درتابستان 11 درصد برق مصرفی این شهرستان را به خود اختصاص می دهند در صورت همکاری با امور برق و تعطیلی در ساعات اوج مصرف بهای قبض مصرفی 20 ساعت آنها در روز رایگان محاسبه خواهد شد.
وی ادامه داد: تاکنون 326 مشترک آب و چاه کشاورزی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.
مدیرامورتوزیع برق بروجرد بیان کرد: برای مشترکان صنعتی نیز برنامه های تشویقی اعمال شده که با اخذ تفاهم نامه می توانند علاوه بر صرفه جویی از طرح ها بهره مند شوند.
خسروی اضافه کرد: ازجمله برنامه ها با تعطیلی جمعه و بین هفته و همچنین تعطیلات سالانه یک هفتگی واحدهای تولیدی به تابستان و استفاده از ژنراتور در ساعات اوج مصرف وانجام تعمیرات سالیانه در فصل تابستان علاوه بر جلوگیری از خاموشی به اقتصاد خود نیز کمک می کنند.
وی یادآور شد: تاکنون 50 واحد صنعتی تفاهم نامه استفاده از این برنامه امضا کرده اند و این مهم برای واحدهای تجاری نیز اعمال می شود.
مدیر امور توزیع برق شهرستان بروجرد گفت: ساعات اوج مصرف کشور از شب به روز تغییر پیدا کرده و ساعت خاموشی از 11 صبح تا 18عصر و از 19 تا 23 شب اعمال می شود.

*** رعایت الگوی مصرف نیاز با فرهنگ سازی دارد
مدیرشرکت آبفار بروجرد با اشاره به وجود 133 روستای تحت پوشش شرکت آبفار افزود: 22هزار مشترک روستایی در شهرستان وجود دارد و تاکنون مشکلی در بحث کمبود آب به وجود نیامده است.
محمد بشیری بیان کرد:مهمترین فاکتور رعایت اصلاح الگوی مصرف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به افراد جامعه ومشترکان است که این مهم در سال های اخیر در کشورمغفول مانده است.
وی گفت: از آب شرب لوله کشی برای مصارف نظیر کشت محصولات آب دوست استفاده می شود که باید با فرهنگ سازی و اصلاح الگوی کشت در راستای جلوگیری از این مهم اقدام شود.
مدیر شرکت آبفار بروجرد اضافه کرد: اجرای پدافند غیرعامل در بحث مصرف بهینه آب و برق ضروری است و مشترکن روستایی نیز باید اجرای این مهم را در دستور کار قرارداده وهمکاری لازم را با دستگاه خدمات رسان انجام دهند.
بشیری ادامه داد: مشترکان آبفار باید با پرداخت به موقع قبوض مصرفی خود شرکت آب وفاضلاب روستایی را درارائه خدمات بهتر یاری نمایند.
وی مجموع روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می شوند را سه روستا عنوان کرد افزود: این مناطق از گذشته مشکل کمبود آب داشته و ارتباطی به بحران کم آبی فعلی ندارد.
7190/7273/6052
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.