یکی از راه‌ های تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن است؛ به طوری که بتوان با ترویج کشاورزی روش‌های سنتی را کنار گذاشت و با بکارگیری روش‌ های مدرن بیشترین بهره وری را در این بخش داشت.
با توجه به اینکه بخش عمده ای از کشاورزی لرستان سنتی است استفاده از سیستم مکانیزاسیون نیاز مهم در این استان بشمار می آید چراکه امروزه در دنیای پیشرفته الگوی سنتی در کشاورزی قابل قبول نیست.
علت اصلی پیشرفت دنیا در زمینه کشاورزی، مجهز شدن به سیستم های نوین در این زمینه است و تنها علت عقب ماندن کشاورزی در کشور، استفاده نکردن از سیستم مکانیزاسیون در بهره وری از محصولات می باشد.
مکانیزاسیون یکی از مولفه های تاثیرگذار در تولید محصولات از نظر کمی و کیفی بوده و یکی از مشکلات عمده کشاورزان استان است.
تهیه ماشین آلات مناسب برای برداشت محصولات، سوخت و پلاک گذاری این ماشین آلات نیز از موارد موثر در بهبود تولید است و می تواند زمینه ساز تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن باشد.
با اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی می توان میزان راندمان تولید در بخش کشاورزی را تاحد زیادی افزایش داد.
با توجه به وجود سیستم های سنتی کاشت، داشت و برداشت محصولات در استان و از بین رفتن درصدی از تولیدات، لزوم آموزش کشاورزان برای بهره برداری درست از منابع آب و منابع طبیعی ضروری است و مسئولان مربوط باید اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیریت آب یکی از مهمترین وظیفه دولت و چالشی جدی در بخش کشاورزی است و در این خصوص باید مراقب مصرف زیاد آن در کشاورزی باشیم و با اصلاح الگوی کشت تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی کنیم.
اما با توجه به کاهش سفره های آب زیر زمینی با کشت محصولات آبدوست باید کشت این محصولات محدود شود.
به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی طی چند سال گذشته تعدادی افراد سودجو تحت عنوان کشاورزان غیر بومی از استان های همجوار به لرستان آمده و با اجاره اراضی کشاورزی ومنابع آبی، اقدام به کشت محصولات آبدوست به ویژه هندوانه، سیب زمینی و چغندر قند می کنند.
این وضعیت باعث اضافه برداشت و تخلیه آب سفره های زیرزمینی شده و تبعات منفی آن نظیر کاهش شدید سطح آب، بیلان منفی دشت ها و در نتیجه پدیده فرونشست و خسارات جبران ناپذیر به منابع آب و خاک استان در سال های آینده دیده می شوند.
کشاورزان باید ضمن رعایت حق آبه ها از اجاره دادن زمین و آب به این گونه افراد غیربومی و سودجو برای کشت محصولات آبدوست خودداری کنند.
با تدوین طرح الگوی کشت در استان بمنظور استفاده بهینه از منابع آبی می توان پیش بینی کرد که چه مقدار آب در استان وجود دارد و با این مقدار آب چه میزان محصول می توان کاشت.
باید به این مساله توجه داشت که کشاورزی سنتی موجب هدررفت بسیار بالای آب و وارد آمدن خسارت به اقتصاد و اشتغال استان می شود.
با توجه به کم آبی و منابع محدود آب در لرستان، یکی از راه های افزایش راندمان تولیدات کشاورزی و کاهش مصرف آب، تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن در استان است.
مقابله با بحران آب یک ضرورت است که باید استفاده مناسب از منابع آبی در این زمینه در نظر گرفته شود.
اراضی کشاورزی لرستان 783 هزارهکتار است که 185هزار هکتار آن آبی و 598 هزار هکتار دیگر یعنی 77 درصد به صورت دیم کشت می شود.
** خبرنگار ایرنا خرم آباد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.