به گزارش ایرنا، در حال حاضر 2 هزار و 900 تعاونی در استان فعال است که درمجموع 970 هزار و 69 نفر شامل 429 هزار و 776 نفر زن و مابقی مرد در این تعاونی ها عضو هستند.
در مجموع تعاونی های استان لرستان 27 هزار و 365 نفر اشتغال دارند و میزان اشتغال برای بانوان در بخش تعاونی های استان چهار هزار و 240 نفر است.
توجه کمی و کیفی به تعاونی ها از دیدگاه کارشناسان در این عرصه نکته حائز اهمیتی است یعنی به رغم اینکه تمام دولت ها و سلیقه ها در ظاهر موافق با ایجاد تعاونی ها هستند اما در عمل ممکن است به گونه ای رفتار کنند تا به روند توسعه تعاونی ها آسیب وارد شود.
به عبارتی ممکن است تعاونی ها صرفا به ظاهر مورد توجه قرار گرفته باشند و در اینصورت با وجود اینکه تعداد و شمار تعاونی رو به افزایش گذاشته است اما در کیفیت و در عمل رو به کمال نبوده اند.
نقش و جایگاه تعاونی ها و قابلیت آنها در رونق و توسعه اقتصادی استان لرستان، تاثیر آنها بر تقویت کار گروهی و قدرتی که در تجمیع سرمایه های خرد و کوچک دارند در میزگردی با حضور مسئولان و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** تعاونی ها تجمعی از سرمایه های خرد و کوچک
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این میزگرد خبری گفت: یکی از مسائل مورد تاکید دین اسلام که در عین حال مورد تاکید وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی است توجه به کار گروهی و کار جمعی است و این کار جمعی در حوزه اقتصادی نیز در قالب ایجاد و تشکیل تعاونی ها شکل می گیرد.
علی آشتاب افزود: با توجه به اینکه کار گروهی برگرفته از آرا و اندیشه های متفاوت است می توان با سوق دادن و جهت دادن افکار، اندیشه و سرمایه ها در این جهت به نتایج خوبی دست یافت.
وی اضافه کرد: تعاونی ها با جمع کردن سرمایه های خرد، کوچک و متوسط و ایجاد یک تشکل در توسعه و رونق اقتصادی اثربخش هستند.

** توسعه فرهنگ کار جمعی؛ راهبردی مهم در توسعه تعاونی ها
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعلی لرستان اظهار داشت: از بین راهبردهای مختلف برای توسعه تعاونی ها، توسعه فرهنگ تعاون که همان کار جمعی و گروهی است به عنوان مهمترین راهبرد به شمار می رود زیرا مردم با همکاری، انسجام و با هم بودن می توانند در قالب یک تعاونی، اهداف مشترکی در راستای رونق و توسعه اقتصادی برای خود ترسیم کنند.
وی با تاکید بر لزوم توانمند و به روز کردن مدیریت تعاونی ها و نیروی انسانی در بخش تعاونی های استان افزود: یکی از اهداف تعاونی ها تامین نیاز مشتری است لذا نیروی انسانی شاغل در این تشکل ها باید متناسب با نیاز مشتری فعالیت کنند.
آشتاب تحکیم تعاملات شبکه ای را یکی از راهبردهای توسعه تعاونی ها خواند و گفت: تعاونی ها در بخش های مختلف می توانند تامین کننده نیازهای اولیه یکدیگر باشند و از این طریق بنیه مالی یکدیگر را تقویت کنند.
وی افزود: این کار با تعامل بین دستگاهی و متولیان بخش های مختلف اقتصادی در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی قابل انجام است.

** لزوم ایجاد مشوق مالی و بیمه ای برای رونق تعاونی ها
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ایجاد مشوق های مالی را برای رونق تعاونی ها ضروری خواند و گفت: هر فعالیتی اگر می خواهد موفق باشد باید بتواند محصولی رقابتی تولید کند تا با قیمتی مناسب به فروش برسد.
وی افزود: در این راستا تعاونی ها به این سمت سوق داده می شوند تا از منابع مالی و تسهیلات طرح های اشتغال روستایی و فراگیر و طرح هایی همچون طرح کارورزی استفاده کنند.
این مسئول ایجاد مشوق بیمه ای برای تعاونی ها را لازم دانست و اظهار داشت: با ایجاد مشوق بیمه ای می توان نیروی انسانی را حفظ و از این سرمایه به نفع تعاونی ها استفاده کرد.
وی از برنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای سوق دادن تعاونی ها به سمت اجرای طرح کارورزی خبر داد و گفت: هدف از طرح کارورزی صرفا طی یک دوره چند ماهه توسط فارغ التحصیل در یک بنگاه اقتصادی نیست بلکه با این اقدام سعی می شود مشکل ضعف مهارت دانشجویان و دانش آموختگان رفع شود.
آشتاب با بیان اینکه یکهزار و 413 نفر در سال 96 در طرح کارورزی عقد قرارداد شدند، افزود: در واقع با این اقدام سعی می شود مشکل ضعف مهارت دانشجویان و دانش آموختگان مرتفع شود و خود آنها قابلیت تبدیل شدن به کارآفرین را داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم توسعه بازار تعاونی ها اظهار داشت: باید با تقویت و پیوند تولید و بازار، تولید متناسب با نیاز مشتری صورت گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تامین نظارت بر تعاونی ها را از راهبردهای توسعه تعاونی ها دانست و افزود: ما نظارت ارشادی و نقش یک مشاور در تعاونی ها را داریم و در واقع با شیوه نظارت بر تعاونی ها می خواهیم به نحو مطلوبی تزریق سرمایه، ایجاد مشوق های مالی و آموزش های لازم ارئه شود.

