به زعم بسیاری از کارشناسان، حمایت از کالای ایرانی در گرو عامل بسیار مهم اصلاح فرهنگ مصرف است بدین معنا که فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی باید نهادینه شود.
متاسفانه در سال های اخیر فرهنگ استفاده از برندهای خارجی رو به فزونی نهاده به نحوی که برخی از فروشندگان و تولیدکنندگان داخل برای فروش هرچه بهتر، مجبورشده اند کالای خود را با برند و مارک های خارجی عرضه کنند.
بدون شک برچسب برندهای خارجی بر روی تولیدات داخل از این فرهنگ غلط نشات گرفته که باید اصلاح شود، فرهنگی که وارد شده تا کالای داخلی را زمین گیر کنند.
همه می دانیم که امروزه بسیاری از اجناس چینی با برندهای ترک به مردم عرضه می شود و خریداران تنها به دلیل نام یک برند، محصول را خریداری می کنند.
بسیاری از تولیدات داخلی کیفیت بالایی دارد اما به دلیل اینکه حساسیت استفاده از تولید داخل در جامعه ایجاد نشده، تولیدکنندگان با استقبال مردم مواجه نمی شوند.
در بسیاری از موارد ثابت شده که کالاهای ایرانی علاوه بر کیفیت بهتر، قیمت مناسب تری نسبت به جنس مشابه خارجی دارد اما برخی خریداران این قیمت ارزان را نبود کیفیت تلقی کرده و از خرید تولید داخل سر باز می زنند.
به عنوان مثال، چرم اصیل ایرانی دیرینه ای درخشان در کشورهای اروپایی دارد که برای خرید آن از یکدیگر سبقت می گیرند، محصول خامی که از کشور صادر شده و با قیمت چند برابری و البته برندهای خارجی وارد بازار ایران می شود.
این تولیدات خارجی با استقبال مردم روبه رو شده اما چرا اگر همین چرم در کشور فراوری شود و با نام محصول ایرانی به فروش برسد چندان مورد توجه قرارنمی گیرد؟
خرید و استفاده از کالای خارجی به فرهنگی غلط در جامعه تبدیل شده و بسیاری از جوانان، خرید کالا به وی‍ژه پوشاک تولید داخل را به نوعی دور از شان می دانند.
حمایت از کالای ایرانی را باید از دکور بازارها و مجتمع های تجاری بزرگ آغاز کرد که این مهم همکاری نهادهای مختلف از جمله شهرداری را می طلبد تا با ایجاد مشوق های مناسب، محل های خرید مردم را به نحو شایسته ای با کالای ایرانی بیاراند و ویترین های خود رابه تولیدات داخلی مزین کنند.
البته باید بر این نکته توجه داشت که برای رقابت پذیری تولیدات داخلی با کالاهای مشابه وارداتی، ضروری است کیفیت محصولات ایرانی افزایش یابد تا مصرف کننده برای دفغات بعدی نیز به خرید کالای داخلی رغبت داشته باشد.
برای استقبال مردم از کالای ایرانی، تولیدکنندگان داخل باید همواره کیفیت محصول خود را ارتقا دهند و برخی سودجویی ها کنار گذاشته شود تا با حذف قاچاق، ضربه های مهلک بر پیکره اقتصاد کشور نیز از بین رود.
بدون شک شرط بقای برند کالای ایرانی و حفظ و افزایش اشتغال در بنگاه های تولید، خرید ایرانی است، چرا که هر ایرانی باید خود را در برابر استقلال اقتصادی کشور مسئول بداند.
باید موانع پیش روی تولید کنندگان داخلی نیز برداشته شود و فرهنگ غلط چشم و هم چشمی برای استفاده از کالاهای خارجی حذف شود.
خبرنگار دفتر خرم آباد
6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.