به گزارش ایرنا حکایت حاشیه نشینی داستان دیروز و امروز نیست سالهاست این معضل به قصه ای تلخ تبدیل شده و روز به روزشاهد گسترش حاشیه نشینی هستیم که دنیایی ازآسیب ها و مشکلات را به همراه دارد.
درکوچه پس کوچه های محلات حاشیه نشین خانوارهایی زندگی می کنند که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده اند، هر ورق از زندگی آنها گویای هزاران درد و رنجی است که شاید تصورش برای بسیاری از ما سخت باشد.
ساخت و سازهای غیراستاندارد و نا ایمنی که پناهگاه و سقف خانواده های حاشیه نشین ها شده است، خانواده هایی که درحسرت امکانات اولیه و زیر ساخت ها روز را به شب و شب را به صبح می رسانند.
با گذر از مناطق حاشیه نشین شهر به خوبی می توان فقر را دید، کودکانی که حتی از داشتن یک جفت کفش محروم هستند و از سوراخ دیوار حیاط بیرون را تماشا می کنند و امیدوارانه آینده را می نگرند، آینده ای که گاهی قربانی زندگی درحاشیه می شود.
درمیان مردمان حاشیه نشین انسان هایی با قامتی خمیده دیده می شوند، افرادی که عمری برای گذران زندگی زحمت کشیدند تا بتوانند نان شبی برای خانواده تامین کنند.
اما با تداوم خشکسالی و بیکاری روند مهاجرت روستائیان از روستا به حاشیه شهر افزایش یافته و در گوشه ای از این شهر ساکن شده اند بلکه بتوانند زندگی خود را این باردرحاشیه شهرادامه دهند که حاشیه نشینی بسترسازآسیب های اجتماعی است و مشکلات زیادی را به دنبال دارد.
یک جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: حاشیه نشینی از سال های پیش آغاز شده و در این مدت روستائیان برای زندگی بهتر به سمت حاشیه شهرها مهاجرت کردند.
لیلاعظیمی پایین بودن درآمد در روستا، گرانی زمین شهری، بیکاری، کمبود مسکن، خشکسالی، کمبود امکانات اقتصادی را از مهمترین دلایل حاشیه نشینی برشمرد و اضافه کرد: همه این عوامل سبب شدند تا حاشیه نشینی ایجاد شود و متاسفانه روز به روز درحال گسترش است.
وی بیان کرد: درمناطق حاشیه نشین رواج مشاغل کاذب، فقر اقتصادی، مواد مخدر، بزهکاری بسیار زیاد است و هر کدام مشکلات فراوانی را در پی دارند.
عظیمی اظهارداشت: برای کاهش حاشیه نشینی نیازاست که به روستاها توجه بیشتری شود چرا که با ایجاد اشتغال و حمایت از روستائیان قطعا شاهد کاهش حاشیه نشینی و مهاجرت از روستا خواهیم بود.
این جامعه شناس اضافه کرد: احداث و بروز رسانی مراکز رفاهی، خدماتی، آموزشی، ارائه آموزش های لازم برای کسب تخصص لازم به نیروهای جوان می تواند در روستا به کاهش مهاجرت کمک کند.
عظیمی با اشاره به این که این حاشیه های شهرمنبع آسیب های اجتماعی هستند، گفت: امکانات و خدمات در این مناطق کم است و افرادی که در آنها سکونت دارند بیشتر در معرض آسیب هستند که توجه و رسیدگی و رفع مشکلات حاشیه های شهرضروری است.
اما در حاشیه شهر ما چراغ خانه هایی روشن است که اعضای این خانه ها توقع زیادی ندارند، ایجاد امکانات اولیه و رفع مشکلات بزرگترین خواسته آنهاست و آنها امیدوارانه زندگی می کنند تا شاید روزی برسد و از یک زندگی آرام و بدون دغدغه بهره مند شوند.
7273/7190
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.