** تعاونی ها زمینه ساز حضور تمام اقشار در اقتصاد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در حال حاضر تعداد 2 هزار و 900 تعاونی در بخش های مختلف در لرستان فعال هستند البته تعداد تعاونی ها چهار سال پیش بیشتر بود ولی با پالایش صورت گرفته و شناسنامه دار کردن تعاونی ها این تعداد کاهش یافت.
وی افزود: فعالیت تعاونی ها متغیر است یعنی ممکن است یک تعاونی 40 درصد و تعاونی دیگر 100 درصد فعالیت داشته باشد.
آشتاب اظهار داشت: در مجموع تعداد 970 هزار و 69 نفر در این تعاونی ها عضو هستند که از این تعداد 429 هزار و 776 نفر زن هستند.
وی افزود: مجموع اشتغال ایجاد شده از بابت این تعاونی ها 27 هزار و 365 نفر است که سهم بانوان از این بین چهار هزار و 240 نفر است.
این مسئول گفت: حضور در تعاونی ها می تواند زمینه ساز حضور تمام اقشار به ویژه بانوان در زمینه های صنایع دستی و مشاغل خانگی باشد.

** ایجاد 72 تعاون روستا در لرستان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان طرح هزار تعاون، هزار روستا را از طرح های این وزارتخانه برای توسعه تعاونی ها در سطح کشور عنوان کرد و گفت: این طرح بدنبال ایجاد زیرساخت و امکانات رفاهی در روستاها برای تحقق مهاجرت معکوس است و در قالب این طرح در هزار روستای کشور، هزار تعاونی ایجاد می شود.
وی افزود: دراین طرح بیشترین فعالیت های اقتصادی و تولیدی به منظور ایجاد اشتغال و رفاه در روستاها در قالب این تعاونی ها انجام می شود.
آشتاب اظهار داشت: سهم استان لرستان در این طرح 72 تعاونی است که تاکنون تعداد 60 تعاونی تشکیل شده و 42 تعاونی نیز ثبت نهایی شده است.
وی افزود: علاوه بر این، ایجاد 100 تعاونی دیگر در استان لرستان در حال پیگیری است.

** 290 تعاونی لرستان تحت برنامه های حمایتی
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه 290 تعاونی لرستان امسال تحت برنامه های حمایتی هستند، گفت: حمایت هایی همچون معافیت بیمه ای، معافیت مالیاتی، تزریق سرمایه و آموزش نیروی انسانی شامل این برنامه های حمایتی می شود.
وی افزود: طی سال های 96 و 97 به منظور بهره گیری از ظرفیت تعاونی ها در توسعه مشاغل خانگی، 69 تعاونی به بانک ها معرفی شده است.
آشتاب اظهار داشت: یکی از جهت گیری های مورد توجه در توسعه مشاغل خانگی رفتن به سمت کار گروهی و جمعی است تا بتوان با بهره گیری از ظرفیت تعاونی ها به نوعی هدفمندی در مشاغل خانگی صورت گیرد.

