به گزارش ایرنا ، دست سازه‌های صنایع دستی نه تنها کالاهایی برای مبادله و ظرفیتی جهت رونق کسب و کار هستند بلکه سفیران فرهنگی هر منطقه ای نیز محسوب می شوند.
در استان لرستان صنایع دستی ثمره دست هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود آن را بر تار و پود گلیم و ماشته و جاجیم پیموند داده اند.
به گفته کارشناسان پیشینه کهن لرستان با پیدایش و شکل گیری بسیاری از صنایع دستی که هنوز برخی از آنها همراه با تغییراتی چند، ساخته و پرداخته می شوند، پیوندی ناگسستنی دارد و نخستین این صنایع را می توان به ابتدایی ترین دست ساخته های سنگی مکشوفه از غارهای مسکونی پیش از تاریخ کُنجی، یافته و پاسنگر خرم آباد که در حدود 40-35 هزار سال پیش توسط ساکنان آن تولید شده اند مربوط دانست.
هر چند که ابزارهای بدست آمده بسیار ابتدایی و عاری از ویژگی های هنری اند اما در سیر تحولات به وجود آمدنشان دارای تنوع بسیار هستند.
از نظر اجتماعی و فرهنگی، صنایع دستی لرستان با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت ها، در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته اند.
بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می رسد و کمتر به بازار عرضه می شود.
انواع صنایع دستی عشایر لرستان سیاه چادر، قالی و گلیم، ماشته ،هور، هور اسبو. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی را تشکیل می دهند.
صنایع دستی لرستان همواره مجالی برای بروز ذوق و سلیقه لرستانی ها در ادوار تاریخ بوده است.
از زمانی که گلیم ها و جاجیم های بافته شده دست زنان لر، زیبنده نمایشگاه های بین المللی شد و یا شاید از دورتر و هنگامی که اولین سماور ورشویی ایران به دست اساتید مجرب در بروجرد ساخته شد و یا شاید حتی قبل تر از آن هنگامی که زیور آلات مفرغی آذین بخش گیسوان زنان لر بود، اوج هنرمندی این مردمان جهانیان را شگفت زده کرده بود.

**تولید سالانه 20 هزار مترمربع گلیم در لرستان
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سالانه حدود 20 هزار مترمربع گلیم و ماشته در این استان تولید و به بازار عرضه می شود.
افشین بابا حسینی با بیان اینکه اغلب صنایع دستی بومی استان به صورت دست بافت تهیه می شوند، افزود: در حال حاضر 52 صنایع دستی در این استان فعال است که 49 رشته از این مجموع بومی هستند.
وی اظهار کرد: رشته های گلیم بافی و ماشته در شهرستان های خرم آباد و نورآباد، جاجیم بافی در الیگودرز و ورشو سازی و هرمی بافی بیشتر در شهرستان بروجرد فعالیت دارند.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: میزان درآمد تولید سالانه صنایع دستی در این استان حدود 6 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: در حال حاضر رشته سراجی یا چرم نیز در استان مورد استقبال قرار گرفته و به طور ویژه در 2 سطح مقدماتی و پیشرفته در 12 دوره در سطح شهرستان ها آموزش داده شده است.
بابا حسینی همچنین گفت: با توجه به اینکه برخی رشته های صنایع دستی لرستان مانند ورشوسازی به سمت منسوخ شدن می روند، کارگاه های احیای این رشته با حضور علاقه مندان این رشته برگزار و مستند نگاری شده است.
وی ادامه داد: برخی رشته های خاص صنایع دستی مانند حجاری سنگ به دلیل وجود معادن سنگ در شهرستان های دورود، ازنا و الیگودرز رواج دارد.
وی با بیان اینکه رشته های مشبک و خراط چوبی در استان لرستان فعال است، گفت: هنر ساخت رشته های چیت بافی، سله بافی(سبدبافی) و بوریا بافی اخیرا در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
وی افزود: با ثبت این آثار تعداد آثار ثبت شده لرستان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به 26 مورد رسیده است.
بابا حسینی اظهار کرد: مقدمات ثبت هنر ساخت سیاه چادر و ماشته بافی نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان برای مطرح شدن در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار دارد.

** صدور یکهزار و 300کارت مهارت صنایع دستی در لرستان
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: تاکنون یکهزار و 300 کارت مهارت برای هنرجویان صنایع دستی در این استان صادر شده است.
بابا حسینی افزود: در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی منحصر به فرد وبومی لرستان برنامه هایی تدوین شده که با ارائه آموزش های کوتاه مدت در سطح شهرستان های استان با توجه به تخصیص اعتبارات در 11 شهرستان آموزش 25 رشته صنایع دستی با همکاری 18 استادکار از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
وی اظهار کرد: در این راستا یک هزار و 450 هنرجو در خرم آباد، بروجرد، الشتر، نورآباد و الیگودرز در سطح مراکز ثابت تحت آموزش قرار گرفتند که از این مجموع حدود یک هزار و 300 نفر موفق به دریافت کارت مهارت شدند.
به گفته وی طرح ضربتی اشتغال نیز در روستاهای هدف گردشگری استان اجرایی شده و رشته های گلیم بافی وماشته بافی، سنگ تراشی در این روستاها آموزش داده شده است.

