در ادامه این مطلب آمده است: در مسیر جنوب شرقی خرم‌آباد به‌سوی آبشارهای کم‌نظیر نوژیان و وارک شاهد طبیعتی زیبا با تراکم مناسبی از جنگل‌های بلوط هستیم که در سطوح ارتفاعی بالاتر جای خود را به گونه‌های گون و گلابی وحشی و زالزالک می‌دهد.
به لطف ارتفاعات سترگ هشتاد پهلو، دمای دلپذیر این منطقه نوازشگر روح و جان گردشگران هست و چشمه‌های خنک و زلال آن سخاوتمندانه پذیرای گردشگران این منطقه هست.
پدیده‌ها و منظره‌های طبیعی کم‌نظیر این منطقه آن‌چنان زیبا و چشم‌نواز هستند که واژه‌ها برای توصیف زیبایی آن‌ها ناتوان‌اند.
در گردنه تاف تا فواصل دور شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و همچنین فنس کشی‌های متوالی در داخل این جنگل‌ها هستیم. این متصرفان ابتدا تصرف خود را با کاشت چند درخت مثمر در داخل منابع طبیعی و سپس فنس کشی به دور آن‌ها آغاز کرده و سپس با ساخت‌وساز در داخل آن‌ها اقدام به تصرف و تغییر کاربری کرده‌اند.
این که با چه مطالعه و مجوزی در داخل این جنگل‌های بلوط افرادی خودسرانه اقدام به کاشت درختان مثمر و فنس کشی آن‌ها و ساخت بنا کرده‌اند، سؤالی است که باید مسئولان محترم منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین سازمان محیط‌زیست استان به‌طور صریح پاسخگوی آن باشند.
اگر به این افراد مجوز داده شده است باید به‌طور صریح اعلام کنند که بر مبنای چه اصول علمی و مفاد قانونی این مجوزها داده‌شده‌اند و در صورتی که این تصرف‌ها و ساخت‌وسازها به‌طور غیرمجاز انجام شده‌اند نیز باید سریعاً نسبت به معرفی عاملان آن به مراجع قضایی و رفع تصرف از این منابع بکر طبیعی که متعلق به همه مردم هست اقدامات قضایی لازم انجام شود.
بدون شک هرگونه ساخت و ساز مسکونی در این منطقه و تغییر کاربری اراضی برخلاف تمام قوانین روشن منابع طبیعی و محیط زیست کشور هست.
طبق قانون در عرصه‌های زراعی نیز مالک تنها می‌تواند اقدام به ساخت یک بنای فیزیکی با مساخت 12 مترمربع جهت نگهداری ابزارآلات و وسایل خود نماید و به هیچ عنوان مجوز ساخت واحد مسکونی در عرصه زراعی را ندارد.
این که چرا با وجود چنین قوانین روشنی باید شاهد این حجم از تخریب، تغییر کاربری و تصرف‌های غیرمجاز و آن‌هم در یکی از بکرترین مناطق استان لرستان باشیم سؤالی است که همواره ذهن گردشگران و دلسوزان طبیعت را مدام به خود مشغول می‌کند. این که چرا باید با ساخت ویلا در این منطقه به یک الگوی نامناسب برای تصرف منابع طبیعی که متعلق به همگان هست تبدیل شود.
ای کاش سرمایه ساخت این ویلاهای لوکس تفریحی صرف خدمت‌رسانی به مردمان کم‌بضاعت و نجیب این منطقه می‌شد و و مالکین این ویلاها برای لذت بردن از طبیعت این منطقه جز یک رد پا بجای نمی‌گذاشت.
در کنار این ویلای مجلل بناهای متعددی ساخته‌شده و با مشاهده این فنس کشی ها در عرصه‌های طبیعی کاملاً واضح هست که در صورت عدم ورود مسئولان قضایی استان شاهد حجم بیشتری از تخریب‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه بکر خواهیم بود.
همواره برخی افراد به شیوه‌های مختلف اقدام به دور زدن قانون برای رسیدن به منافع خود می‌کنند در اینجا اقدامات نهاد قضایی به‌عنوان پاسدار و ضامن عدالت برای مجازات متصرفان منابع طبیعی و همچنین نقش مسئولان منابع طبیعی و محیط‌زیست استان باید بیش‌ازپیش برای مردم ملموس باشد چرا که عدم برخورد مناسب با عاملان این ساخت و سازهای غیر مجاز می‌تواند باعث کمرنگ شدن اعتماد عمومی به مدیران و مسئولان استان شود.
لذا از مسئولان محترم منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط‌زیست و همچنین ضابطان و مسئولان قضایی استان لرستان انتظار می‌رود ضمن پیگیری جدی موضوع با شفافیت اقدامات انجام‌شده را به اطلاع عموم برسانند.
7269/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.