در ادامه این مطلب آمده است: فعالیت هایی شامل کشاورزی، پرورش و نگهداری اسب به طور مستقیم و غیر مستقیم با مشاغل زیادی در ارتباط هستند که از مهم ترین آنها می توان به کشاورزی، تولید غذای دام، دامپزشکی و تجهیزات سوارکاری اشاره کرد.
طبق مطالعاتی که توسط انجمن ملی اسب آمریکا در سال 2017 انجام شد، این صنعت چیزی نزدیک به 50 تریلیون دلار به صورت مستقیم در اقتصاد این کشور تاثیر داشته و حدود 990 هزار موقعیت شغلی را به وجود آورده که 39 تریلیون آن صرف حقوق دستمزد و سود بوده است.
اما این فقط منحصر به بخش اسب بوده و این صنعت با ورود به صنایع دیگر توانسته میزان تاثیر خود را به 122 تریلیون دلار افزایش دهد و میزان موقعیت های شغلی را به یک میلیون و 700 هزار شغل برساند.
بخش دیگری که بسیار مهم است، بخش ورزشی بوده در کشور آمریکا در حال حاضر نزدیک به 10 میلیون اسب وجود دارد که بیشتر از یک میلیون آن ها در بخش مسابقات هستند و به اصطلاح اسب های ورزشی نامیده می شوند و به غیر از بخش اقتصادی، به آموزش سوارکاری کمک بسیار زیادی می کنند.
شرایطی را برای سوارکاران ایجاد می کند که بتوانند در سطح های ملی و بین المللی به رقابت بپردازند با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، این صنعت میتواند به عنوان یکی از منابع اقتصادی کشور شناخته شود و با قابلیت های خود همچون توانایی ورود به صنایع دیگر می تواند در میزان رشد دیگر صنایع از جمله صنعت توریسم و گردشگری نقش بسزایی داشته باشد.
در ایران صنعت اسب به تازگی شروع به رشد کرده اما این میزان رشد برای کشوری با همچین پتانسیل و توانایی هایی، این میزان بسیار پایین است در حال حاضر تمامی رشته های سوارکاری در ایران فعالیت دارند.
همچنین رشته های اسبدوانی، پرش و استقامت دارای بیشترین متقاضیان هستند.
استان های گلستان، یزد، لرستان و خوزستان پرچمدارهای اصلی رشته اسبدوانی هستند و مسابقات به شکل هفتگی در این استان ها به صورت ترتیبی برگزار می شود که این مسابقات در شهر گنبد کاووس کیفیت بالاتری نسبت به سایرین پیدا کرده و در حال پیشرفت سریع تر است.
در رشته پرش با اسب بیشتر استان های تهران، البرز و همدان فعالیت دارند.
با وجود مشکلات برای حمل و نقل اسب به خارج از کشور و شرکت سوارکاران در مسابقات خارجی، باز هم سوارکاران ایرانی از جمله 'مازیار جمشیدخانی' توانسته اند مقام های بسیار با ارزشی برای کشورمان کسب کنند.
در طی چند سال گذشته، رشته استقامت در ایران توانست پیشرفت های چشمگیری داشته باشد که بیشتر این پیشرفتها را مدیون فدراسیون سوارکاری و در راس آن، دکتر مسعود خلیلی هستیم.
در سال گذشته تیم ملی استقامت برای اولین بار در ایران شکل گرفت و نکته جالب این بود که از پنج سوارکار تیم ملی، چهار نفر آن ها از استان لرستان بودند.
استان لرستان به علت داشتن موقعیت جغرافیایی و آب و هوای معتدل، یکی از بهترین مراکز پرورش اسب در ایران شناخته می شود و حتی در مقایسه با کشور های خارجی هم حرفی برای گفتن دارد.
ویژگی های استان لرستان باعث برتری این استان نسبت به سایرین می شود چرا که در طول تاریخ سوارکاری ایران برترین اسب ها، زادگاهشان این استان بوده و همیشه در مسابقات درخشیده اند.
اسب هایی مانند سزار، هماورد، خالدخان و خیلی اسب های دیگر در این استان متولد شده اند که ویژگی های این استان به شکلی آن ها را متمایز می کنند که حتی نسل های بعد از آن ها هم در مسابقات همیشه جزو اسب های برتر هستند.
لرستان به رغم این ویژگی ها متاسفانه جز استان های اول در بحث بیکاری است، با همت مسئولان اداره های ورزش و جوانان و دام و امور کشاورزی، با ایجاد زیرساخت های بیشتر برای صنعت اسب، می توانند به حل موضوع بیکاری برای جوانان و استفاده از ظرفیت های دست نخورده کمک کنند چراکه هر اسب به تنهایی چندین شغل ایجاد می کند.
مانند مربی، سوارکار، مهتر، نعلبند، اصطبل دار شغل های دیگر که مربط با اسب هستند و باتوجه به تعداد بالای اسب های این صنعت می تواند به شکل چشم گیری ایجاد شغل کند به طوری که در کشور آمریکا با وجود یک اسب مسابقه 120 شغل مستقیم و غیر مستقیم به وجود می آید.
همچنین افرادی که ما در لرستان به عنوان مربی یا سوارکار داریم، از افراد موفق و حرفه ای در رشته های خود هستند.
وجود افرادی مانند ایشان باعث می شود که استان ما برای بخش آموزش در هر بخش چند پله بالاتر از سایر استان ها قرار گیرد و بتواند در سطح حرفه ای تر به فعالیت بپردازد که همین هم به سایر بخش ها مانند بالا رفتن میزان شغل ها کمک می کند.
در حال حاضر استقبال بسیار عالی از ورزش سوارکاری در استان ما نسبت به سایر استان ها می شود و باشگاه های خوبی در زمینه آموزش فعالیت دارند اما متاسفانه با تمام ظرفیت نمی توانند به آموزش سوار بپردازند.
چیزی که برای ما کاملا اثبات شده است این است که اگر زیر ساخت های تمرینی و مسابقات در لرستان بیشتر شود، به راحتی لرستان در سایر رشته ها هم در صدر قرار می گیرد همین کمک ها می توانند بنیانگذار منبع درآمدی برای استان باشند که حتی بعد از مدتی بخش توریسم اسب و سوارکاری هم به منابع درآمدی اضافه شود چرا که افراد زیادی مشتاق تماشای مسابقات و استفاده از طبیعت استان هستند.
لرستان مناطق مختلفی با آب و هوای مختلف دارد که همچین چیزی کم نظیر است و یک امتیاز ویژه شمرده می شود.
در حال حاضر توریسم خارجی و اسب از سمت کشور های خارجی استقبال زیادی داشته اما به علت نبود امکانات کافی کاری انجام نشده است اگر مسئولان تلاش کنند برای احقاق این موضوعات ماشاهد روندی بی سابقه و فوق العاده درآمد زا در کشور خواهیم بود و الگوی استان های دیگر می شویم.
منبع: ماهنامه جهش نو به قلم فرشید مرادی
3210/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.