** اجرای طرح اشتغالزایی در 2 روستای هدف گردشگری لرستان
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در راستای توسعه و رونق صنایع دستی و اشتغالزایی در این استان طرح ضربتی اشتغالزایی در 2 روستای هدف گردشگری استان اجرا شد.
بابا حسینی بیان کرد: این طرح در سطح 76 روستای هدف گردشگری کشور در حال اجرا است که روستاهای ونایی بروجرد و ولیعصر پلدختر نیز در این استان انتخاب شده اند.
وی افزود: با توجه به استقبال بیشتر از دست بافته های استان، در روستای ونایی ماشته بافی و در روستای ولیعصر خرم آباد نیز گلیم بافی برای اجرای طرح انتخاب شده اند.
بابا حسینی ادامه داد: پیش از این طرح توسعه و ترویج صنایع دستی استان در روستاهای بیشه دورود،درب گنبد کوهدشت و امامزاده قاسم ازنا اجرا شده است.
به گفته وی در این راستا کارگاه صنایع دستی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با حضور 30 هنرجو در روستای درب گنبد کوهدشت برگزار شده است.
بابا حسینی به برگزاری کارگاه آموزشی قلمدان و کاغذ سازی سنتی با حضور اساتید ماهر و 27 هنرجو در روستای امامزاده قاسم ازنا اشاره کرد.

**نمایشگاه صنایع دستی لرستان شبانه روزی می شود
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: نمایشگاه دائمی صنایع دستی این استان به صورت شبانه روزی در محل ورودی قلعه تاریخی فلک الافلاک فعال می شود.
بابا حسینی بیان کرد: تاکنون هشت میلیارد ریال اعتبار جهت کف سازی، نماسازی و جانمایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان هزینه شده است.
وی افزود: امکان برگزاری فروشگاه ثابت و دائمی از اهداف و اولویت های برگزاری این نمایشگاه بوده است و در سال های 95 و 96 با استفاده از اعتبارات استانی و ملی 15 غرفه ثابت در این نمایشگاه فعال شده است.
بابا حسینی با بیان اینکه تملک سربازخانه توسط میراث فرهنگی استان انجام شده است، ادامه داد:اقدامات نهایی تملیک این اثر تاریخی انجام شده است و تا پیاین اسفند ماه سال جاری تخلیه خواهد شد.
وی افزود: در صورت تخلیه سربازخانه مسیر ورودی قلعه تاریخی فلک الافلاک بین سربازخانه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی استان خواهد بود وموقعیت بسیار مطلوبی برای این نمایشگاه جهت بازدید شبانه روزی گردشگران ایجاد خواهد شد.
بابا حسینی بیان کرد: جهت تکمیل نمایشگاه صنایع دستی و افزایش غرفه ها به 20 تا 25 باب پنج میلیارد ریال اعتبار از سازمان مرکزی درخواست شده است.

**30 طرح صنایع دستی در لرستان تسهیلات اشتغال دریافت کردند
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی لرستان نیزبا بیان اینکه 30 طرح صنایع دستی در لرستان تسهیلات اشتغال دریافت کرده اند، گفت: با پرداخت این تسهیلات زمینه اشتغال 55 نفر در زمینه تولید فرش دستبافت و صنایع دستی در استان فراهم شد.
علی آشتاب اظهار داشت: در مجموع 89 طرح صنایع دستی و گردشگری معادل 150 میلیارد ریال به بانک های استان معرفی شده است که در آستانه پرداخت تسهیلات قرار دارند.
وی یادآور شد: در راستای جذب تسهیلات ارزان قیمت دولت در قالب اشتغال روستایی و بسته اشتغال فراگیر به منظور توسعه و رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال ، امسال برای پرداخت تسهیلات صنایع دستی و گردشگری به متقاضیان، دو برابر سهم مربوطه به بانکهای استان معرفی شد تا اگر فردی شرایط لازم را نداشت تسهیلات به شخصی که شرایط لازم را دارد، پرداخت شود.
وی گفت: متقاضیان دریافت وام های اشتغال روستایی باید نیازها و مزیت‌های منطقه خود را شناسایی و بر اساس آن طرح‌های خود را ارائه دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: طرح‌های روستایی پس از ثبت نام در سامانه کارا و تایبد کارگروه در کمیته فنی بررسی و اگر توجیه اقتصادی داشته باشند تایید و جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی می‌شوند.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.