** تلقی نادرست جامعه از کار و تاکید بر پشت میزنشینی
وی درخصوص برخی مشکلات و چالش های تعاونی ها گفت: مسئولیت مشترک بین تعاونی ها در موفقیت و عدم موفقیت آنها بسیار موثر است و در واقع می توان گفت یکی از نقاط قوت فعالیت های حوزه تعاون همین مسئولیت مشترک است تا فرآیند تعالی و ارتقا صورت گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه کار تعریف نادرست از کار است و اینکه تصور می شود کار به معنی پشت میزنشینی است.
وی کار را انجام فعالیت موثر اقتصادی برای ایجاد درآمد معنی کرد و اظهار داشت: ما در حوزه فرهنگ کار مشکل داری فرهنگ کار متناسب با شرایط بیکاری در استان وجود ندارد و کار تنها در پشت میز نشینی تلقی می شود که این فرهنگ باید با همکاری بنی دستگاهی اصلاح شود.
آشتاب گفت: در همین راستا باید هر کسی از هر توانایی اعم از قلم، زیان و فکر و اندیشه برخوردار است باید درارتقای فرهنگ کار گام بردارد و در عین حال به سمت فرهنگ کار گروهی پیش رفت که این کار باتوسعه تعاونی ها محقق می شود.
مدیر کل تعاون، کار ور فاه اجتماعی گفت: برخی نگاهشان به تعاونی ها صرفا نگاهی بر مبنا گرفتن تسهیلات است در حالیکه ظرفیت واقعی تعاونی بر اساس بهره گیر ی از فکر و اندیشه های متنوع است که گاهی حتی بدون هیچ سرمایه ای هم قابل انجام است.
وی گفت: هنوز به درکی کامل و جامع در حوزه تعاونی ها نرسیده ایم که این فرهنگ و درک و آموزش باید هم توسط مردم و هم توسط دولت صورت گیرد.

** معرفی الگوهای برتر تعاونی ها برای ایجاد انگیزه در جامعه
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: به منظور تشویق مردم به توسعه تعاونی ها بعنوان بخشی اثرگذار در رونق و توسعه اقتصادی در هفته تعاون همه ساله از تعاون های برتر تجلیل می شود که این کار در لرستان نیز انجام می شود.
وی افزود: در سال گذشته تعداد چهار تعاون گر برتر که در بخش هایی همچون فرش، پوشاک، گیاهان دارویی و شرکت های دانش بنیان فعالیت می کردند در سطح کشوری معرفی و تجلیل شدند.

** محقق نشدن سهم 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد
رئیس اتاق تعاون استان لرستان نیز در این میزگرد خبری گفت: تعاون یکی از زیباترین کلماتی است که در فرهنگ ما و سایر جوامع وجود دارد.
رحمت الله سهرابی افزود: تعاون احساس خوشنودی و خوشحالی در هر زمینه ای ایجاد می کند تا جائیکه در دین مبین اسلام نیز بر این مهم تاکید شده است.
وی اظهار داشت: در بحث اقتصادی، تعاونی ها نشات گرفته از کشور انگلستان هستند و به دلیل داشتن تفکری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کل جهان فراگیر شدند.
رئیس اتاق تعاون استان لرستان گفت: افراطیون در بحث تعاون معتقدند همه چیز حتی حکومت هم باید تعاونی باشد.
وی افزود: اوایل انقلاب تجار و بازرگانان از ایجاد تعاونی نگران بودند چراکه با عضویت همه مردم و توزیع کالای مصرفی سود بین مردم تقسیم می شد و چیزی نصیب تجار نمی شد.
سهرابی اظهار داشت: متاسفانه کشور ایران در راه اندازی تعاونی های مصرف محله ای موفق نبود چراکه تعاونی واقعی تشکیل نشد و افراد از ماهیت تعاونی بی اطلاع بودند.
وی ادامه داد: قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم تعاون به 25 درصد اقتصاد کشور برسد که متاسفانه این هدفگذاری غیر واقعی بود و موفقیت آمیز نبود و اکنون که برنامه ششم نیز رو به اتمام است همچنان سهم 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد محقق نشده است.

** فعالیت در قالب تعاونی و بهبود نظارت ها
رئیس اتاق تعاون استان لرستان اقدامات انجام شده از زمان تاسیس وزارت تعاون را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی تعاونی ها منشا خیر و برکات زیادی بودند و تولید کشور افزایش یافت.
وی افزود: فعالیت های تعاونی های مصرف در زمان جنگ تحمیلی در جهت توزیع عادلانه کالاها بسیار موفق بود و اکنون نیز می توان از این الگوها استفاده کرد.
سهرابی بیان کرد: منافع تعاونی ها به چندین نفر می رسد و افراد در سود و درآمد تعاونی بهره مند می شوند.
وی افزود: نظارت بر تعاونی ها راحت تر از نظارت بر صنوف است چراکه صنوف منافع فردی دارند و در مسائل اقتصادی واقعیات را کتمان می کنند.
وی اضافه کرد: در قالب شرکت تعاونی همه چیز آشکار است و حکومت قادر به نظارت واقعی است.

