به گزارش ایرنا ، نداشتن آب پایدار آشامیدنی در لرستان یکی از مشکلات عمده ای است که در تنش های آبی می تواند استان را با مشکل مواجه کند.
با وجود بارش های مناسب بهاری، اکنون آب ذخیره شده پشت سدهای استان به 206 میلیون متر مکعب رسیده که 55 درصد مخازن سدها همچنان خالی است.
تا پایان سال گذشته 586 میلی متر بارش باران در استان گزارش شد و پس از بارندگی های اخیر، 93.4 میلیون مترمکعب به موجودی پشت سدهای استان اضافه شده است.
میزان بارش باران تا بیست و دوم اردیبهشت امسال در استان 586 میلی متر گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.1 درصد و نسبت به بلندمدت 8.5 درصد کاهش داشته است.
در لرستان 2 هزار و 864 روستا وجود دارد که یکهزار و 561 روستا بالای 20 خانوار دارند و طبق بررسی آمار کنتورهای نصب شده روزانه هر نفر در روستاهای استان 160 لیتر آب مصرف می کند که از نرم استاندارد خیلی بالاتر است.
باید به این نکته نیز توجه کرد که با رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی مصارف آبی افزایش می یابد.

** بیش از 92 درصد آب مصرفی لرستان در بخش کشاورزی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در این زمینه اظهار داشت: سالیانه 2 میلیارد و593 میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می شود.
رضا میرزایی افزود: در حال حاضر 60 درصد آب این استان از حوزه کرخه و 40 درصد آب استان از حوزه دز تامین می شود.
به گفته وی از 2 میلیارد و593 میلیون مترمکعب آب مصرفی 72 درصد سطحی و بقیه از منابع زیر زمینی برداشت می شود و از این مقدار 92 درصد مصارف کشاورزی دارد.
وی تصریح کرد: پنج درصد آب استان در زمینه آشامیدنی و مصارف بهداشتی و سه درصد در صنعت مصرف می شود.
میرزایی افزود: چنانچه در حوزه کشاورزی، اصلاح الگوی کشت اجرایی شود بیش از 500 میلیون مترمکعب می توان صرفه جویی کرد.
وی با تاکید بر ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در استان لرستان اظهار داشت: هم اکنون تنها 84 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان وجود دارد و چشمه ها و منابع آبی خشک یا نیمه خشک هستند.

** 543 حلقه چاه غیرمجاز در لرستان مسدود شد
مدیرعامل آب منطقه ای لرستان همچنین گفت: یکهزارو 345 حلقه چاه غیرمجاز سال گذشته در راستای صرفه جویی در مصرف آب در استان شناسایی و تعداد 543 حلقه از این تعداد برای پیشگیری از بحران آب مسدود شد.
میرزایی اظهار داشت: 802 حلقه چاه غیرمجاز دیگر باقی مانده که احکام 417 حلقه دیگر صادر شده است.
وی افزود: از هجدهم فروردین ماه سال جاری تاکنون تعداد 64 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که تنها 353 حلقه دیگر باقی مانده است.

** کشت محصولات آبدوست در لرستان باید محدود شود
مدیرعامل آب منطقه ای لرستان همچنین گفت: کشت محصولات آبدوست باعث کاهش سفره های آب زیرزمینی در استان می شود لذا باید کشت این محصولات محدود شود.
میرزایی اظهار داشت: طی چند سال گذشته تعدادی افراد سودجو تحت عنوان کشاورزان غیر بومی از استان های همجوار به لرستان آمده و با اجاره اراضی کشاورزی ومنابع آبی، اقدام به کاشت محصولات آبدوست به ویژه هندوانه ،سیب زمینی و چغندرقند می کنند.
وی گفت: این وضعیت باعث اضافه برداشت و تخلیه آب زیرزمینی سفره ها شده و تبعات منفی آن در سال های آینده باعث کاهش شدید سطح آب، بیلان منفی دشت ها و در نتیجه وقوع پدیده فرو نشست و خسارات جبران ناپذیر به منابع آب و خاک استان می شوند.
میرزایی با بیان اینکه آب بر بخش های اقتصادی تاثیرگذار است و باید با مصرف درست از آن حفاظت کرد ادامه داد: آب و خاک متعلق به نسل آینده است و نباید به خاطر سودهای مقطعی ورود گذر به افراد منفعت طلب غیر بومی اجازه دادتا همه بضاعت ما را در آینده با چالش مواجه کنند.
میرزایی از کشاورزان لرستانی تقاضا کرد ضمن رعایت حق آبه ها از اجاره دادن زمین و آب به این گونه افراد غیر بومی و سودجو برای کشت محصولات آبدوست خودداری کنند.

** اجرای طرح الگوی کشت در لرستان هر هفته رصد می شود
استاندار لرستان نیز گفت: با توجه به پدیده خشکسالی و ضرورت اجرای طرح های کشاورزی برمبنای الگوی کشت، اجرای این طرح در استان و میزان انحراف آن باید هر هفته گزارش شود.
سید موسی خادمی افزود: همچنین باید دقت شود الگوی کشت تا چه اندازه با میزان تخصیص منابع آبی همخوانی دارد.
وی ادامه داد: نمی توان یکباره کشاورزان را از کشت برخی محصولات از جمله محصولات آبدوست منع کرد اما می توان کاشت این محصولات را بر اساس الگوی کشت رصد کرده و هر ساله سطح زیرکشت آن را کاهش داد.
وی گفت: در حال حاضر زمانی برای برخی اقدامات جدید در خصوص اصلاح الگوی کشت نیست بنابراین باید رصد شود تا الگوی کشت کنونی به صورت درست و منطقی رعایت شود.
استاندار لرستان تاکید کرد: جهادکشاورزی باید با همکاری رسانه ها اعلام کند آن دسته از کشاورزانی که الگوی کشت و مصرف آب را رعایت نکنند، امتیازی نیز دریافت نمی کنند و محصول آنان به صورت تضمینی خریداری نخواهد شد.
خادمی با تاکید بر نصب کنتورهای هوشمند بر چاههای مجاز کشاورزی گفت: همچنین برخی چاهای صنعتی که برای مصارف کشاورزی استفاده می شود باید شناسایی شوند.
وی همچنین افزود: کشاورزی به روش های معمول و سنتی باید تغییر یافته و بر اساس الگوی کشت باشد تا علاوه بر صرفه جویی در منابع آبی، تولید محصولات نیز استراتژیک باشد.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.