به گزارش ایرنا مراتع شهرستان الیگودرز به ویژه مراتع روستای فرسش از اهمیت بالایی برخوردارند و با توجه به ظرفیت های این منطقه بخش های عمده آن زیر کشت گیاهان دارویی رفته است.
وسعت جنگلها و مراتع شهرستان الیگودرز 425 هزار هکتار است که از این میزان 180هزار هکتار از آن پوشش جنگلی با نوع غالب درخت بلوط و مابقی مرتع است.

** کاشت گیاهان دارویی در مراتع شهرستان الیگودرز
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری الیگودرز با اشاره به اجرای طرح کشت گیاهان دارویی در مراتع این شهرستان گفت: این طرح مصداق اقتصاد مقامتی است.
مرتضی سعیدی فر افزود: طرح کشت گیاهان دارویی در 100 هکتار از سه طرح مرتعداری فرسش، ازنا پسگله و دالانی با کاشت گونه های کرفس، آنغوزه و باریجه در حال اجراست.
وی بهبود و اصلاح مراتع، تقویت ریشه، افزایش پوشش گیاهی مناطق مرتعی، پیشگیری و مهار سیل را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد و اظهار داشت: گیاهان دارویی از منابع بسیار ارزشمند در گستره وسیع عرصه های منابع طبیعی می باشند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری الیگودرز افزود: از آنجایی که گیاهان دارویی نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیرنفتی دارند، در تلاش برای افزایش بهره وری اقتصادی کشت این نوع گیاهان در سطح شهرستان هستیم.
وی با بیان اینکه سالانه بین 10 تا 15 هکتار از مراتع و جنگل های الیگودرز نابود می شود، گفت: جنگلها و مراتع مهمترین سرمایه های هر منطقه هستند که لازم است همه اقشار جامعه درحفظ و حراست از این منابع خدادادی با منابع طبیعی همکاری کنند.
با همه این اقدامات و حراست از مراتع شهرستان، عده ای سودجو اقدام به فروش مراتع می کنند و ادعا دارند که پروانه چرای دام دارند؛ این در حالی است که پروانه چرای دام به تعداد محدود صادر می شود و مختص افراد بومی است.
متاسفانه برخی افراد گاه تا یکهزار راس گوسفند را برای چرا از استان اصفهان وارد مراتع فرسش می کنند که این موضوع موجب نارضایتی و بدبینی اهالی شده است.

** منابع طبیعی انگیزه ای برای مقابله با دامداران غیربومی ندارد
یکی از اهالی فرسش می گوید با توجه به اینکه بارها به اداره منابع طبیعی شهرستان مراجعه کرده ایم ولی این اداره هیچ اقدامی نکرده است.
ابولقاسم دهقانی به ایرنا گفت: ما اهالی اجازه نداریم دام های بومی خود را داخل مراتع ببریم اما متاسفانه افرادی سودجو هزاران راس گوسفند غیرمجاز خارج از استان وارد کرده اند که اسباب مزاحمت برای کشاورزی و اهالی منطقه شده اند.
وی افزود: ظاهرا منابع طبیعی با این افراد شریک است و مبالغی را از این افراد سودجو می گیرد که متاسفانه در لرستان کسی پاسخگوی ما نیست.

** ورود دام غیربومی تهدید کشاورزی و دام های منطقه
یک کارشناس کشاورزی در این باره می گوید: ورود دام غیربومی علاوه بر اینکه مرتع و دامداری منطقه را تهدید می کند خطری جدی بریا کشاورزی منطقه است.
حسین غلامی افزود: ورود انواع بیماری از استان اصفهان ارمغان دامداران غیربومی است که خروجی آن هزینه های هنگفت درمانی برای مردم می باشد.
وی اظهار داشت: تخریب کشاورزی و گیاهان دارویی منطقه نیز دستاورد دیگر ورود دام های غیربومی است که متاسفانه نظارت و کنترل کافی در این زمینه صورت نمی گیرد.
غلامی افزود: ورود قبل از موعد دام به مراتع فرسش و چشم پوشی منابع طبعی الیگودرز نیز خود یکی دیگر از معضلات و مشکلات است.

** چرای بی رویه به پوشش گیاهی آسیب می زند
یک کارشناس دیگر کشاورزی در خصوص تاثیر چرای دام بر خاک مرتع گفت: ورود دام به مرتع قبل از زمان مناسب یا چرای زودرس علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی مرتع به دلیل رطوبت زیاد خام و تردد زیاد دام باعث فشرده شدن خاک می ‌شود درنتیجه وزن مخصوص خاک افزایش ‌یافته و قابلیت نفوذ آن به آب کاهش می‌ یابد.
سید محمد رضا موسوی افزود: این امر می‌ تواند مرحله اول جریان سطحی و یا فرسایش تلقی شود و فشردگی خاک علاوه بر کاهش در قابلیت نفوذ آن به آب باعث کاهش در ظرفیت نگهداری آب نیز می ‌شود و این امر در مناطق خشک و نیمه‌ خشک حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه منظقه فرسش برفگیر است و بایستی فصل چرای دام یک ماه عقب تر تعیین شود، ادامه داد: در این حالت قابلیت نفوذ خاک نسبت به نزولات و نگهداری خاک نسبت به آب کاهش می‌ یابد.
وی گفت: به علت فشرده شدن خاک ریشه گیاهان به مقدار کمتری در خاک نفوذ می کند و این موضوع تأثیرات فراوانی بر رشد گیاهان دارد.

** مراتع فرسش قبل از فصل مساعد مورد هجوم دام های غیر بومی قرار می ‌گیرند
عضو شورای اسلامی روستای فرسش با انتقاد از بی توجهی منابع طبیعی به چرای دام غیربومی در مراتع این منطقه گفت: مراتع روستای ما قبل از فصل مساعد و زمان مناسب و بلافاصله پس از ذوب شدن برف ‌ها در اوایل اردیبهشت درست زمانی که چرای دام بیشترین خسارت و صدمات را به پوشش گیاهی و خاک مرتع می‌ زند مورد هجوم دام غیر بومی قرار می ‌گیرد.
جابر اسدی افزود: چرای بی‌ رویه دام در کاهش جمعیت گونه ‌های مخلتف مراتع تأثیرگذار است وموجب مهاجرت دامداران بومی و در نهایت خالی شدن روستا می شود.
این عضو شورای اسلامی روستای فرسش با انتقاد از عملکرد منابع طبیعی الیگودرز و عوامل کنترل کوچ گفت: در سال جاری حداقل 10 هزار راس دام غیرمجاز و غیربومی وارد مراتع فرسش می شوند.
با این حال شرایط حساس منطقه حاکی از آن است که این اقدام عده ای سودجو که مراتع عمومی را به فروش می رسانند و کسی هم پاسخگو نیست موجب نارضایتی مردم شده و ممکن است موجب اختلاف و درگیری محلی شود و شایسته است علاج واقعه را قبل از وقوع انجام داد.
به گزارش ایرنا منطقه فرسش بهترین مرتع را دارد که امسال با ورود دام غیرمجار در معرض نابودی قرار گرفت.
الیگودرز در شرق لرستان قراردارد.
7279/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.