** نقش تعاونی ها در اشتغالزایی
رئیس اتاق تعاون لرستان اشتغال را از مشکلات اصلی کشور دانست و گفت: در قالب تعاونی می توان بخشی از اشتغال را ساماندهی و جبران کرد.
وی افزود: در بخش خصوصی از سرمایه شخصی فرد و از تسهیلات می توان استفاده کرد در صورتیکه در تعاونی می توان انباشت سرمایه های کوچک را داشت.
سهرابی با بیان اینکه با انباشت سرمایه های کوچک در تعاونی ها می توان اقدامات فراوانی انجام داد، اظهار داشت: در سال جاری در طرح روستا تعاون 67 تعاونی از تسهیلات بهره مند شدند که بیانگر بهره مند شدن افراد زیادی از این امکانات است.
وی افزود: بخش تعاون یکی از بخش های راهگشا در تولید، اشتغال، انباشت سرمایه و استفاده عادلانه از سرمایه های عمومی است.
سهرابی تاکید کرد: در ایران اسلامی رونق همراه با توسعه عدل مدنظر است و باید از ایجاد شکاف ها جلوگیری کرد.

** رفع چالش ها توسط مردم در قالب تعاونی ها
رئیس اتاق تعاون لرستان با بیان اینکه رفع چالش ها توسط مردم موثرتر از ورود دولت است، گفت: درصورت رفع چالش ها از جانب مردم، دولت و مسئولان مجبور به رفع چالش ها می شوند.
وی افزود: دریافت تسهیلات توسط تعاونی ها گاهی به قدری طولانی می شود که تعاونی ها از دریافت تسهیلات منصرف می شوند.
سهرابی یکی از دلایل کندی روند دریافت تسهیلات را ناآشنایی افراد با قوانین و مقرارت دانست و اظهار داشت: فرآیند تاسیس شرکت تعاونی در کشور ما فرآیندی زمانگیر است که دلیل آن آشنا نبود افراد با قوانین و مقرارت و شیوه های کار می باشد.
به گفته سهرابی در صورت آشنایی مردم با تعاونی و ویژگی های آن بیش از 25 درصد مردم به سمت اقتصاد به شکل تعاونی حرکت می کنند.
وی افزود: تعاونی نیازمند تبلیغات نیست و به دلیل نفع فردی طرفداران بسیاری دارد.
وی اظهار داشت: اگر مردم تعاونی های واقعی را بشناسند و زیبایی های آن را درک کنند به صورت خودکار در این قالب قرار می گیرند.

** ضعف در ساختار آموزشی بزرگترین چالش تعاونی ها
مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این میزگرد خبری گفت: قانون اساسی به عنوان قانون مادر ایران اقتصاد کشور را براساس دولتی، تعاونی و خصوصی استوار می داند.
مجتبی شجاعی با بیان اینکه شرکت های تجاری براساس قانون تجارت به هفت بخش تقسیم می شوند، افزود: در سیاست های اصل 44 قانون اساسی ابلاغی مقام معظم رهبری شرکت های تعاونی سهامی عام برای بالا بردن سهم تعاونی در اقتصاد اضافه شده اند.
وی اظهار داشت: در تعاونی های سهامی عام از قانون تجارت استفاده می شود لذا شرکت های تعاونی دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و نظارت اداره تعاون نظارت اطلاعی و ارشادی است.
شجاعی گفت: بزرگترین چالش نه تنها در بخش تعاون بلکه در سایر بخش های اقتصادی که مانع رونق اقتصادی شده، ضعف در ساختار آموزشی است.
وی بر ضرورت آموزش تاثیرگذار تاکید کرد و افزود: متاسفانه بیشتر دانش آموختگان فاقد مهارت هستند و باید از طریق سیستم دولتی افراد جویای کار را آموزش و سپس تعاونی تشکیل دهیم.

** لزوم راه اندازی کلینیک های تخصصی در حوزه تعاون
مدیر امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: راه اندازی کلینیک های تخصصی در حوزه اشتغال و تعاونی در سطح وزارتخانه ها با حضور کارشناسان توانمند، بسیاری از معضلات فعلی کشور را حل می کند.
وی با تاکید بر اینکه آموزش کارگروهی در کشور باید مانند سایر کشورها تقویت شود، افزود: متاسفانه کارگروهی در برخی شرکت ها با مشکل مواجه شده است ولی باید با ایجاد تعاونی ها این فرهنگ را گسترش دهیم.
وی گفت: اشتغال واقعی در قالب تعاونی با آموزش محقق می شود؛ از طرفی بی اعتمادی نیز عامل اصلی قانون گریزی افراد در جامعه شده است.
شجاعی افزود: دریافت کنندگان تسهیلات با وجود ضامن حاضر به پرداخت اقساط نیستند و دید بانک ها نسبت به کارآفرینان به دلیل رفتار های سرمایه گذاران قبلی منفی است.
7274/1920/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.