در ادامه این مطلب آمده است: تا زمانی که بین تعداد بیمار و تعداد پزشک تناسب وجود نداشته باشد طبیعی است که همیشه با ازدحام جمعیت در درمانگاه‌ ها، بیمارستان ‌ها و مطب‌ ها روبه‌ رو هستیم.
وقتی تعداد پزشکان به ویژه تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص به اندازه تعداد تقاضا یعنی تعداد بیمار نیست همیشه ویزیت‌ دهی و رسیدن نوبت، به سختی انجام می شود.
نمی ‌خواهم بگویم هیچ اقدامی نشده ولی هنوز استان لرستان در این زمینه نتوانسته است به تناسب و تعادل بین عرضه و تقاضا برسد.
در حوزه تصویربرداری، رادیوگرافی، سونوگرافی و امکانات آزمایشگاهی هم همان قاعده و رابطه عدم تناسب بین عرضه و تقاضا حاکم است.
تعداد بیمار و مراجعه ‌کننده بالاست و به اندازه این تعداد، پزشک متخصص، فوق تخصص و زیرساخت‌ های تجهیزاتی و امکاناتی و نیروی انسانی نیست.
اگر دقت کنیم شاهد هستیم سالهاست سهمیه قبولی پزشک متخصص و فوق تخصص در همه کشور پایین است.
در سایر رشته‌ های تحصیلی می ‌بینیم جامعه انباشته از آنهاست و بسیاری‌ با بیکاری دست و پنجه نرم می‌ کنند. به این خاطر که ظرفیت پذیرش بسیاری از رشته ‌های تحصیلی به سرعت افزایش یافت و حتی برخی‌ از آنها بدون آزمون و کنکور هم دانشجو می‌ پذیرند.
اما در حوزه پذیرش متخصصان حوزه بهداشت و درمان افزایش ظرفیتی به شکل عمده و اثرگذار در سطح کلان کشور رخ نداده است و به نظر می‌ رسد مخالفت ‌هایی برای افزایش سهمیه قبولی وجود ندارد.
همین خودش باعث می‌ شود عرضه کمتر از تقاضا باشد و در نتیجه مدام ازدحام جمعیت را شاهد هستیم به ویژه در استان های کمترتوسعه یافته ‌تر مثل لرستان.
اینجاست که می ‌طلبد مدیران حوزه بهداشت و درمان، مدیریت ارشد استان و نمایندگان کوشش کنند براساس همان اصل و قانون تناسب بین عرضه و تقاضا، سهم لرستان از ظرفیت پزشکان متخصص و فوق تخصص را افزایش دهند.
همچنین تا زمانی که اختلاف بین تعرفه ‌های ویزیت در بخش دولتی با بخش خصوصی و غیردولتی، یک اختلاف عمیق است همیشه معضل ازدحام جمعیت هم وجود خواهد داشت.
باید یک نقطه تعادلی قیمت تعرفه ‌ای واحد و تک ‌نرخی عادلانه در بخش دولتی و بخش خصوصی به صورت واحد وجود داشته باشد به گونه‌ ای که هم نفع بیمار تأمین شود هم پزشک.
دو نرخی بودن، خودش از عوامل ازدحام جمعیت بیمار است.
در بحث پیشگیری نیز باید بیشتر کار شود؛ وقتی آموزش به صورت مستمر و فراگیر و توده ‌ای باشد خود به خود فرهنگ پیشگیری هم در جامعه تقویت می ‌شود و بیماری ‌ها کاهش می ‌یابند.
در این راستا بهره گرفتن از ظرفیت اساسی و فراگیر آموزش و پرورش در زمینه آموزش ‌های درسی پیشگیرانه در حوزه بهداشت و درمان بسیار مهم است که به نظر می‌ رسد در کتاب های درسی مقاطع تحصیلی مورد غفلت واقع شده است.
منبع: پایگاه تحلیلی خبری هومیان نیوز
7269/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.