مهدی زکی پور: بدون شک در کنار لحاظ کردن این فاکتورها، اصلاح فرهنگ مصرفی مردم که مصرف‌کننده نهایی کالا و خدمات هستند امری مهم و ضروری است که می‌تواند در اصلاح سیاست‌ها و رویکردهای مسئولین درزمینهٔ اقتصادی مؤثر باشد؛ چراکه حلقه نهایی زنجیره‌ی اقتصادی یک کشور و محور اصلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی مصرف‌کنندگان هستند.
آنچه بر اصلاح الگوی مصرف و دستیابی به فرهنگ بهینه مصرف در کشور دارای اهمیت است خیزش و حرکتی عمیق از سوی مسئولان و آحاد جامعه است، بدین‌سان می‌بایست همگی این اصل را ضروری دانسته و فعالیت‌های خود را در راستای رسیدن به این مهم برنامه‌ریزی نمایند.
فرهنگ‌سازی یکی از پیش‌نیازهای این مسیر برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمینه‌سازی ذهنی و فرهنگی برای اقشار مختلف جامعه است، هر فردی در جامعه باید مصرف بهینه منابع را از وظایف و اولویت‌های خود در زندگی قرار دهد تا شکوفایی در همه‌ی حوزه‌های ملی تحقق یابد، بی‌شک الگوی مصرف بدون فرهنگ‌سازی راه به‌جایی نخواهد برد.
از دیگر راه‌های رسیدن به استفاده صحیح منابع توسط جامعه، استفاده و بهره‌گیری از رسانه‌ها برای آموزش و آگاهی بخشی اقشار مختلف مردم در این راستاست، رسانه‌ها به‌عنوان چشم و گوش جامعه می‌توانند بااطلاع رسانی و آموزش مصرف بهینه، دررسیدن به این مهم نقش بسزا و تأثیرگذاری را ایفا نمایند.
گنجاندن شناخت و آشنایی با مبانی الگوی مصرف، در حوزه‌های آموزشی یکی دیگر از راه‌های استفاده صحیح و مصرف بهینه منابع ملی است. مطمئناً اگر در مدارس و آموزشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی چگونگی درست مصرف کردن را به افراد بیاموزیم خواهیم توانست گامی مهم و مثبت در این راستا برداریم که این امر مستلزم برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری توسط دستگاه‌های آموزشی و خدماتی در سراسر کشور است، گنجاندن اصلاح در نظام آموزشی کشور می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که هر چه سطح آموزش بالاتر می‌رود اطلاع و آگاهی بیشتری در خصوص درک و ضرورت اصلاح مصرف در جامعه صورت پذیرد.
مشارکت و همت دستگاه‌های خدماتی مانند برق، گاز و آب در آموزش مشترکان برای مصرف بهینه و صحیح نیز می‌تواند تأثیر فراوانی بر عدم هدر رفت انرژی و سرمایه ملی بگذارد، این آموزش‌ها از طریق قبوض مصرفی نیز امکان‌پذیر است. این شرکت‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی در راستای کاهش هدر رفت انرژی و مصرف بهینه ایفا نمایند.
در شرایط فعلی که بحران کمبود منابع انرژی و ملی کشور را تهدید می‌کند، مسئولین و آحاد مختلف جامعه باید با برنامه‌ریزی و تعهد درراه مصرف بهینه خیز بردارند و مانع هدر رفت این منابع شوند.

*فعال حوزه فرهنگی و رسانه ای

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 953858
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.